Κινητήρας Daedong D4BB 80Ηp: Κορεατική πρόταση πετρελαιοκινητήρων µε την υποστήριξη της Hyundai
Οι ναυτικοί πετρελαιοκινητήρες αποτελούσαν πάντα τον ακούραστο συνεργάτη των επαγγελµατιών. Με προσανατολισµό την θηριώδη αξιοπιστία, την οικονοµία καυσίµου, την χαµηλή συντήρηση και το φθηνότερο καύσιµο, κέρδισαν την εµπιστοσύνη των απανταχού επαγγελµατιών της θάλασσας.
Τα τελευταία χρόνια οι πετρελαιοκινητήρες κατασκευάζονται µε τη µέθοδο της «πλατφόρµας» για χρήση σε περισσότερες από µία εφαρµογές, καθώς τα εργοστάσια κατασκευής τους σχεδιάζουν εξ’αρχής έτσι ώστε να µπορούν να χρησιµοποιηθούν για αυτοκινητιστική και ναυτική χρήση, ως µονάδα ισχύος σε γεννήτριες, χωµατουργικές και αγροτικές εφαρµογές (τρακτέρ, εκσκαφείς) και άλλες εφαρµογές. Το σκανδαλώδες φιάσκο του γερµανικού κολοσσού VW έδειξε ακόµη ένα πρόβληµα των κατασκευαστών, καθώς οι αρκετά δυνατοί πετρελαιοκινητήρες µε προσθήκη τούρµπο και απόδοση αρκετών ίππων ανα λίτρο κυβισµού δεν µπορούν να είναι καθαροί, είτε για χερσαία είτε για θαλάσσια χρήση. Το θέµα είναι καθαρά τεχνικό καθώς ωθείται στα όρια του ο πετρε-λαιοκινητήρας και δεν υπάρχουν µαγικές προτάσεις για πεντακάθαρους απο πλευράς ρύπων αλλά ταυτόχρονα δυνατούς πετρελαιοκινητήρες. Η δύναµη συνεπάγεται απαραίτητα και ρύπους. Οι ατµοσφαιρικοί ναυτικοί στον αντίποδα παράγουν λίγους ίππους σε σχέση µε τα κυβικά τους και παρά την βαριά τους κατασκευή λειτουργούν ποιοτικά, γλυκά, παράγοντας ελάχιστους ρύπους, αξιοσέβαστη ροπή και οικονοµική λειτουργία για αυτό και είναι υψηλά προτιµητέοι από τους επαγγελµατίες της θάλασσας.
Η Daedong marine είναι εξαιρετικά δηµοφιλής στους Κορεάτες επαγγελµατίες αλιείς µε µεγάλο µερίδιο πωλήσεων στον συγκεκριµένο χώρο καθώς τιτλοφορείται ως κατασκευαστής ναυτικών πετρελαιοκινητήρων της Hyundai και Mitsubishi.
H εταιρεία Daedong Marine Tech, εδράζεται στο εργοστάσιο της στην KYUNGSANGNAM-DO της Νότιας Κορέας και είναι εξειδικευµένη στην παραγωγή ναυτικών πετρελαιοκινητήρων µε την συνεργασία σε τεχνικό επίπεδο τόσο της Hyundai και της KIA όσο και του Μηχανολογικού Τοµέα του Εθνικού Πανεπιστηµίου της Κορέας.
Σκοπός της εταιρείας µέσω της συσσωρευµένης τεχνογνωσίας και της πείρας της είναι η δηµιουργία προϊόντων υψηλής ποιότητας (κινητήρες και γεννήτριες) σε όσο το δυνατόν πιο προσιτές τιµές.
Η εταιρεία άν και καλύπτει κυρίως την τοπική αγορά, εξάγει στις διεθνείς αγορές τα προιόντα της σε ένα πλήθος χωρών όπως η Ινδία, Ινδονησία, Μαλαισία, Χιλή, Σρι Λάνκα, Μαλδίβες και Ουκρανία καθώς και σε µικρότερα µεγέθη πωλήσεων όπως σε Αίγυπτο, Καναδά, Ρωσία, ,Αραβικά Εµιράτα, Αλγερία, Ιταλία, Νορβηγία, Ελλάδα, Τουρκία, Βραζιλία, Περού, Μπαχρέιν, Κατάρ και αλλού. Η γκάµα ιπποδύναµης εκτείνεται από τους 73 έως και τους 550 HP και η εταιρεία διαθέτει τα απαραίτητα πιστοποιητικά ISO,CE, RΙΝΑ CLASS,GOST κτλ καλύπτοντας τις σχετικές προδιαγραφές που είναι απαραίτητες για τις διεθνείς αγορές.
Κινητήρας
Ο συγκεκριµένος πετρελαιοκινητήρας ανήκει στην γκάµα των κινητήρων Hyundai µε κωδικό D4BB και παράγει 80Hp στις 4000 rpm άρα ανήκει στους ταχύστροφους ντηζελοκινητήρες.
Ο κινητήρας χρησιµοποιείται επίσης και σε άλλες εφαρµογές όπως στις ντηζελογεννήτριες της Daedong, αλλά και αυτοκινητιστικές εφαρµογές της Hyundai αλλά έχει χρησιµοποιηθεί µεταποιηµένος απο τρίτους κατασκευαστές όπως η Ολλανδική Vetus. Ο κινητήρας είναι ατµο-σφαιρικός και αυτό φαίνεται µε την πρώτη µατιά από την ειδική ισχύ του καθώς παράγει 80 Hp από 2607 κυβικά, δηλαδή η ισχύς του είναι περίπου 31Hp ανά λίτρο (1000cc), τιµή που κινείται λίγο περισσότερο από το µέσο όρο της κατηγορίας του.
Οι ατµοσφαιρικοί κινητήρες είναι σαφώς πιο αναιµικοί σε ιπποδύναµη από τους ντηζελοκινητήρες µε τούρµπο που παράγουν άνετα ισχύ πάνω από 80Hp ανά λίτρο κυβισµού και συχνά εκτοπίζουν σε επιδόσεις ακόµη και τους κραταιούς βενζινοκινητήρες. Παρά την χαµηλότερη ιπποδύναµη οι επαγγελµατίες αλιείς συχνά επιλέγουν τους ατµοσφαιρικούς πετρελαιοκινητήρες για την στιβαρή τους κατασκευή, την τεράστια αξιοπιστία τους, τα µικρά έξοδα συντήρησης, την αγόγγυστη καθηµερινή λειτουργία τους υπο υψηλό φορτίο και την µακροζωία τους, καθώς για αυτούς ο κινητήρας δεν είναι απλά ένα µέσο που θα κινήσει το σκάφος τους αλλά ένα εργαλείο δουλειάς. Η διάµετρος των εµβόλων είναι 91,1 mm και η διαδροµή τους είναι 100 mm άρα πρόκειται για υποτετράγωνο κινητήρα που προάγει περισσότερο την ροπή χαµηλά µε τις µακριές διαδροµές του. Ο κινητήρας διαθέτει άξονα αντιβάρων για ελαχιστοποίηση των κραδασµών του. Ο λόγος συµπίεσης είναι υψηλός στα 22:1,τιµή που ταιριάζει σε πετρελαιοκινητήρα έµµεσου ψεκασµού. Η ροπή του κινητήρα είναι πλούσια ήδη από τις χαµηλές στροφές του κινητήρα και αποδίδεται γραµµικά έως το φούλ των στροφών µε απόδοση 17,3 κgm στις 2200 rpm.
Το κύκλωµα ψύξης είναι µικτό µε αντλία θαλάσσιου νερού που ψύχει τον εσωτερικό εναλλάκτη του κλειστού κυκλώµατος µε το σχετικό παραφλού (περίπου 4 λίτρα) και θερµοστατικά ελεγχόµενο από τους 76 έως τους 85˚C. H λίπανση του κινητήρα είναι µε αντλία βεβιασµένης κυκλοφορίας και χωρητικότητα λαδιού περίπου 5,5 λίτρα. Οι διαστάσεις του κινητήρα είναι µικρές µε µήκος 615 mm, πλάτος 597 mm και ύψος 633mm, δηλαδή περίπου όσο ένας κύβος 60x60x60cm. Οι διαστάσεις µαζί µε ρεβέρσα είναι αντιστοίχως 1,090mm µήκος, 700mm πλάτος και 830mm ύψος µε το συνολικό βάρος κινητήρα (190 kgr ξηρός) και ρεβέρσας να ανέρχεται στα 320 kgr . H σχέση µετάδοσης κυµαίνεται από 1,64 έως 3,32 αναλόγα µε τη χρησιµοποιούµενη ρεβέρσα (Technodrive, ΖF κτλ).
Έµµεσος Ψεκασµός πετρελαίου
Εως και τα µέσα της δεκαετίας του 80, ο έµµεσος ψεκασµός πετρελαίου χρησιµοποιούνταν συνήθως σε µικρούς κινητήρες προορισµένους για ελαφρά οχήµατα και άλλες χρήσεις. Εάν συγκρίνουµε τους βαρύτερους και ογκωδέστερους κινητήρες άµεσου ψεκασµού πετρελαίου, µε τους πετρελαιοκινητήρες µε έµµεσο ψεκασµό θα διαπιστώσουµε ότι οι τελευταίοι λειτουργούν πιο γλυκά και οµαλά καθώς η πίεση ψεκασµού του πετρελαίου είναι µικρότερη ,κατά συνέπεια µπορεί να αυξηθεί το εύρος των στροφών του κινητήρα. Ο έµµεσος ψεκασµός βασίστηκε κατά κόρον στον θάλαµο στροβιλισµού του µηχανικού Henry Ricardo. Η πατέντα του Ricardo χρησιµοποιήθηκε κατά κόρον απο πολλoύς κατασκευαστές του χώρου άν και µερικοί επέµειναν όσο το δυνατόν περισσότερο στις δικές τους ιδέες (Mercedes, Fiat και άλλες) πρίν πληρώσουν δικαιώµατα της πατέντας. Ενας θάλαµος στροβιλισµού (Σχ.1) συνδέεται µε τον θάλαµο καύσης µέσω µίας διόδου η οποία του επιτρέπει να δουλεύει σε υψηλότερες θερµοκρασίες απο την θερµοκρασία των µεταλλικών τοιχωµάτων γύρω του. Ο αέρας πιέζεται εντός ενός προθαλάµου ή θαλάµου στροβιλισµού (Σχ.2) καθώς ανεβαίνει το έµβολο στη φάση της συµπίεσης έτσι ώστε στο τέλος αυτής, να περιέχει µία ποσότητα καυτού και στροβιλιζόµενου αέρα.
Το καύσιµο που θα ψεκαστεί απο το µπέκ εντός αυτής της µάζας στροβιλιζόµενου αέρα θα ατµοποιηθεί µε τη µορφή πολύ µικρών σταγονιδίων. Αυτό είναι πολύ αποδοτικό ακόµη και µε µικρές πιέσεις ψεκασµού (π.χ 100bar) µε τη µορφή ενός απλού σπρέυ απο ένα απλής µορφής µηχανικά ενεργοποιούµενου µπέκ (µε βελόνα που ανοίγει µε την πίεση καυσίµου και ελατήριο επαναφοράς). Οι ρύποι µε αυτόν τον τρόπο και ειδικότερα οι υδρογονάνθρακες (HC) µειώνονται και µάλιστα σηµαντικότερα απο τον πετρελαιοκινητήρα µε άµεσο ψεκασµό καθώς στον τελευταίο µέρη του µίγµατος πετρελαίου αέρα κρύβονται στον χώρο µεταξύ των τοιχωµάτων των κυλίνδρων και του πάνω µέρους των εµβόλων. Παρ’ όλα αυτά ο έµµεσος ψεκασµός (χρησιµοποιούµενος ήδη απο τα τέλη της δεκαετίας του 70), λόγω του θαλάµου στροβιλισµού έχει µερικές θερµικές απώλειες καθώς ο τελευταίος πρέπει να είναι σε υψηλή θερµοκρασία για αυτό και αποκαλείται απο τους µηχανικούς ως καυτός βολβός. Λόγω αυτής της χαµένης θερµικής ενέργειας ο έµµεσος ψεκασµός παρουσιάζει µικρότερη θερµοδυναµική απόδοση και κατά συνέπεια χρησιµοποιεί λίγο περισσότερο καύσιµο για το ίδιο αποτέλεσµα. σε σχέση µε τους πετρελαιοκινητήρες άµεσου ψεκασµού.
Ο συγκεκριµένος ψεκασµός που χρησιµοποιεί σε αυτόν τον κινητήρα η Daedong είναι ο βελτιωµένος VE της γερµανικής Bosch µε ρυθµιστή φορτίου-στροφών (governor) RSV που λειτουργεί άψογα σε όλο το φάσµα των στροφών. Οι πετρελαιοκινητήρες µε έµµεσο ψεκασµό µπορεί να καίνε ελάχιστα παραπάνω καύσιµο απο τους πετρελαιοκινητήρες µε άµεσο ψεκασµό αλλά έχουν γλυκιά και ήπια λειτουργία, χωρίς κτύπους και θορύβους, χαµηλές πιέσεις στο σύστηµα και αξιόπιστη λειτουργία απο ένα γνωστό µηχανισµό έγχυσης πετρελαίου εδώ και δεκαετίες, ο οποίος είναι και απανταχού γνωστός στους κύκλους των µηχανικών πετρελαίου καθώς έχει τοποθετηθεί από όλους σχεδόν τους κατασκευαστές.
Συµπερασµατικά
Η Κορεατική σχολή ειδικά στη ναυτική µηχανολογία δρέπει δάφνες την τελευταία δεκαετία µε κινητήρες που εντυπωσιάζουν για την ποιότητα τους, τη λειτουργικότητα τους και την αξιοπιστία τους όπως και οι αντίστοιχοι ιαπωνικοί. Ειδικά η συνεργάτιδα της Daedong , Hyundai-Κia έχει βραβευθεί αρκετά για τους κινητήρες της οι οποίοι χαρακτηρίζονται απο ποιοτική βαφή και υλικά, αξιοπιστία, οικονοµία και καθαρότητα καυσαερίων.
Τα φθηνότερα κορεατικά εργατικά και η υψηλής ποιότητας βιοµηχανία έχουν κάνει τις τιµές των κορεατικών κινητήρων ιδιαίτερα ελκυστικές και ανταγωνιστικές σε σχέση µε τον ανταγωνισµό.O 80άρης είναι αρκετά «ζωντανός» µε πλούσια ροπή για ατµοσφαιρικός, µε µικρές απαιτήσεις συντήρησης και χρήσης και θηριώδη αξιοπιστία για επαγγελµατική χρήση.
Οι ανάγκες του για καύσιµο είναι µικρές και σε ένα τυπικό σκάφος δεν θα περάσει τα 22 λίτρα ανά ώρα στο φούλ γκάζι, κάτι που τον καθιστά εξαιρετικά οικονοµικό στην λειτουργία. Οι µικρές διαστάσεις τον καθιστούν ιδανικό τόσο για πρώτη επιλογή όσο και για αναβάθµιση του παλιού πετρελαιοκινητήρα η βενζινοκινητήρα σας.