Site icon Boat & Fishing

Εξωλέμβιος πετρελαιοκινητήρας Oxe DIESEL150 hp σε σκάφος COMPASS 190cc

Πρώτη τοποθέτηση εξωλέμβιου πετρελαιοκινητήρα σε σκάφος αναψυχής στην Ελλάδα

Τα τελευταία χρόνια, παρουσιάστηκε μία νέα κατηγορία στην επιλογή ναυτικού κινητήρα θέτοντας ψηλά τον πήχη όσο αφορά την αντοχή, την απόδοση και την χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.

Πρόκειται για τους εξωλέμβιους πετρελαιοκινητήρες υψηλής απόδοσης με την Σουηδική Cimco Marine να σχεδιάζει και να εξάγει σε όλο τον κόσμο τους OXE DIESEL. Στην Ελλάδα, οι πρώτες OXE, ήδη «υπηρετούν» σε μονάδες ιχθυοτροφείων, τοποθετημένες σε καθρέπτες επαγγελματικών σκαφών που μεταφέρουν μεγάλα βάρη, 365 μέρες το χρόνο.

Η χρήση τους σε σκάφη μεταφοράς φορτίων, θαλάσσια ταξί ή σε στρατιωτικά είναι αναμενόμενη, τι θα γινόταν όμως αν τοποθετούσαμε έναν εξωλέμβιο πετρελαιοκινητήρα σε ένα σκάφος αναψυχής, τι ταχύτητα θα βλέπαμε με τι κατανάλωση σε σχέση με τους κλασικούς βενζινοκινητήρες;

Εύλογες ερωτήσεις, που θέλησε να μας απαντήσει η Motocraft, η Ελληνική αντιπροσωπεία της OXE στην χώρα μας, διαθέτοντας έναν 150άρη σε ένα ελληνικό σκάφος, το Compass 190 CC. Ο κινητήρας αυτός διαθέτει κυβισμό 2000cc και είναι 4κύλινδρος εν σειρά με λειτουργία τούρμπο και ένα εξελιγμένο σύστημα μετάδοσης.

Ένα setup που θεωρητικά ίσως να μην είναι απόλυτα ταιριαστό αφού ο συγκεκριμένος κινητήρας είναι μεγάλος (τόσο σε ροπή όσο και σε βάρος) σε σχέση με το μήκος του σκάφους. Στη πράξη όμως είδαμε πως το σκάφος ανταποκρίνεται άψογα, τόσο από άποψη πλεύσης όσο και ζυγίσματος.

Περιμέναμε εναγωνίως την ημέρα που θα το δοκιμάζαμε στη θάλασσα. Άλλωστε η τοποθέτηση ενός εξωλέμβιου πετρελαιοκινητήρα σε ένα σχεδόν εξάμετρο σκάφος αναψυχής είναι ένα project που έχει μεγάλο ενδιαφέρον ακόμα και έξω από τα σύνορα της χώρας.

Απόδειξη, οι χιλιάδες προβολές των σχετικών βίντεο που δημοσιεύσαμε στα social media του Boat & Fishing όπου έκαναν το γύρο του κόσμου, με τις κοινοποιήσεις του εργοστασίου αλλά και των συνεργατών του σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία.

Την τοποθέτηση ανέλαβε συνεργάτης της Motocraft, η EXPERT MARINE SERVICE, dealer του ναυπηγείου Compass με έδρα την Ζάκυνθο.

Λίγο μετά το lockdown, βρεθήκαμε λοιπόν με τον Θοδωρή Γκίνη πολύτιμο στέλεχος της Motocraft, στη φιλόξενη μαρίνα του ΝΑΟΒ Ναυτικού Αθλητικού Όμιλου Βούλας, για να δοκιμάσουμε το σκάφος και να πραγματοποιήσουμε μετρήσεις.

Από την πρώτη στιγμή που ο κινητήρας παίρνει μπροστά, ο διαφορετικός ήχος εξιτάρει, πόσο μάλιστα όταν στις 2200-2300 το τούρμπο ενεργοποιείται ανεβάζοντας άμεσα ροπή και επιτάχυνση με άμεσο πλανάρισμα. Στις 2500 σ.α.λ το σκάφος ταξιδεύει καταναλώνοντας μόλις 0,49 λτ/νμ πετρελαίου!

Μέγιστη ταχύτητα μετρήσαμε τους 36,5 κόμβους, με κατανάλωση πετρελαίου 0,97 λτ/νμ.. Η στιβαρή κατασκευή του Compass, ανταπεξέρχεται άψογα στο βάρος του κινητήρα με την πλεύση του να παραμένει ευθύγραμμη και απόλυτα ικανοποιητική.

Από την θέση κράτει, το ηλεκτρονικό χειριστήριο έχει μισή και μετά πρόσω, ένα πλεονέκτημα που βοηθά στις μικρές διορθώσεις στο λιμάνι αλλά και για τους φίλους του ψαρέματος και της συρτής. Επίσης ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε η δυνατότητα από το πρόσω να κατεβάσει ο χειριστής κατευθείαν ανάποδα, κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό για τα γρανάζια του κινητήρα, όχι όμως για τον OXE, όπου στο άρθρο του Βασίλη Νικολάου που ακολουθεί εξηγεί ακριβώς πως γίνεται.

Συμπερασματικά, οι νέοι εξωλέμβιοι πετρελαιοκινητήρες μπορούν να ανταπεξέλθουν και στη χρήση σε σκάφη αναψυχής, περισσότερο βέβαια όταν απαιτείται πολύωρη λειτουργία, μεγάλα βάρη και αντοχή όπου το υψηλότερο κόστος απόκτησης έχει λιγότερο σημασία ή θα ισοσκελιστεί από την πολύωρη χρήση του.

 

Ακολουθήστε το boatfishing.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις θαλασσινές ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Exit mobile version