Ανδρέας Ανδρέου: Πρωτοπόρος στα υλικά σκαφών αναψυχής
Ανδρέας Ανδρέου: Πρωτοπόρος στα υλικά σκαφών αναψυχής.
Ο Ανδρέας Ανδρέου είναι ιδρυτής της µεγαλύτερης και πιο εξειδικευµένης εταιρείας πρώτων υλών για σκάφη αναψυχής στη χώρα µας. Το κατάστηµα στην οδό Πειραιώς διαθέτει όλες τις πρώτες ύλες για την επισκευή, συντήρηση, ακόµα και την κατασκευή σκαφών αναψυχής. Aπευθύνεται τόσο σε ιδιώτες λάτρεις της θάλασσας, όσο και σε κατασκευαστές και µεγάλα ναυπηγεία. Βρεθήκαµε λοιπόν στο χώρο της εταιρείας, προκειµένου να ενηµερωθούµε σχετικά µε κάποιες από τις πιο συχνές ερωτήσεις που δεχόµαστε στο περιοδικό.
Κύριε Ανδρέα, καταρχήν θα θέλαµε να µας πείτε λίγα λόγια για το πώς ξεκίνησε η εταιρεία.
Α.Α. : Ξεκινήσαµε στις αρχές του 1981, µε µόλις πέντε υλικά και ένα όραµα: να κατορθώσουµε κάποτε να καλύψουµε όλες τις ανάγκες των Ελλήνων κατασκευαστών σκαφών αναψυχής και ιδιωτών µε υλικά και τεχνογνωσία. Ώστε να µην υστερούµε σε τίποτα από τις αντίστοιχες Ευρωπαϊκές εταιρείες. Πιστεύουµε ότι σήµερα το έχουµε πετύχει σε µεγάλο βαθµό. Με τη µεγάλη γκάµα υλικών και το έµπειρο προσωπικό µας. Αντιπροσωπεύουµε πάνω από 40 οίκους του εξωτερικού µε αντικείµενο την παραγωγή υλικών για σκάφη, προσφέροντας πάνω από 4.000 είδη. Το πελατολόγιό µας καλύπτει όλη την Ελλάδα. Ενώ έχουµε πελάτες και στο εξωτερικό, σε χώρες όπως Αλβανία, η Κύπρος, τα Σκόπια και η Βουλγαρία.
Ποιες ποιότητες πολυεστέρα υπάρχουν και πώς επηρεάζεται η αντοχή τους στο χρόνο;
Α.Α.: Όπως για το κτίσιµο µιας οικοδοµής βασικά υλικά είναι το σίδερο και το τσιµέντο, έτσι και για ένα σκάφος είναι η πολυεστερική ρητίνη (πολυεστέρας), το Gel-Coat (χρώµα) και το Fiberglass (γυαλί). Ο πολυεστέρας είναι ένα παχύρευστο υλικό και χρησιµοποιείται για τον εµποτισµό και το δέσιµο των fiberglass. Υπάρχουν διάφοροι τύποι πολυεστέρων, µε διαφορετικές µηχανικές και χηµικές ιδιότητες. Ο πιο απλός και οικονοµικός είναι ο ορθοφθαλικός, και χρησιµοποιείται κατά 80% περίπου στις γενικές κατασκευές. Και κυρίως σε µικρά σκάφη.
Μετά έρχεται ο ισοφθαλικός, µε καλύτερες -κυρίως- µηχανικές. Αλλά και χηµικές ιδιότητες, ενώ είναι και πιο ανθεκτικός στην επίδραση της όσµωσης, µε αποτέλεσµα να προτιµάται στα µεγαλύτερα σκάφη. Ακόµη πιο ανθεκτικός στην όσµωση και µε µεγαλύτερες µηχανικές ιδιότητες είναι ο βινυλικός πολυεστέρας. Ο οποίος έχει αντοχές σε πολλά χηµικά υγρά, καθώς και σε πετρέλαιο-βενζίνη-απόβλητα. Αυτοί οι τρεις τύποι είναι οι βασικοί στις κατασκευές σκαφών αναψυχής. Εκτός αυτών όµως υπάρχουν και πολλοί άλλοι. Όπως ειδικοί για κατασκευές vacuum, είδη υγιεινής, αγάλµατα, καλούπια υψηλών θερµοκρασιών, διαφανείς, αυτοσβενούµενοι και άλλοι.
Το gel coat βάφεται και πώς µπορούµε να έχουµε τη µέγιστη ποιότητα φινιρίσµατος;
Α.Α.: Το Gel-Coat είναι το εξωτερικό χρώµα του σκάφους, το οποίο βάφεται µέσα σε καλούπι και το σκάφος ξεκαλουπώνεται βαµµένο. Αυτή είναι η καλύτερη και πιο σωστή βαφή. Εάν τώρα θελήσουµε να βάψουµε πάλι το σκάφος µας µετά από κάποια χρόνια, είτε γιατί µας θόλωσε, είτε γιατί αράχνιασε ή τραυµατίστηκε, οι τρόποι βασικά είναι δύο, µε χρώµα πολυουρεθάνης δύο συστατικών, είτε πάλι µε Gel-Coat, τρόπο τον οποίο θεωρώ πιο σωστό αλλά ταυτόχρονα και πιο δύσκολο, γιατί το Gel-Coat εξωτερικά δε στεγνώνει σωστά, όπως το χρώµα πολυουρεθάνης. Γι’ αυτό χρειάζεται και η προσθήκη κάποιων επιπλέον υλικών, όπως παραφίνης και Gloss Coat, ενώ παράλληλα είναι απαραίτητη και η χρήση µεγάλου µπεκ στο πιστόλι (3,5 – 4χιλ.) και πολύ προσοχή µεταξύ των εφαρµογών των στρώσεων του υλικού.
Τι σηµαίνουν οι «αράχνες» πάνω στο gel coat του σκάφους; Υπάρχει τρόπος να τις αφαιρέσουµε;
Α.Α.: Πολλοί πελάτες µας τροµάζουν όταν δουν αραχνιάσµατα πάνω στο χρώµα του σκάφους τους. ∆εν υπάρχει όµως λόγος να τροµάζουν, γιατί δεν είναι τίποτα σοβαρό. Εκείνο που είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να προσέχουν, είναι η πιθανή εµφάνιση όσµωσης στα βρεχάµενα. Το αράχνιασµα οφείλεται βασικά στη µη ελαστικότητα του Gel-Coat όταν πρόκειται για υλικό όχι και τόσο καλής ποιότητας, το οποίο «υποφέρει» από τις µεγάλες πιέσεις στην επιφάνεια του σκάφους, τις υψηλές ταχύτητες που δέχεται, τα δυνατά χτυπήµατα από τα κύµατα, από τα µεγάλα φορτία, την διαδικασία του ξεκαλουπώµατος ή και τις υψηλές θερµοκρασίες. Πάντως δεν είναι κάτι πολύ σοβαρό. Περισσότερο είναι αισθητικό φαινόµενο και αρκεί ένα καλό τρίψιµο, λεπτό στοκάρισµα και βάψιµο για να εξαφανιστεί.
Γνωρίζουµε ότι είστε αντιπρόσωπος της µεγαλύτερης εταιρείας παραγωγής υφασµάτων Hypalon Neoprene, της Pennel & Flipo. Πείτε µας λοιπόν, πόσα χρόνια αντέχει ένας αεροθάλαµος και τι χρειάζονται τα υφάσµατα των αεροθαλάµων για να διατηρηθούν περισσότερο;
Α.Α.: Εκτός των πολυεστερικών σκαφών, υπάρχουν και τα φουσκωτά, και να µην ξεχνάµε ότι οι Έλληνες κατασκευαστές µαζί µε τους Ιταλούς είναι οι καλύτεροι στον κόσµο. Τα υφάσµατα για τα φουσκωτά είναι πολύ ανθεκτικά, και στις µηχανικές καταπονήσεις, αλλά και στις καιρικές (όπως ήλιος, πάγος, σκόνη κλπ.). Είναι γνωστό ότι ο καλύτερος κατασκευαστής υφασµάτων στον κόσµο -και ίσως χωρίς ανταγωνιστές-, είναι η PENNEL FLIPO. Ένα µπαλόνι φουσκωτού µπορεί µε καλή συντήρηση να διατηρηθεί 20-30 χρόνια, αρκεί να το πλένουµε χρησιµοποιώντας τα σωστά καθαριστικά, να το φροντίζουµε µε τα κατάλληλα γυαλιστικά και-προστατευτικά, και να το σκεπάζουµε µε κάλυµµα όταν το αποθηκεύουµε. Για του λόγου του αληθές, θα σας πως ότι έχω ένα σκάφος από το 1992 και όταν το πλένω φαίνεται σαν καινούριο!
Τι υλικά ∆ΕΝ πρέπει να χρησιµοποιούµε για το καθάρισµα των αεροθαλάµων;
Α.Α.: ∆εν πρέπει να τα καθαρίζουµε µε απορρυπαντικά κουζίνας, γιατί τα ξεθωριάζουν και στο τέλος ξηραίνουν το Hypalon. Οι αεροθάλαµοι πρέπει να ξεπλένονται κάθε τόσο µε γλυκό νερό, και όταν το σκάφος δε χρησιµοποιείται, να σκεπάζεται µε ειδικό αδιάβροχο κάλυµµα, το οποίο στις µεγάλες ζέστες (που µερικές φορές φθάνουν και τους 70°C πάνω στις επιφάνειες του φουσκωτού), δε θα κολλάει επάνω στο µπαλόνι, ιδίως στα σκούρα χρώµατα.
Μερικά από τα υλικά συντήρησης του µπαλονιού είναι:
- MUFFANET – GOMMOSTRIP: Αφαιρούν µούχλες και λεκέδες
- GOMONET: Ήπιο καθαριστικό µπαλονιών
- GOMMOWAX – GUMMED: Προστατευτικά µπαλονιών από τη γήρανση
Για κάποιους που αναγκάζονται να αφήνουν το φουσκωτό στη θάλασσα για µεγάλα διαστήµατα, προτείνετε τη χρήση υφαλοχρώµατος για τα σηµεία των αεροθαλάµων που βρέχονται ή όχι;
Α.Α.: Επίσης ένα µεγάλο πρόβληµα των µπαλονιών, είναι η µακροχρόνια παραµονή του σκάφους στη θάλασσα. Αν όµως δε µπορούµε να κάνουµε αλλιώς, καλό θα είναι κάθε λίγες ηµέρες να καθαρίζουµε τις επιφάνειες των µπαλονιών µε ένα σφουγγαράκι, πριν δηµιουργηθούν στέρεοι οργανισµοί, στρειδώνες κλπ., οι οποίοι προκαλούν µεγάλες ζηµιές. Υπάρχει όµως και η δυνατότητα περάσµατος κάποιας ελαστικής µουράβιας, στις επιφάνειες του µπαλονιού που θα βρίσκονται µέσα στη θάλασσα. Οι µουράβιες προστατεύουν αρκετά τα µπαλόνια, αλλά η διάρκειά τους είναι συνήθως µικρή (2-4 µήνες) συγκριτικά µε τις µουράβιες για τις πολυεστερικές επιφάνειες. Συνοψίζοντας, θα ήθελα να πως ότι βασικές αρχές για τη διατήρηση ενός πολυεστερικού ή φουσκωτού σκάφους σε άριστη κατάσταση, είναι να το προσέχουµε και να το συντηρούµε, ενώ για τα υλικά συντήρησης και καθαρισµού θα πρέπει να απευθυνόµαστε πάντα σε ειδικά καταστήµατα και όχι στα super markets!