Αγορά Σκάφους: Η καμπίνα σε ψαράδικο σκάφος
Τα σκάφη που µπορεί να βρει κάποιος στην αγορά πολλά, ιδιαίτερα όταν µιλάµε για ένα σκάφος µε χαρακτήρα fishing. Έχουµε συνηθίσει να θεωρούµε το «ψαράδικο» σκάφος όσο πιο αβέρτο και λιτό γίνεται. Πόσο λοιπόν θα χρησίµευε σε ένα τέτοιο σκάφος η καµπίνα;
Προσεγγίζοντας ένα τέτοιο θέµα θα πρέπει να γενικεύσουµε κάπως, µιας και το θέµα του ψαρέµατος έχει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε ψαρά, άρα και ιδιοκτήτη του σκάφους. Σε γενικές γραµµές µιας και τα γούστα του καθενός µας δεν είναι δυνατό να χωρέσουν µέσα στο ντεκ ενός σκάφους. Θα δούµε πως υπάρχουν ορισµένες κατηγορίες σε τέτοια σκάφη.
Μικρά σκάφη
Αν λοιπόν ξεκινήσουµε από τα µικρά σκάφη που είναι αυτά που το µήκος τους δεν ξεπερνάει τα 5,5 µέτρα, θα δούµε πως το θέµα της καµπίνας απασχολεί λίγους και σπάνια θα βρούµε µεταξύ των µοντέλων ένα τέτοιο σκάφος. Συνήθως µιλάµε για µια πρόσθετη κατασκευή πλην ελάχιστων εξαιρέσεων. Σε αυτά, λοιπόν, τα µέτρα η καµπίνα στα περισσότερα σκάφη δεν υπάρχει καθόλου σαν σχεδιασµός. Αντιθέτως στα περισσότερα δίνεται η δυνατότητα να τοποθετηθεί τέντα πλεύσης διαµορφώνοντας στην πλώρη ένα δωµάτιο (σκεπασµένο κατάστρωµα).
Η αλήθεια είναι ότι σε ένα τέτοιο σκάφος η ύπαρξη πρόσθετου βάρους πάνω από τις κουπαστές ίσως δηµιουργήσει θέµατα στην ευστάθεια της βάρκας, ιδίως σε στενά σκάφη. Αν παρόλα αυτά η «κάψα» µας για καµπινούλα είναι µεγάλη µπορείτε να ψάξετε στην ελληνική αγορά για κάποιο ναυπηγείο. Το οποίο να κατασκευάζει πρόσθετο πολυεστερικό κουβούκλιο ή βγάζει κάποια πιλοτίνα σε αυτά τα µέτρα.
Μεσαία κατηγορία
Στη µεσαία κατηγορία θα βρούµε πραγµατικά διαµάντια όσον αφορά τα σκάφη µε καµπίνα. Το ότι τα µέτρα έχουν ανέβει, δίνουν τη δυνατότητα στον σχεδιαστή να φτιάξει ένα σκάφος που έχει την απαραίτητη ευστάθεια, θα πλέει σωστά και µε ασφάλεια. Σε συνδυασµό µε µία σωστά σχεδιασµένη καµπίνα από την αρχή. Εδώ ξεχωρίζουν δύο βασικά είδη, τα σκάφη µε καµπίνες που έχουν πολύ χαµηλό προφίλ γνωστά σαν walk around. Αλλά και σκάφη που η καµπίνα δεσπόζει πάνω στο ντεκ, οι γνωστές πιλοτίνες. Μία σηµαντική διαφορά που θα πρέπει να δούµε είναι κατά πόσο η θέση διακυβέρνησης είναι εσωτερική ή εξωτερική. Αφού σε κάποιες περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες ιδίως όταν συνηθίζουν να ψαρεύουν µόνοι τους υποχρεούνται να χειρίζονται το σκάφος στην πρύµνη και όχι στην καµπίνα.
Μεγάλα σκάφη
Στη µεγάλη κατηγορία τα περισσότερα σκάφη που συναντάµε έχουν την καµπίνα στάνταρ. Αλλά εδώ µιλάµε για σκάφη που µπορεί να έχουν ένα fishing χαρακτήρα. Όµως κυρίως είναι και σκάφη αναψυχής για αποµακρυσµένους προορισµούς. Συνήθως αυτά διαθέτουν είτε µεγάλους εξωλέµβιους κινητήρες, έσω – έξω ή εσωλέµβιους µε καύσιµο πετρέλαιο ή βενζίνη. Παρά τις καλές τιµές που µπορείς να τα βρεις σήµερα, το κόστος χρήσης από άποψη κατανάλωσης τα κάνουν απαγορευµένο καρπό. Και µόνο όσοι έχουν γερά βαλάντια µπορούν να συντηρήσουν και να δικαιολογήσουν ένα τέτοιο σκάφος. Όπως και να χει αυτονοµία του, η ασφάλεια και οι χώροι ενδιαίτησης το κάνουν το απόλυτο εργαλείο για πολυήµερες ψαρευτικές εκδροµές-και όχι µόνο.
Με καµπίνα ή χωρίς
Ο καθένας έχει τη γνώµη του σχετικά µε την διαρρύθµιση του καταστρώµατος και το κατά πόσο θα πρέπει το σκάφος που προορίζεται για αλιεία να έχει καµπίνα ή να είναι αβέρτο. Ας δούµε το θέµα και από τις δύο πλευρές. Καταρχήν θα πρέπει να ξέρετε πως η υπερκατασκευή αλλά και το εσωτερικό της καµπίνας προσθέτει κάποιο βάρος στο σκάφος (κυρίως στις πιλοτίνες και όχι στα walk around). Που σηµαίνει µεγαλύτερες καταναλώσεις καυσίµου. Και δεν είναι µόνο το θέµα βάρος αλλά και η αντίσταση που έχει καθώς ταξιδεύει.
Το διαφορετικό ζύγισµα βάρους έχει διαφορές και στην πλεύση ακόµα και αν µιλάµε για το ίδιο σκάφος. Αφού συνήθως το ψηλό κέντρο βάρους ίσως δίνει λίγο περισσότερο µπότζι. Από την άλλη µε µία καµπίνα θα κάνεις ένα στεγνό και πιο ξεκούραστο ταξίδι. Δεν θα σε χτυπάει ο αέρας και θα έχεις και ότι ανέσεις έχεις στο αυτοκίνητό σου. Συµπερασµατικά το κάθε ένα έχει τα δικά του πλεονεκτήµατα, αν όµως θα θέλαµε να τα δούµε πιο αντικειµενικά η µία κατηγορία (τα ανοιχτά) είναι αυτή που κάνει µικρά ηµερήσια ψαρέµατα, µοναχικά ή µε παρέα. Και στο τέλος της εξόρµησης επιστρέφει στη βάση.
Τα καµπινάτα ταιριάζουν περισσότερο σε όσους θέλουν να ανοιχτούν λίγο παραπάνω, να ψαρέψουν έναν πιο αποµακρυσµένο τόπο και να βρεθούν εκτός βάσης για ένα ολόκληρο 24ωρο ή και παραπάνω. Τα πλεονεκτήµατα που µας προσφέρει µία µικρή έστω ή και µεγαλύτερη καµπίνα είναι θα έλεγα αρκετά. Ξεκινώντας από την ξεκούραση του πληρώµατος, το ότι σου προσφέρει ένα σίγουρα στεγνό ταξίδεµα στον καιρό. Επίσης µπορείς να αποθηκεύσεις αρκετά πράγµατα χωρίς να φοβάσαι να µην έρθουν σε επαφή µε το νερό.
Όµως για όσους φίλους ψαρεύουν και κατά τη διάρκεια του χειµώνα η καµπίνα είναι ένα πολύτιµο εργαλείο στα χέρια τους. ∆ύσκολος ο χειµώνας στο σκάφος και ιδιαίτερα αν βγούµε και νύχτα. Πολλές φορές λοιπόν θα διαπιστώσουµε πως αν είχαµε µία καµπίνα θα µπορούσαµε να ξεκουραστούµε άνετα την ώρα που κάποιο εργαλείο µας ψαρεύει. Αλλά και να περάσουµε άνετα και ζεστά µερικές ώρες ώστε να αντέξουµε τις υπόλοιπες. Τα µειονεκτήµατα µιας καµπίνας τώρα, αν µπορούµε να τα πούµε µειονεκτήµατα είναι ότι πάµε σίγουρα σε κάποιο µεγαλύτερο σκάφος. Που αυτόµατα σηµαίνει πως το κόστος αγοράς ανεβαίνει, όπως ανεβαίνει και η ιπποδύναµη του κινητήρα που συνεπάγεται και η κατανάλωση του καυσίµου.
Πράγµατα όµως που πρέπει να µας είναι γνωστά πριν ακόµα αποφασίσουµε για την αγορά ενός τέτοιου σκάφους. Αυτό που θέλει τη µεγαλύτερη προσοχή στην επιλογή ενός καµπινάτου σκάφους, είναι να έχει µελετηθεί σωστά η πλεύση του από το ναυπηγείο που το κατασκευάζει. Προσωπικά λοιπόν πιστεύω πως αν κάποιος έχει τη δυνατότητα να φτάσει σε ένα τέτοιο σκάφος, καλό είναι να υπάρχει η καµπίνα. Είναι εργαλείο στα χέρια του ψαρά και της παρέας του.
Εκτός αυτού, µε ένα τέτοιο σκάφος µπορείς να επισκεφτείς έναν κοντινό ή πιο µακρινό τόπο και εκτός από τα ψαρέµατα να κάνει και µίνι διακοπές, χωρίς να είσαι υποχρεωµένος να πληρώνεις για τη διαµονή σου. Ο σχεδιασµός τώρα της καµπίνας και το κατά πόσο λειτουργική είναι, είναι αποκλειστικά θέµα ναυπηγείου. Σε αυτό λοιπόν το θέµα θέλει ψάξιµο, όµως πάντα σε συνδυασµό µε την πλεύση του σκάφους συνολικά. Προτείνω να µην γίνεται καµία έκπτωση στην πλεύση για λογαριασµό της καµπίνας.
Αυτή τη στιγµή στην ελληνική αγορά υπάρχουν πολλά και καλά σκάφη που διαθέτουν τέτοιους χώρους. Ακόµα και στα όρια της µικρής κατηγορίας δηλαδή κάτω από τα 6 µέτρα. Σκάφη που έχουν σχεδιαστεί σωστά και καταφέρνουν να πλέουν ικανοποιητικά ακόµα και µε µικρούς κινητήρες. Όσο για τα χρήµατα αυτό είναι θέµα του καθενός, όµως µε τα σηµερινά δεδοµένα αν κάποιος µπορεί, σίγουρα θα βρει ένα σκάφος της αρεσκείας του σε πολύ καλή τιµή. Με ένα τέτοιο σκάφος θα αλλάξει η ζωή σας στη θάλασσα και στο ψάρεµα.
Η καµπίνα στο φουσκωτό
Η κατηγορία του φουσκωτού σκάφους δεσπόζει µόνη της και σπάνια µπορεί να συγκριθεί µε τα πολυεστερικά. Παρότι αυτά που προσφέρει είναι πολλά, η πλειοψηφία δεν θεωρεί το φουσκωτό ιδανικό σκάφος για ψάρεµα. Όµως τα πράγµατα δεν είναι έτσι, αφού τα φουσκωτά είναι τα σκάφη που θα σου δώσουν τη δυνατότητα να φτάσεις σε αρκετά µακρινούς ψαρότοπους, γρήγορα και µε ασφάλεια. Λάθος κάνει κάποιος όταν λέει πως το φουσκωτό σκάφος δεν είναι για ψάρεµα.
Προσωπικά θεωρώ πως ένα τέτοιο σκάφος µπορεί άνετα να ψαρέψει σχεδόν όλες τις τεχνικές. Αν λοιπόν αυτό το συνδυάσουµε µε µία πολύ καλή πλεύση, γρήγορη και άνετη. Τότε θα πρέπει να βάλουµε και αυτήν την κατηγορία µέσα στις βλέψεις µας. Τα µειονεκτήµατα αυτής της κατηγορίας είναι ότι ξεκινάµε από µία αρκετά πιο ακριβή αγορά, αλλά αν µιλάµε για µεγάλο σκάφος τότε να είστε σίγουροι πως µε τον καιρό θα δικαιωθούµε από την διαφορά στην πλεύση και την κατανάλωση, µιας και ένα µεγάλο πολυεστερικό σκάφος χρειάζεται δύναµη για να κινηθεί ικανοποιητικά, αυτό συµβαίνει κυρίως λόγω βάρους (τα φουσκωτά είναι συνήθως πιο ελαφριά από αντίστοιχου µήκους πολυεστερικά) αλλά και λόγω πλεύσης (οι γάστρες τους είναι πιο γρήγορες, άρα ταξιδεύουν αναλογικά µε µεγαλύτερη ταχύτητα µε το ίδιο έργο του κινητήρα).
Επίσης µειονέκτηµα και µάλιστα το πιο ισχυρό σε αυτήν την κατηγορία είναι οι εσωτερικοί χώροι που διαθέτουν. Αφού λόγω του σχήµατος του και των µπαλονιών είναι αρκετά µειωµένοι σε σχέση µε τα πλαστικά. Και στα φουσκωτά σκάφη βρίσκουµε καµπίνα, σπάνια όµως σε µικρά µέτρα. Όχι ότι δεν υπάρχει ή ότι δεν µπορεί να µπει αλλά συνήθως τα πιο µεγάλα µοντέλα την διαθέτουν. Η τέντα πλεύσης βέβαια µπορεί να είναι η λύση για κάποιους όχι όµως για όλους. Όπως και να χει, αυτό που ακούγεται πως το φουσκωτό σκάφος δεν είναι για ψάρεµα είναι ένας µύθος που έχει καταρριφθεί προ πολλού.