Δοκιμή | DIVERIB 780: Ένας σύγχρονος εκπρόσωπος των 7,5 μέτρων!
DIVERIB 780, αξιόπλοο, απολαυστικό στην οδήγηση, αισθητικά λιτό και απέριττο, µε σπ ορ γραµµή και design που θα µαγνητίσει τα βλέµµατα κερδίζοντας τις εντυπώσεις από την πρώτη µατιά!
Προσωπικά τα φουσκωτά τ’ αγάπησα στα πρώτα τους βήµατα στην αγορά, τότε που ήταν ένας αεροθάλαµος περιµετρικά, µία γάστρα και ένας ελαφρύς κινητήρας! Ό,τι χρειαζόταν δηλαδή για να έχουµε ένα αξιόπλοο, οικονοµικό και ασφαλές µέσον για να µετακινηθούµε στο αγαπηµένο µας υγρό στοιχείο, το απέραντο γαλάζιο! Τα χρόνια πέρασαν από τότε, οι εταιρείες πλήθυναν, τα µοντέλα εξελίχθηκαν και τα φουσκωτά µε τον καιρό άλλαζαν.
Η προσωπική µου εκτίµηση βέβαια είναι ότι -πλην µίας µειοψηφίας- άρχισαν να χάνουν τον χαρακτήρα τους… Στα χρόνια που πέρασαν είδαµε τις πολυεστερικές υπερκατασκευές στο κατάστρωµα και τον υπερβολικό εξοπλισµό να κυριαρχούν ακόµα και σε 5µετρα.
Τα σκάφη µοιραία, βάρυναν, χρειαζόντουσαν µεγαλύτερους κινητήρες, το ζύγισµά τους χάλασε, η αξιοπλοΐα τους µετριάστηκε και το κόστος κτήσης τους αυξήθηκε. Όλα αυτά εις βάρος του βασικού σκοπού τους, που δεν είναι άλλος από την οικονοµική και αξιόπλοη θαλάσσια µετακίνηση.
Η µεσαία κατηγορία των 7-8 µέτρων
Μέσα σε όλα αυτά, µας βρήκε η οικονοµική κρίση η οποία πάγωσε τα σχέδια και τα όνειρα τόσο των κατασκευαστών για νέα µοντέλα, όσο και των αγοραστών. Μόλις η κατάσταση έδειξε να σταθεροποιείται και να βελτιώνεται, αναπτύχθηκε µία νέα κατηγορία RIB από 10 ως και 14 µέτρα µε διπλές ή και τριπλές τοποθετήσεις κινητήρων που βέβαια δεν αφορούν το µέσο χρήστη ενός σκάφους.
Η αγορά για τα σκάφη αυτά συνεχίζει να διατηρεί την δύναµή της αφού η ζήτηση απευθύνεται σε ένα µεγάλο βαθµό και σε εταιρίες εκµίσθωσης σκαφών που στήνουν τον στόλο τους µε τη βοήθεια χρηµατοδοτήσεων ΕΣΠΑ.
Όλα αυτά είναι αναµενόµενη φυσική εξέλιξη των εταιρειών και τον προϊόντων τους, όµως µας είχαν αφήσει µία «τρύπα» στην άλλοτε κραταιά «µεσαία» κατηγορία των 7 – 8 µέτρων. Οι επιλογές περιορίζονταν σε βαριά σκάφη, µε ξεπερασµένη αισθητική, άβολες τετράγωνες κονσόλες, καθίσµατα διακυβέρνησης «κουτιά», αυξηµένη κατανάλωση και απαιτήσεις για 300+ ίππους.
Η κατηγορία αυτή κατά την προσωπική µου εκτίµηση παραµένει άκρως σηµαντική, αφού είναι το entry level για ένα σκάφος τουρισµού που µπορεί να κάνει µακρινά ταξίδια και διάπλου στο Αιγαίο. Σίγουρα κάποιοι εδώ θα σκεφτούν ότι κάποτε κάναµε ταξίδια µε 5µετρα και 5,5µέτρα, αλλά ας µην γελιόµαστε… δεν ήταν ποτέ αυτός ο µέσος όρος της αγοράς, παρά µία σκληροπυρηνική µειοψηφία.
DIVERIB, 21 χρόνια πιστή στην φιλοσοφία του φουσκωτού
Η DIVERIB από την αρχή της δραστηριοποίησής της στο χώρο, µέχρι και σήµερα, παρέµεινε πιστή στον κλασσικό χαρακτήρα του φουσκωτού και τον συνδύασε µε µία αξιοσηµείωτη ποιότητα κατασκευής. Το πρώτο της µοντέλο, το 5.50, παραµένει χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές best seller. Αποτελεί σηµείο αναφοράς για την κατηγορία του, τόσο για την αξιοπλοΐα του, την χαµηλή κατανάλωση όσο και την καλή ποιότητα κατασκευής.
Τα χρόνια πέρασαν, η αγορά άλλαξε και πλέον είχε έρθει η ώρα για το επόµενο βήµα! Κάπως έτσι δηµιουργήθηκε ένα νέο µοντέλο του οποίου στόχος ήταν εξαρχής να φλερτάρει µε δύο κατηγορίες αγοραστών. Η µία είναι οι χοµπίστες που ψάχνουν ένα όµορφο, αξιόπλοο και σύγχρονο σκάφος 7,5 µέτρων και η άλλη κατηγορία είναι η αγορά των super tender όπου οι απαιτήσεις σε design και ποιότητα κατασκευής είναι ιδιαίτερα αυξηµένες.
Κρίνοντας εκ του αποτελέσµατος, ο κατασκευαστής Παναγιώτης Ζώτος και η οµάδα του, κέρδισαν το στοίχηµα, αφού οι πωλήσεις του νέου µοντέλου κινούνται και προς τις δύο κατευθύνσεις! Πρόκειται για ένα σκάφος το οποίο δείχνει λιτό, απέριττο και «σπαθάτο» σαν γραµµή, αλλά κρύβει επιµελώς και αρκετές ανέσεις που ξαφνιάζουν!
Το κατάστρωµα του DIVERIB 780
Επιβιβαζόµενοι στο σκάφος από την πλώρη, απολαµβάνουµε ήδη ένα από τα στοιχεία του σωστού σχεδιασµού!
Ένα απόλυτα επίπεδο και καθαρό πάτηµα, χωρίς γωνίες, χωρίς αλυσίδες, χωρίς άγκυρες, µε τις δέστρες υπό γωνία στο πλάι και επενδεδυµένο µε φυσικό ξύλο teak κάνει την επιβίβαση εύκολη και ασφαλή!
Τα αυτονόητα δηλαδή, που δυστυχώς όµως σε άλλα σκάφη για να επιβιβαστείς χωρίς να χτυπήσεις ή να κινδυνεύσεις πρέπει να είσαι Juggler…
Κάπου εκεί εύλογα θ ’αναφωνήσει κάποιος ότι ο εργάτης για την άγκυρα είναι εκ των ουκ άνευ ακόµα και σε αυτά τα µέτρα. Εκεί έρχεται η αµέσως επόµενη έκπληξη δανεισµένη από πολύ µεγαλύτερες κατηγορίες φουσκωτών. Ο εργάτης είναι τοποθετηµένος εσωτερικά στην πλώρη και η άγκυρα φωλιάζει κάτω από τη δελφινιέρα χωρίς να ενοχλεί πουθενά!
Άξιο αναφοράς είναι το ότι υπάρχει ένας µικρός χώρος αποθήκευσης µε αµεσότατη πρόσβαση από την εσωτερική πλευρά της δελφινιέρας, ο οποίος προορίζεται για να φιλοξενήσει τις πρυµάτσες και τα λοιπά σχοινιά πρόσδεσης.
Μάλιστα δεν έχει τοποθετηθεί µία απλή φθηνή πλαστική aftermarket θυρίδα, αλλά ένα καλοσχεδιασµένο στιβαρό πορτάκι µε µεταλλικό κλείστρο και άριστη εφαρµογή.
Μπορεί σε κάποιον να φαίνεται αδιάφορο, αλλά η προσοχή στη λεπτοµέρεια είναι που κάνει τη διαφορά! Σίγουρα ένα πλαστικό πορτάκι λευκό, γκρι ή µαύρο θα έδειχνε πολύ πιο πρόχειρο και θα δυσκόλευε τυχόν ιδιαίτερους χρωµατικούς συνδυασµούς στο σκάφος.
Στο ίδιο µοτίβο καλού σχεδιασµού κινείται και η πρύµνη του σκάφους. Στην άλλοτε «λεκάνη» του κινητήρα, η οποία αποτελούσε ανέκαθεν ένα προβληµατικό σηµείο κίνησης του πληρώµατος, έχουµε απολύτως επίπεδα και ασφαλή πατήµατα εκατέρωθεν και µπροστά από τον κινητήρα, µε το χώρο που χρειάζεται για να κάνει tilt να έχει µετριαστεί στο απολύτως απαραίτητο. Η σκάλα είναι κρυφή από κάτω και οι χειρολαβές είναι διακριτικές και τοποθετηµένες εκεί ακριβώς που χρειάζονται.
Λίγο πιο µπροστά και χωρίς την παραµικρή υπερβολή σε υπερκατασκευή, έχουµε ένα καλαίσθητο κοµµάτι πολυεστέρα, να πλαισιώνει τον καναπέ και το sundeck, το οποίο σβήνει όµορφα προς όλες τις κατευθύνσεις µε καµπυλότητες και επικλινή κοµµάτια, διαθέτοντας και πάτηµα για να περάσει το πλήρωµα από την πρύµνη στο κυρίως ντεκ χωρίς να πατήσει στις ταπετσαρίες. Ο ιστός που κοσµεί την πρύµνη και φέρει τα απαραίτητα φώτα και κεραίες είναι ιδιαίτερος τόσο σε κατασκευή, όσο και σε αισθητική.
Οι συνεπιβάτες µόλις επιβιβαστούν µε ασφάλεια είτε από την πλώρη, είτε από την πρύµνη, θα βρουν έναν βολικό τετραθέσιο καναπέ να τους φιλοξενήσει µε την τεχνητά υπερυψωµένη πλάτη να παρέχει άνετη στήριξη. Ένα τέχνασµα στο σχεδιασµό και την υλοποίηση της ταπετσαρίας -∆ανεισµένο και αυτό από µεγαλύτερα µοντέλα της αγοράς- είναι η µισή πλάτη η οποία αναδιπλώνεται στο κάθισµα, επεκτείνοντας σηµαντικά τον χώρο του sundeck.
Το επίκεντρο του καταστρώµατος είναι χωρίς αµφιβολία η κονσόλα και το κάθισµα διακυβέρνησης. Αισθητικά είναι προσεγµένες όλες οι µικρές λεπτοµέρειες που τα απαρτίζουν. Από τα τόξα και τις ακµές του σχεδιασµού τους, µέχρι τις βίδες, τους µεντεσέδες και την εφαρµογή στα κλεισίµατα.
Τα καθίσµατα έχοντας ελάχιστο όγκο, καταφέρνουν να παρέχουν σωστή στήριξη για ηµιόρθια οδήγηση, µε µοναδικό µειονέκτηµα την απουσία ρύθµισης αποστάσεων. Είναι τοποθετηµένα έτσι ώστε να βολεύουν την πλειοψηφία των κυβερνητών µετρίου αναστήµατος µε το υποπόδιο να είναι σε τέλεια θέση. Αν παρόλα αυτά ο υποψήφιος ιδιοκτήτης δεν είναι σε αυτήν την κατηγορία, ο κατασκευαστής µε µικροαλλαγές στην τοποθέτηση και στο υποπόδιο, προτίθεται να βρει την σωστή θέση για όλους!
Ευχάριστη έκπληξη µας περίµενε µόλις θελήσαµε να εξερευνήσουµε το εσωτερικό του καθίσµατος, όπου αποκαλύφθηκε ένα τέλειο ενσωµατωµένο ψυγείο πάγου µε κρυφή απορροή. Ο κατασκευαστής είχε φροντίσει να το φορτώσει µε αναψυκτικά, πάγο και µπόλικα νερά, δείχνοντάς µας και στην πράξη την άψογη χρηστικότητα. Όπως µας ενηµέρωσε, διατίθεται και η επιλογή να τοποθετηθεί συµπιεστής, µετατρέποντας το ψυγείο σε ηλεκτρικό!
Η τελευταία έκπληξη όµως περιµένει µέσα στην κονσόλα, η οποία κρύβει επιµελώς µία άνετη τουαλέτα! Εξωτερικά ο όγκος και το σχήµα της κονσόλας δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για σκέψεις τουαλέτας, όµως η αρκετά βαθιά γάστρα του σκάφους, δηµιούργησε τις προϋποθέσεις να συνδυαστούν όλα µαζί! Κάπου εκεί είχε έρθει η ώρα να βολευτούµε στο κάθισµα του κυβερνήτη, να κατεβάσουµε µανέτα και να δούµε τα όµορφα αυτά σκάφη και εν πλώ!
Στη θάλασσα
Στη διάθεσή µας είχαµε τρία σκάφη από το DIVERIB 780, τα οποία διέφεραν µόνο σε χρωµατισµούς, σε κινητήρες και προπέλες. Το πρώτο φορούσε τη νέα πανάλαφρη Mercury 200hp µε προπέλα mirage plus 17’’, το δεύτερο φορούσε ίδιο κινητήρα αλλά µε µία «βαριά» mirage plus 19’’ και το τρίτο φορούσε έναν ισχυρότερο αλλά και βαρύτερο κινητήρα Yamaha 250hp µε προπέλα Yamaha 19’’.
Ασχέτως επιδόσεων που προσέδιδε ο κάθε συνδυασµός, το σκάφος σε κάθε περίπτωση χαίρεσαι να το κυβερνάς. Έχει πολύ καλή κατευθυντικότητα και απόκριση στο τιµόνεµα. Ο κυβερνήτης µπορεί να τοποθετήσει εύκολα τη γάστρα εκεί που θέλει όταν ο καιρός αγριέψει! Τα ναυπηγικά χαρακτηριστικά άλλωστε, υπόσχονται από τη θεωρία άνετες πλεύσεις ακόµα και σε δύσκολους καιρούς, κάτι το οποίο το διαπιστώσαµε και στην πράξη στο τέλος της δοκιµής αργά το µεσηµέρι όταν ο καιρός είχε φρεσκάρει.
Η γάστρα είναι κλασσικός σχεδιασµός της Αγγλικής «σχολής» µε αιχµηρή πλώρη και δύο παρατροπίδια να τη διατρέχουν σε όλο το µήκος της, καταλήγοντας σε transom 24 µοιρών µε µικρό πέλµα. Εκεί στο τελείωµα διαθέτει επίσης ένα ενσωµατωµένο µπρακέτο που αποµακρύνει τον κινητήρα από τον καθρέπτη και βοηθάει στο να πιάνει καθαρά και στρωµένα νερά η προπέλα.
Το σκάφος διαχειρίζεται αβίαστα τα 200άλογα και σε προκαλεί να κινηθείς σε ταχύτητες άνω του µέσου όρου για την κατηγορία, οι οποίες φέρνουν τον 200αρη κινητήρα σε δύσκολη θέση αν κάποιος αποζητάει να εξερευνήσει τα όρια του σπορ χαρακτήρα της γάστρας. Εκεί οι 50 επιπλέον ίπποι της Yamaha θα ικανοποιήσουν σε µεγαλύτερο βαθµό τα απόλυτα νούµερα, έχοντας όµως µεγαλύτερη κατανάλωση και δυσκολότερο στήσιµο του σκάφους λόγω αυξηµένου βάρους.
Ανέκαθεν προσωπικά υποστήριζα ότι προέχει το σωστό ζύγισµα του σκάφους και οι σωστές επιδόσεις/καταναλώσεις στο εύρος 20 έως 30 κόµβων που είναι το 90% της χρήσης του σκάφους. Αυτό σηµαίνει η 250άρα είναι η προκλητική και εκρηκτική επιλογή, αλλά όπως πάντα τα όρια είναι πιο δύσκολα διαχειρίσιµα. Σε αυτή τη διαχείριση φυσικά παρέχουν µεγάλη βοήθεια τα flaps που υπήρχαν τοποθετηµένα, τα οποία σε χαµηλές ταχύτητες «εξαφάνιζαν» το αυξηµένο βάρος στην πρύµνη, κρατώντας το σκάφος σταθερό και ευθυγραµµισµένο.
Υποκειµενική εκτίµηση πάντως είναι ότι η λογική και η χρηστικότητα για το συγκεκριµένο σκαρί κλίνουν περισσότερο πρoς τα µικρότερα block των εταιρειών 175 – 200 – 225hp. Αυτά ανεξαρτήτως εταιρείας δίνουν επιδόσεις πάνω από 40 κόµβους στο σκάφος, µε καταναλώσεις που συνηθίζουµε να βλέπουµε σε σκάφη 5,5-6 µέτρων και κυµαίνονται στο 1 λίτρο το ν.µ.
Αναπολώντας λίγο το όχι πολύ µακρινό παρελθόν της κατηγορίας και του ανταγωνισµού, είναι άκρως εντυπωσιακός συνδυασµός µία τόσο µεγάλη και αξιόπλοη γάστρα, να καταφέρνει να κινείται µε κινητήρες που συναντούσαµε µέχρι πρότινος σε 6 – 6,5 µετρα και να καταναλώνει κιόλας αντίστοιχα µε αυτά. Ταυτοχρόνως µπορεί να µεταφέρει µε άνεση 4 έως 6 άτοµα, τα οποία θα ταξιδέψουν πολύ ευχάριστα, θα κάθονται σε κάθε περίπτωση άνετα και θα µπορούν να κινηθούν στο κατάστρωµα απρόσκοπτα!
Όλα αυτά µε ένα συνολικό design που σίγουρα σε όποιον ντόκο και να πλησιάσει, θα µαγνητίσει τα βλέµµατα και θα κερδίσει τις εντυπώσεις από την πρώτη µατιά!
www.diverib.gr
210 6626 058 | 694 5852 724