Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Ξανά στο μικροσκόπιο τα τεκμήρια για σκάφη, αυτοκίνητα και ακίνητα

6 Ιουλίου, 2024

Ξανά στο μικροσκόπιο τα τεκμήρια για σκάφη, αυτοκίνητα και ακίνητα

Τα τεκμήρια για τα σκάφη, όπως και για τα αυτοκίνητα και τα ακίνητα, συνεχίζουν να αποτελούν σημαντικό βάρος για περίπου 2 εκατομμύρια φορολογούμενους στην Ελλάδα, παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις της κυβέρνησης για μείωση ή κατάργησή τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες της έντυπης έκδοσης της Ναυτεμπορικής, στο σχετικό άρθρο του Γιώργου Κούρου, τα αποτελέσματα του νέου συστήματος φορολόγησης επαγγελματιών θα κρίνει, αν και εφόσον, θα μειωθούν τα τεκμήρια έως και 30% από το 2025.

Στην ουσία, μιλάμε για άλλη μία παράταση, αφού σχεδόν κάθε χρονιά δημοσιεύματα του οικονομικού ρεπορτάζ, καθώς και δηλώσεις από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη) αναφέρονται στη μείωση των τεκμηρίων, άρα και στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης που ξεκινά από τις βάρκες των πέντε μέτρων!

Τα νέα δεδομένα αναφέρουν πως ο «φάκελος» των τεκμηρίων θα ανοίξει ουσιαστικά αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης από το τέλος του τρέχοντος μηνός, με βασικό στόχο, εκτός από τη μείωσή τους, τη διόρθωση όλων των στρεβλώσεων αλλά και την αυστηροποίησή τους για τους παραβάτες, οι οποίοι ζημιώνουν το Δημόσιο.

Η ειδική ομάδα εργασίας, που έχει συσταθεί στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για να «τρέξει» τις νέες παρεμβάσεις, έχει ήδη λάβει εντολή να ανεβάσει «ρυθμούς» μετά την ολοκλήρωση της φετινής εκκαθάρισης των δηλώσεων, από την οποία θα προκύψει ξεκάθαρη εικόνα για το πόσοι και ποιοι πιάνονται στα παραδοσιακά τεκμήρια και τι αποκλίσεις εμφανίζουν τα πραγματικά εισοδήματά τους από τα τεκμαρτά.

Εξάλλου, όπως αναφέρει το δημοσιεύμα, το «ξήλωμα» των τεκμηρίων δεν μπορεί να ξεκινήσει πριν «μετρηθούν» πρώτα τα αποτελέσματα του μέτρου επιβολής ελάχιστου εισοδήματος σε περί που 700.000 ελεύθερους επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ο λόγος είναι ότι, εφόσον το μέτρο του ελάχιστου εισοδήματος αποδειχθεί ότι υπερκαλύπτει τα τεκμαρτά εισοδήματα των ελεύθερων επαγγελματιών που προκύπτουν από την οικογενειακή τους κατάσταση και τα περιουσιακά στοιχεία που καθορίζουν αυτά τα τεκμήρια, όπως Ι.Χ., ακίνητα κ.ά., τότε είναι πολύ πιθανόν για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, που ούτως ή άλλως δεν μπορούν να κρύψουν τα εισοδήματα που εισπράττουν, καθώς αυτά εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στις φορολογικές δηλώσεις, να υπάρξει έως το 2027.

Ταυτόχρονα δε, η ψηφιοποίηση του συνόλου των συναλλαγών στην αγορά, με την υιοθέτηση των POS σε όλους τους επαγγελματικούς κλάδους, τη διασύνδεσή τους με τις ταμειακές μηχανές, τις ηλεκτρονικές προσυμπληρωμένες δηλώσεις, τα «ηλεκτρονικά συμβόλαια» στις αγοραπωλησίες ακινήτων κ.ά., που δίνουν τη δυνατότητα άμεσης ενημέρωσης και ταυτόχρονα άμεσων διασταυρώσεων στον ελεγκτικό μηχανισμό, ανάβει το «πράσινο φως» για την αναμόρφωση του υφιστάμενου συστήματος των τεκμηρίων διαβίωσης. Σε κάθε περίπτωση, βασική επιδίωξη είναι όπως με τις νέες παρεμβάσεις διορθωθούν οι αδικίες που έχουν διαπιστωθεί και καταγραφεί κατά την πολυετή εφαρμογή των ρυθμίσεων για τις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης.

Επισημαίνεται ότι στην κατηγορία των τεκμηρίων εντάσσονται τα αυτοκίνητα, τα ακίνητα, τα σκάφη αναψυχής, οι πισίνες ακόμη και τα δίδακτρα που πληρώνουν οι γονείς για να στέλνουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία.

Σύμφωνα, εξάλλου, με τα ίδια στοιχεία της ΑΑΔΕ, «πρωταθλητές» των τεκμηρίων αναδεικνύονται οι εισοδηματίες, καθώς πλήρωσαν τα μεγαλύτερα ποσά φόρων, ενώ και οι μισθωτοί και συνταξιούχοι «μετρούν» τα περισσότερα αριθμητικά «θύματα» του μέτρου.

Τα τεκμήρια στα μικρά σκάφη στραγγαλίζουν το κλάδο

Στα μικρά σκάφη τα τεκμήρια και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης αποτελούν σημαντικά εμπόδια λειτουργώντας αρνητικά στο κλάδο τόσο στους κατασκευαστές σκαφών όσο και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από την συντήρηση, εισαγωγή, φύλαξη σκάφων αλλά και ένα μεγάλο εύρος επαγγελματιών (καύσιμα, ναυτικό τουρισμό κλπ.).

Η παράλογη φορολόγηση μίας βάρκας με το ΦΠΔ, που ξεκινά πάνω από 5 μέτρα, με ετήσιο κόστος από 780 ευρώ, σε μία χώρα που βρέχεται από θάλασσα, αποτελεί μία ξεκάθαρη αδικία για τους ιδιοκτήτες σκαφών. Αυτή η φορολογική πολιτική έχει ως αποτέλεσμα την ακινητοποίηση πολλών σκαφών, επιβαρύνοντας επιπλέον και το λιμενικό σώμα με έξτρα διαδικασίες.

ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΣΤΑ ΣΚΑΦΗ ΚΑΙ ΦΟΡΟΣ ΠΟΛΥΤΕΛΟΥΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ (ΦΠΔ)

 Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης για σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης προκύπτει από το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης επί συντελεστή 13% ανάλογα με το μήκος του σκάφους.

Από το φόρο εξαιρούνται τα ιστιοφόρα σκάφη και πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπου τρεχαντήρι, βαρκαλάς, πέραμα, τσερνίκι, λίμπερτυ τα οποία προέρχονται από ελληνική ναυτική παράδοση.

Μειώσεις στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης και στο Τεκμήριο:

Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης υπολογίζεται από το γινόμενο του ποσού της της Ετήσιας Αντικειμενικής Δαπάνης, όπως αυτή προκύπτει έπειτα από τις ΜΕΙΩΣΕΙΣ για τους παρακάτω λόγους:

ΛΟΓΩ ΑΚΙΝΗΣΙΑΣ: Το τεκμήριο ισχύει μόνον για τους μήνες χρήσης του σκάφους.

Για την απόδειξη του χρόνου ακινησίας πρέπει να συνυποβάλλεται με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος (Ε1) βεβαίωση της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής για το ακριβές χρονικό διάστημα (χρόνος έναρξης και λήξης ακινησίας ή συνέχιση της ακινησίας κατά την 31η Δεκεμβρίου του έτους), που θα προκύπτει από τις αντίστοιχες καταχωρήσεις σε σχετικό βιβλίο που θα τηρείται από αυτή.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Σκάφος αναψυχής ανοικτού τύπου μήκους πέντε (5) μέτρων έχει τεκμήριο για χρήση όλο το χρόνο 4.000 €, αν όμως το σκάφος χρησιμοποιηθεί 3 μήνες (π.χ. κατά τους θερινούς μήνες) το τεκμήριο που θα ισχύει είναι 1.000 € άρα και ο αντίστοιχος φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης 130 €

ΛΟΓΩ ΠΑΛΑΙΟΤΗΤΑΣ:

– Κατά 15% μετά την παρέλευση 5ετίας
– Κατά 30% μετά την παρέλευση 10ετίας 
από την, για πρώτη φορά, εγγραφή στο Νηολόγιο ή στο Λεμβολόγιο ή στο Βιβλίο Εγγραφής Μικρών Σκαφών – Β.Ε.Μ.Σ., ανάλογα με το ολικό μήκος του σκάφους.

ΛΟΓΩ ΗΛΙΚΙΑΣ:

Κατά 30% στους συνταξιούχους που έχουν υπερβεί το 65ο έτος της ηλικίας τους.

ΛΟΓΩ ΕΙΔΟΥΣ ΣΚΑΦΟΥΣ:

– Κατά 50% για τα ιστιοφόρα με χώρους ενδιαίτησης και 

– Κατά το ίδιο ποσοστό 50% για τα πλοία αναψυχής που κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.

ΜΟΝΙΜΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ:

Το τεκμήριο δεν εφαρμόζεται στα σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης, κυριότητας ή κατοχής μονίμων κατοίκων εξωτερικού.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΣΚΑΦΗ:

Τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπόψη για την αντικειμενική δαπάνη.

Διαβάστε περισσότερα: www.naftemporiki.gr

Ακολουθήστε το boatfishing.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις θαλασσινές ειδήσεις για το σκάφος, το ψάρεμα και την κατάδυση από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Tags
Φορολογική Νομοθεσία Σκαφών Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης Φορολογία Φόρος πολυτελείας στα σκάφη
Comodo SSL