Αριστοτέλης Ζέης: η ζωή ενός μεγάλου Έλληνα ναυπηγού ταχύπλοων σκαφών
Ο Λάμπρο είναι ποταμός της Λομβαρδίας, στη βόρεια Ιταλία, παραπόταμος του Πάδου. Ένα ταξίδι εκεί του Αριστοτέλη Ζέη στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και μια βόλτα με ένα ξύλινο ιταλικό ταχύπλοο αποτέλεσαν το έναυσμα για τη δημιουργία στην Ελλάδα ενός ιστορικού ναυπηγείου
Λάμπρο είναι ποταμός της Λομβαρδίας, στη βόρεια Ιταλία, παραπόταμος του Πάδου. Ένα ταξίδι εκεί του Αριστοτέλη Ζέη στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και μια βόλτα με ένα ξύλινο ιταλικό ταχύπλοο αποτέλεσαν το έναυσμα για τη δημιουργία στην Ελλάδα ενός ιστορικού ναυπηγείου. Ενός ναυπηγείου που κατασκεύασε μια σειρά εμβληματικών σκαφών αναψυχής αλλά και επαγγελματικών σκαφών, πολλά από τα οποία παραμένουν ακόμα και σήμερα «μάχιμα» όχι μόνο στα χέρια του λιμενικού αλλά και ως ιδιοκτησία Ελλήνων και ξένων στη Μεσόγειο.
Ήταν το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1960 όταν μπήκαν τα θεμέλια για την κατασκευή των Lambro στην Ελλάδα. Διάσημοι πελάτες στα πρώτα κιόλας χρόνια ήταν μεταξύ άλλων η οικογένεια Peugeot, ο Charles Aznavour, η Helene Rochas και η Jackie Kennedy. Μοντέλα της Lambro όπως τα Superonda, Magna, Athena, Lambro 27, Onda, Οndina και Lambro 24 εξελίχθηκαν σε πολυπόθητα αντικείμενα για τους λάτρεις της θάλασσας. Ακόμα και σήμερα στα ελληνικά νερά τα περιπολικά του λιμενικού της Lambro αποτελούν απαράμιλλα για την ανθεκτικότητά τους «όπλα». Μια ένδοξη ελληνική ιστορία που έγραψε με τα χέρια του ο άνθρωπος που συνέβαλε όπως κανένας άλλος στην ανάπτυξη της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας ταχυπλόων σκαφών.
Ο Αριστοτέλης Ζέης έφυγε την περασμένη εβδομάδα από τη ζωή, αλλά η διαδρομή του θα μείνει αξέχαστη σε όσους την παρακολούθησαν και η παρακαταθήκη του παράδειγμα προς μίμηση για πολλές από τις νέες ελληνικές εταιρείες που τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να βγάζουν ξανά ανθεκτικά, εξαγώγιμα, καλοσχεδιασμένα ταχύπλοα φουσκωτά και όχι μόνο.
Τα Lambro, με αναγνωρισμένη σχεδιαστική υπεροχή και ποιότητα, μύησαν το ελληνικό κοινό στο γιότινγκ και συνέθεσαν τη ραχοκοκαλιά του στόλου των ειδικών σκαφών για τα σώματα ασφαλείας της χώρας. Περιπολικά, πυροσβεστικά, αποβατικά, επιβατηγά, πλοηγίδες, ήταν μερικά μόνο από τα πολλά και διαφορετικά προϊόντα του ναυπηγείου.
Πώς η Lambro έγινε μία από τις καλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες ταχυπλόων σκαφών
Ο Αριστοτέλης Ζέης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1931 και ξεκίνησε την επαγγελματική του δραστηριότητα με την εμπορία μοτοσικλετών. Στα 29 του έτη, εγκαινίασε την πρώτη του έκθεση μοτοσικλετών στη γωνία των οδών Μάρνη και Αβέρωφ, ενώ την ίδια περίοδο εξασφαλίζει την επίσημη αντιπροσώπευση των δημοφιλέστατων scooter της εποχής Innocenti – Lambretta. Η επιτυχία έρχεται γρήγορα και έτσι ο αείμνηστος πλέον επιχειρηματίας διαφοροποιεί τις δραστηριότητές του και στην αντιπροσώπευση εξελιγμένων συστημάτων μηχανογράφησης της εποχής, που γίνονται ανάρπαστα από επιχειρήσεις αλλά και κρατικές υπηρεσίες.
Σε ένα από τα ταξίδια του για δουλειές στην Ιταλία, θα εντυπωσιαστεί από ένα μικρό ξύλινο σκάφος, τύπου κρις κραφτ. Έτσι αποφάσισε την κατασκευή των πρώτων ξύλινων σκαφών αναψυχής σε γραμμή παραγωγής στην Ελλάδα. Καθώς ταξίδευε συχνά παρακολουθώντας τις εξελίξεις στη διεθνή ναυπηγική βιομηχανία, υπέγραψε συνεργασίες με μεγάλους ξένους προμηθευτές. Ένας από αυτούς ήταν ο Carl Kiekhaefer, στο Ουισκόνσιν των ΗΠΑ, ο ιδρυτής του πολυεθνικού κολοσσού Mercury Marine.
Ο Αριστοτέλης Ζέης, ο «πατέρας» του κλάδου όπως λένε ακόμα και σήμερα ανταγωνιστές του, φτιάχνει πλέον στην Ελλάδα τα Lambro, στις εγκαταστάσεις του στη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Σκάφη που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα αντίστοιχα του εξωτερικού, ούτε στην ποιότητα αλλά ούτε και στον σχεδιασμό. Από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 και μετά, τα Lambro γίνονται αναπόσπαστο μέρος της θαλάσσιας αναψυχής στην Ελλάδα. Μοντέρνα, με εξαιρετικό για την εποχή στυλ και φινίρισμα, διακρίνονται για τη στιβαρή κατασκευή και την άριστη πλεύση τους.
Οι πελάτες πολλαπλασιάζονται, με κάποιους απ’ αυτούς να αποτελούν διασημότητες, καλλιτέχνες και επιχειρηματίες. Η επιτυχία περνάει τα ελληνικά σύνορα και τα σκάφη του Ζέη συναντιόνται στις μαρίνες της Κυανής Ακτής, όπου το 1968 κερδίζουν τον πρώτο διεθνή αγώνα «Dauphin D’Or» στο Ile des Embiez. Δεκαετίες αργότερα, ακόμα και σήμερα, δεν είναι σπάνιο να δει κανείς ένα Lambro στις Κάννες ή στο Μόντε Κάρλο.
Ο Αριστοτέλης Ζέης έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής στην Αίγινα, κοντά στη φύση όπως επιθυμούσε. Του άρεσε να εξιστορεί σε δικούς του ανθρώπους τη διαδρομή του, καταλήγοντας πάντα να δηλώνει πως τελικά στη ζωή του μετά την οικογένειά του τον ενδιέφεραν μόνο τα σκάφη και η κατασκευή τους.
Την αγάπη για τα σκάφη, αλλά και τη δημιουργικότητά του την εμφύσησε στα παιδιά του Μαριαλένα, Αλέξανδρο και Άρη, τα οποία έχουν πλέον πάρει τη σκυτάλη της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Ο Αλέξανδρος και ο Άρης «τρέχουν» τη Μotocraft A.E. η οποία μετράει ήδη 27 χρόνια επιτυχούς πορείας στον κλάδο, αντιπροσωπεύοντας πολυεθνικούς κολοσσούς όπως οι Kohler, Mercruiser, Cummins, Boston Whaler, Twin Disc και Parker.
Πηγή: www.kathimerini.gr / ΦΩΤΟ: facebook Lambro Boats
–
Ακολουθήστε το boatfishing.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις θαλασσινές ειδήσεις για το σκάφος, το ψάρεμα και την κατάδυση από την Ελλάδα και τον κόσμο