Αύξηση 5% στις πωλήσεις σκαφών (ως 12 μέτρα) το 2023
Παρουσιάζουμε τις πωλήσεις νέων μικρών σκαφών για το έτος 2023, όπως προκύπτουν από το συγκεντρωτικό αριθμητικό πίνακα μικρών σκαφών, που καταχωρήθηκαν στα βιβλία εγγραφής μικρών σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.), στα λιμεναρχεία και τους λιμενικούς σταθμούς όλης της χώρας.
Όπως βλέπουμε από το σχετικό πίνακα, οι πωλήσεις νέων μικρών σκαφών (για να χαρακτηρίζεται ως «μικρό» ένα ερασιτεχνικό σκάφος, πρέπει να είναι ολικού μήκους μέχρι και 12 μέτρα) έφτασαν τα 4.146 τεμάχια, με σημαντική αύξηση έναντι του 2022, όπου πωλήθηκαν 3.948 σκάφη.
Η κατηγορία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις για το 2023, είναι για άλλη μία χρονιά τα πολυεστερικά από 4,01 ως και 5 μέτρα, με πωλήσεις 1.315 σκαφών αν και σημειώνει μείωση στις πωλήσεις σε σχέση με το 2022 που πουλήθηκαν 1.347, παρατηρώντας μια μικρή μείωση της τάξεως του 2,38%. Αμέσως επόμενα σε προτιμήσεις σκάφη για φέτος, είναι τα πολυεστερικά σκάφη από 3,01 μέχρι και 4 μέτρα, με 594 πωλήσεις για το 2023, έναντι 422 σκαφών που πουλήθηκαν το 2022, με μία αύξηση στο 40,76%! Καταλήγοντας στην πρώτη τριάδα σε πωλήσεις, την τρίτη θέση λαμβάνουν είναι τα φουσκωτά από 3,01 μέχρι και 4 μέτρα, με πωλήσεις 436 σκαφών για το 2023, έναντι 415 της ίδιας κατηγορίας για το 2022, παρουσιάζοντας μία μικρή αύξηση 5,06%.
Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση για το 2023, επήλθε στα φουσκωτά από 7,01 μέχρι και 8 μέτρα, με ποσοστό που άγγιξε το 64,79%, ενώ η μικρότερη ποσοστιαία αύξηση σημειώθηκε στα φουσκωτά από 11,01 μέχρι και 12 μέτρα, που από 22 το 2022, έφτασαν τις 23 πωλήσεις το 2023.
Σημαντικές αυξήσεις επίσης σημειώθηκαν και στα πλαστικά από 10,01 έως 11 μέτρα που οι πωλήσεις έφτασαν από τα 14 σκάφη το 2022 στα 21 σκάφη το 2023. Στην ίδια κατηγορία σκαφών από 9,01 έως 10 μέτρα οι πωλήσεις έφτασαν από τα 57 σκάφη στα 76 το 2023. Από την άλλη πλευρά στα φουσκωτά σημαντική ποσοστιαία μείωση είχαμε στα 10,01 έως 11 μέτρα με 80% και πωλήσεις από 10 σε 2 σκάφη. Επίσης, και τα μέτρα από 5,01 έως 6,00 αξίζει να μελετηθεί καθώς μειώθηκαν κατά 26,77% με 93 σκάφη το 2023, έναντι 127 το 2022. Τέλος αξίζει να σημειώσουμε τη μείωση στα φουσκωτά σκάφη από 3,01 έως 4 μέτρα που οι πωλήσεις έφτασαν από τα 144 σκάφη το 2022 σε 123 σκάφη για το 2023.
Τα σκάφη που αναφέρονται στη στήλη «Τόπος ναυπήγησης: Ελλάδα», είναι σκάφη που κατασκευάζονται στη χώρα μας, ενώ αυτά που αναφέρονται ως «Εξωτερικό», είναι σκάφη εισαγωγής. Στη κατηγορία «Άλλο», συμπεριλαμβάνονται ξύλινα σκάφη, αλουμινένια και πολυαιθυλενίου, τα οποία σε σύνολο φτάνουν τα 160, έχοντας αύξηση στις πωλήσεις σε σχέση με αυτά που είχαν πωληθεί το 2022, με σύνολο 154.
Παρακάτω παρουσιάζεται ο πίνακας με τις πωλήσεις σε σκάφη ελληνικής κατασκευής για το 2007 και το 2023, μαζί με την ποσοστιαία μεταβολή στην καταγραφή σκαφών. Οι διαφορές είναι προφανείς.
Από τα βιβλία εγγραφής μικρών σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.), είναι φανερό ότι η καλύτερη χρονιά στις πωλήσεις σκαφών ήταν το 2007, με τις πωλήσεις να φτάνουν τα 11.112 σκάφη (!), αριθμό ρεκόρ των τελευταίων 20 ετών. Το 2023 ήταν η καλύτερη χρονιά σε πωλήσεις σκαφών από το 2012, όπου οι πωλήσεις ήταν 2.3948 σε όλες τις κατηγορίες, ενώ το 2013 έφτασε στις χαμηλότερες όλων των ετών (2.060 σκάφη). Το 2012 και το 2013 να θυμίσουμε ότι ήταν οι χαμηλότερες πωλήσεις της 20ετίας.