Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Μάνος Ν. Ρούδας

Ιδιοκτήτες Σκαφών: Τα πάγια έξοδα ενός σκάφους

8 Ιανουαρίου, 2025

Ιδιοκτήτες Σκαφών: Τα πάγια έξοδα ενός σκάφους

Η χώρα μας είναι ένας επίγειος παράδεισος για τους λάτρεις της θάλασσας και του σκάφους! Αμέτρητα σημεία να εξερευνήσει κανείς, συνήθως ήρεμες και φιλόξενες θάλασσες, απουσία σημαντικών ναυτιλιακών κινδύνων, καθόλου παλίρροιες ή ρεύματα, και κυρίως, εύκολη πρόσβαση στη θάλασσα. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι η Αθήνα, για παράδειγμα, είναι μία από τις ελάχιστες πρωτεύουσες στον κόσμο που βρίσκεται δίπλα στη θάλασσα, και μάλιστα θάλασσα που μπορεί κανείς να κολυμπήσει, να ψαρέψει ή να χαρεί μία ημερήσια εκδρομή με σκάφος, ακόμα και μία μικρή απόδραση λίγων ωρών.

Τα παράπονα σχετικά με τις διευκολύνσεις, ώστε να έχει κάποιος ένα μικρό σκάφος για να το χαίρεται με την οικογένειά του ή τους φίλους του, είναι πολλά. Γραφειοκρατία, φόροι και επιβαρύνσεις, αβεβαιότητα και τόσα άλλα. Ωστόσο, αυτά τα εμπόδια δεν φαίνεται να σταματούν όλο και περισσότερους λάτρεις του υγρού στοιχείου να κάνουν το βήμα της αγοράς ενός σκάφους για πρώτη φορά.

Η απόκτηση ενός σκάφους γίνεται πολύ ελκυστική, αν κοιτάξει κάποιος τις αγγελίες πώλησης μεταχειρισμένων σκαφών. Η τιμή απόκτησης ενός μικρού σκάφους, μπορεί να είναι μικρότερη από αυτήν ενός αυτοκινήτου! Το σκάφος, ωστόσο, κρύβει κάποια πάγια έξοδα που το αυτοκίνητο δεν έχει. Για το λόγο αυτό ας δούμε κάποια βασικά έξοδα που έρχονται μαζί με την αγορά ενός σκάφους.

Τα ετήσια έξοδα που πρέπει κάποιος να λάβει υπόψη του είναι τα εξής:

Τα έξοδα λιμενισμού

Ανάλογα με τη μαρίνα ή το αλιευτικό καταφύγιο που θα ελλιμενίζεται το σκάφος, τα έξοδα αυτά μπορεί να είναι από μερικές δεκάδες ευρώ έως μερικές χιλιάδες. Φυσικά, κάθε λιμάνι προσφέρει και άλλες παροχές, εξ ου και η διαφορά στα τιμολόγια. Αν και το πρώτο πράγμα που θα έπρεπε να απασχολεί κάποιον όσον αφορά τον ελλιμενισμό, είναι πρωτίστως αν θα βρει θέση και όχι πόσο θα του στοιχίσει…

Τα έξοδα παραμονής σε χερσαίο χώρο

Εκτός και αν το σκάφος παραμένει πάντα στο νερό και βγαίνει κάθε δύο ή τρία χρόνια, κάτι που δεν συστήνεται, σε κάθε άλλη περίπτωση, ο χώρος διαχείμασης έχει κάποιο κόστος που συνήθως είναι λιγότερο από τα έξοδα ελλιμενισμού, εκτός ειδικών περιπτώσεων.

Έξοδα ανέλκυσης και καθέλκυσης

Το κόστος ανεβαίνει για τα μεγαλύτερα σκάφη, ειδικά αν χρειάζονται γερανό και τρέιλερ. Αν όμως για το χειμώνα, αφήνουμε το σκάφος σε πάρκινγκ σκαφών, συνήθως εκεί παρέχουν την υπηρεσία ανέλκυσης-καθέλκυσης. Για τα μικρότερα σκάφη, που έχουν δικό τους τρέιλερ και ο ιδιοκτήτης διαθέτει το κατάλληλο αυτοκίνητο, αυτό το κόστος δεν υπάρχει.

Ασφάλεια

Κι εδώ ανάλογα με τις καλύψεις, την εταιρία και φυσικά το είδος και το μέγεθος του σκάφους, τα ασφάλιστρα ποικίλουν. Προσοχή στα ψιλά γράμματα. Εγώ προσωπικά προτείνω η ασφάλιση του σκάφους να γίνεται πάντα μέσω πράκτορα. Δεν μπορείτε να φανταστείτε από τι μπορεί να σας γλιτώσει! Και αν ανησυχείτε ότι θα πληρώσετε επιπλέον για την προμήθειά του, σας πληροφορώ ότι οι πράκτορες αγοράζουν τα συμβόλαια σε τιμές «χονδρικής», με αποτέλεσμα να μην επιβαρύνουν τον πελάτη, αλλά να παίρνουν την προμήθειά τους από την ασφαλιστική εταιρία.

ΤΕΠΑΗ (Τέλος Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων)

Στην ουσία, είναι τα τέλη κυκλοφορίας που έχουν τα σκάφη. Προσοχή, γιατί πλέον έχουν ασφάλιση-τέλη κυκλοφορίας και τα τρέιλερ.

Έξοδα υλικών συντήρησης γάστρας

Μιλάμε για τις μουράβιες (υφαλοχρώματα) και τυχόν άλλα υλικά για μικροεπισκευές, μπαλώματα, γδαρσίματα κλπ., τα οποία είναι και αυτά αρκετά ακριβά.

 Έξοδα βαφής γάστρας (μουράβιασμα)

Κι εδώ εξαρτάται από το μέγεθος του σκάφους και τον τεχνίτη. Να σημειώσουμε ότι το βάψιμο της γάστρας με υφαλόχρωμα είναι μία εξειδικευμένη εργασία, που καλό είναι να την κάνει κάποιος που γνωρίζει.

 Έξοδα συντήρησης μηχανών και συστημάτων

Οι μηχανές, όπως και όλα τα συστήματα που μπορεί να διαθέτει ένα σκάφος (γεννήτριες, αφαλατωτές, ψυγεία, κλιματιστικά, εργάτης άγκυρας κλπ.), χρειάζονται ετήσια συντήρηση και τακτικό σέρβις. Προσωπικά, συστήνω σέρβις αντιπροσωπείας ή εξουσιοδοτημένου, ειδικά στα πιο τεχνολογικά προηγμένα συστήματα και μηχανές.

Διάφορα επιπρόσθετα έξοδα καρνάγιων

Σε κάποια καρνάγια μπορεί να μας χρεώσουν για έξτρα υπηρεσίες που προσφέρουν.

Έξοδα αναγόμωσης πυροσβεστήρων

Οι πυροσβεστήρες ελέγχονται από εξειδικευμένα συνεργεία. Αν χρειαστεί αναγομώνονται και παρέχεται σχετικό πιστοποιητικό.

Επιθεώρηση Σωστικών

Η επιθεώρηση σωστικών και LIFE RAFT, καθώς και αυτόματων σωσιβίων αν υπάρχουν, γίνεται από εξειδικευμένα συνεργεία και παρέχεται το σχετικό πιστοποιητικό. Επίσης, κάθε τρία χρόνια χρειάζεται να ανανεώνουμε βεγγαλικά, φωτοβολίδες και καπνογόνα.

Έξοδα συντήρησης και βεβαίωσης καλής λειτουργείας VHF

Και πάλι, εξειδικευμένα συνεργεία ελέγχουν και συντηρούν τον ραδιοεξοπλισμό του σκάφους, παρέχοντας τη σχετική βεβαίωση. Το ίδιο χρειάζεται και το EPIRB, αν διαθέτει το σκάφος.

Απρόβλεπτα έξοδα

Διάφορα απρόβλεπτα έξοδα, για παντός είδους ζημιές που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της χρήσης του σκάφους ή ακόμα και κατά τη διάρκεια των εργασιών στη στεριά.

Έξοδα επιθεώρησης

Ένα ακόμη έξοδο, αφορά στην ανανέωση του Πρωτοκόλλου Γενικής Επιθεώρησης, αν έχει το σκάφος.

Αν υπολογίσουμε τα παραπάνω ποσά, το σύνολο των ετήσιων εξόδων ανέρχονται περίπου στο 1/3 της εμπορικής αξίας του σκάφους και βέβαια δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε το γεγονός των ατελείωτων ωρών προσωπικής εργασίας που χρειάζονται.

Tags
Ιδιοκτήτες Σκαφών Σκάφη Αναψυχής
Comodo SSL