Αναστάτωση στους Κατόχους Μικρών Σκαφών: Επιβαρύνσεις και Υποχρεωτικές Πιστοποιήσεις πλήττουν την αγορά
Σε Απόγνωση οι Ιδιοκτήτες Μικρών Σκαφών – Υποχρεωτική Δήλωση Συμμόρφωσης με Κόστος 250-700 Ευρώ σε Κάθε Ανανέωση ή Τροποποίηση Άδειας Εκτέλεσης Πλόων
Μία νέα αλλαγή στον Γενικό Κανόνα Λιμένα Αρ.23 (ΦΕΚ 5242 Β’ / 18-09-2024) δημιουργεί διαδικασίες και επιπλέον σημαντικό κόστος σε ιδιοκτήτες μικρών σκαφών αναψυχής (ακόμα και σε μικρές ψαρόβαρκες) που καλούνται να απευθυνθούν σε διαπιστευμένο οργανισμό από το Ε.ΣΥ.Δ (Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης) προκειμένου να πιστοποιήσουν σκάφη με σήμανση CE λαμβάνοντας την περιβόητη Δήλωση Συμμόρφωσης Σκάφους που θα χρειαστεί σε νέα σκάφη, σε σκάφη που ανανεώνουν την Άδεια Εκτέλεσης Πλόων (κάθε 4 χρόνια) και σε κάθε μεταβίβαση!
Το “πρώτο χτύπημα”
Τους τελευταίους τρεις μήνες, η αγορά των μικρών και πολύ μικρών σκαφών έχει ταραχθεί σημαντικά. Το πρώτο «χτύπημα» ήταν από μια ερμηνεία που έδωσε η ΑΑΔΕ σε έναν Νόμο του 1975 που αφορά τον Φόρο Πλοίων. Αυτή η ερμηνεία διανεμήθηκε στα λιμεναρχεία, απαιτώντας από όλους τους ιδιοκτήτες πολύ μικρών ερασιτεχνικών σκαφών να καταβάλουν έναν ετήσιο φόρο από 100 έως 200 ευρώ, κάθε χρόνο, και μάλιστα αναδρομικά!
Οι ιδιοκτήτες βρέθηκαν σε απόγνωση, καθώς έμειναν θεατές σε μια άδικη επιβάρυνση. Αναφερόμαστε σε περισσότερα από 200.000 μικρά ερασιτεχνικά σκάφη και 300.000 ερασιτέχνες αλιείς να επηρεάζονται άμεσα δημιουργώντας πρόσθετες επιβαρύνσεις στην ήδη αυστηρή φορολογία που διέπει τα σκάφη (βλέπε Τεκμήρια – Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης).
Μετά από κινητοποιήσεις φορέων, παρεμβάσεις και γενική κατακραυγή, το θέμα έφτασε ακόμα και στον Υπουργό Επικράτειας, ο οποίος αντιλαμβανόμενος το άδικο και παράλογο του μέτρου, κίνησε άμεσα τις διαδικασίες απόσυρσης της εφαρμογής του.
Ωστόσο, ανακύπτουν ερωτήματα σχετικά με την αιτία αυτής της “ανασκαφής” του Νόμου του 1975. Ποιος ανέσυρε έναν παλιό νόμο και γιατί; Και η ζημιά που προκλήθηκε για περισσότερο από δύο μήνες, πώς θα αποκατασταθεί;
Παρηγοριά αποτελεί το γεγονός ότι μαζί με την απόσυρση του μέτρου ήρθε και η απαλλαγή από τον φόρο πολυτελείας για τα σκάφη έως 7 μέτρα (αντί για τα προηγούμενα 5 μέτρα).
Υποχρεωτική Δήλωση Συμμόρφωσης: Ο νέος «εφιάλτης» στους ιδιοκτήτες σκαφών
Όμως, πριν προλάβουν να ηρεμήσουν οι ιδιοκτήτες μικρών σκαφών, μια νέα απειλή προστέθηκε: η υποχρεωτική πιστοποίηση ISO για όλα τα μικρά σκάφη με CE (δηλαδή πρακτικά για σκάφη από το 1998 και νεότερα), για κάθε ανανέωση (ανά 4 έτη) ή αλλαγή της άδειας (τροποίηση, αλλαγή κινητήρα, βοηθητικού, χρώματος κ.τ.λ.), ακόμη και σε κάθε μεταβίβαση, με κόστος από 250 έως 700 ευρώ (ανάλογα το μήκος και την τοποθεσία επιθεώρησης)!
Πολλοί θεωρούν ότι κάποιοι επιδιώκουν να ωθήσουν όλους αυτούς τους ανθρώπους που ασχολούνται με τα μικρά ερασιτεχνικά σκάφη «στα κάγκελα». Και ας μην νομίσει κανείς ότι το συγκεκριμένο «μέτρο» έχει προστατευτικό χαρακτήρα για τον έλεγχο της αξιοπλοΐας ενός σκάφους, γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν εσφαλμένο για πολλούς λόγους, μερικούς από τους οποίους παραθέτουμε παρακάτω:
1. Εφαρμόζεται σε ΟΛΑ τα σκάφη και κινητήρες με CE ανεξαρτήτως ηλικίας, ακόμα και τα καινούρια, αλλά εξαιρεί τα παλαιότερα άνω των 25 ετών (χωρίς CE).
2. Δεν είναι δυνατόν να αξιολογηθεί η αξιοπλοΐα σε υπαίθριους χώρους χωρίς εξειδικευμένο εξοπλισμό και εξαιρετικά ακριβών μηχανημάτων, όπως στα ΚΤΕΟ. (Ενδεικτικά κάποιους από τους απαραίτητους ελέγχους αφορούν τη δομή κατασκευής, τα καλώδια, τα ρεζερβουάρ κ.λπ., οι οποίοι απαιτούν πολλές ημέρες για να πραγματοποιηθούν).
3. Οι κινητήρες απαιτούν έλεγχο από εξειδικευμένους μηχανικούς, γεγονός που κάνει τον έλεγχο χωρίς κατάλληλη υποδομή μη έγκυρο.
4. Η μέση φθορά ενός μικρού ερασιτεχνικού σκάφους σε μια τετραετία είναι αντίστοιχη με αυτήν ενός αυτοκινήτου που έχει διανύσει τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη δύο φορές. Με αυτή τη λογική, θα έπρεπε να ελέγχουμε τα αυτοκίνητά μας στο ΚΤΕΟ κάθε 2.000 χιλιόμετρα;
5. Ο έλεγχος ενός αυτοκινήτου στο ΚΤΕΟ κοστίζει 50 ευρώ και πραγματοποιείται με εξειδικευμένα, πανάκριβα μηχανήματα αξίας εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ!
Φορείς του κλάδου συνεχίζουν εντατικά τις προσπάθειες για την ακύρωση του μέτρου, πραγματοποιώντας συναντήσεις σε όλα τα επίπεδα, με νομοθέτες και εκπροσώπους του Λιμενικού Σώματος. Η διαπίστωση από αυτές τις συναντήσεις είναι ότι πιθανότατα έγινε «εσφαλμένη ερμηνεία» του Νόμου και ότι «θα διορθωθεί», ωστόσο το καθεστώς αυτή την στιγμή παραμένει αμετάβλητο στα Λιμεναρχεία.
Ο Υπουργός Επικράτειας ενημερώθηκε εκ νέου, και αναμένουμε την παρέμβασή του για την εξομάλυνση του προβλήματος.
Η αγορά έχει «παγώσει» εξαιτίας αυτών των εξελίξεων, ενώ το σημαντικότερο είναι ότι οι πολίτες αισθάνονται έρμαια απρόβλεπτων «ερμηνειών» και «ανασκαφών νόμων», καθώς και νέων νομοθετικών αποφάσεων που τους ζητούν για άλλη μια φορά να βάλουν «το χέρι στην τσέπη» για μια ψυχαγωγική δραστηριότητα που τόσο έχουν ανάγκη.
Ελπίζουμε για το καλύτερο, αλλά προετοιμαζόμαστε για το χειρότερο…