Φωτιά οι τιμές καυσίμων στα νησιά για τους ιδιοκτήτες σκαφών
Φωτιά βάζουν στους ιδιοκτήτες σκαφών οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης που έχουν πάρει την ανηφόρα τόσο στα νησιά του Αιγαίου όσο κι σε άλλες παραθεριστικές περιοχές.
Μπορεί το καλοκαίρι μόλις να ξεκίνησε, μαζί του ωστόσο εμφανίστηκαν και οι γνωστές κερδοσκοπικές πρακτικές στην αγορά των υγρών καυσίμων. Το μάρμαρο θα πληρώσουν ακριβά για μία ακόμη φορά οι νησιωτικές περιοχές αλλά και παραθαλάσσια θέρετρα που κάθε χρόνο κατά τους θερινούς μήνες βλέπουν τις τιμές των καυσίμων να εκτοξεύονται.
Έτσι στη Σαντορίνη η αμόλυβδη πωλείται έως και 1,989 ευρώ το λίτρο, στη Μύκονο μέχρι 1,959 ευρώ, στη Νάξο φτάνει το 1,95 ευρώ, στο Καστελόριζο έχει εκτοξευτεί στο 1,998 ευρώ, ενώ και στα υπόλοιπα Δωδεκάνησα η αμόλυβδη αγγίζει ακόμη και το 1,88 ευρώ το λίτρο.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, και πέρα από τις πολύ υψηλές τιμές αναδεικνύεται επιπλέον μια μεγάλη καθυστέρηση στη μετακύλιση των μειώσεων των διεθνών τιμών του πετρελαίου στις αντλίες των πρατηρίων καυσίμων.
Συγκεκριμένα, από τις 26 Απριλίου οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου Μπρεντ άρχισαν να μειώνονται και μέχρι τις 31 Μαΐου η πτώση ήταν της τάξης του 17%. Τον Απρίλιο το Μπρεντ είχε εκτιναχθεί στα 74,14 δολάρια το βαρέλι, έχοντας προηγηθεί ένα πολύμηνο σερί ανόδου που ξεκίνησε στις αρχές του χρόνου από τα 57 δολάρια το βαρέλι περίπου. Για το προαναφερόμενο διάστημα, η αμόλυβδη ανέβηκε από 1,477 ευρώ το λίτρο στο 1,646 ευρώ. Ωστόσο, αν και από τις 26 Απριλίου το Μπρεντ έπεσε στις 31 Μαΐου στα 61,10 δολάρια το βαρέλι, εντούτοις για την ίδια περίοδο η αμόλυβδη βενζίνη μειώθηκε ανεπαίσθητα, στο 1,642 ευρώ το λίτρο.
Παράγοντες της αγοράς αποδίδουν αυτή την αντίστροφη πορεία διεθνών – εγχώριων τιμών από τη μία στην υψηλή φορολόγηση της βενζίνης(οι φόροι αντιστοιχούν στο 62% της τελικής τιμής) και από την άλλη στη λειτουργία της ελληνικής αγοράς καυσίμων. ‘Ενα τέτοιο παράδειγμα είναι, ο δυσανάλογα μεγάλος αριθμός των βενζινάδικων σε σχέση με το μέγεθος της ελληνικής αγοράς, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα οι πρατηριούχοι να διατηρούν υψηλά τα περιθώρια κέρδους, προκειμένου να επιβιώσουν. Άλλο ένα παράδειγμα κακής λειτουργίας της αγοράς, σύμφωνα με τους πρατηριούχους, είναι και τα αδιαφανή κριτήρια με τα οποία δίνουν τις εκπτώσεις όγκου οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών.
Αξίζει να αναφερθεί το γεγονός, όπως υποστηρίζουν τουλάχιστον παράγοντες της αγοράς, πως οι διεθνείς μεταβολές εξαιτίας των υψηλών φόρων επηρεάζουν μόλις το 30% της τελικής τιμής πώλησης της βενζίνης.
Πηγή: euro2day.gr