Site icon Boat & Fishing

Kάθετα Φλαπς Hydrotab: Συµβουλές για καλύτερο τριµάρισµα του σκάφους

Σε κάθε σκάφος, όσο καλοσχεδιασµένη και να είναι η γάστρα του, όσο καλό «στήσιµο» και να έχει, υπάρχουν πάντα µεταβαλλόµενοι παράγοντες που το εκτρέπουν από τη βέλτιστη γραµµή πλεύσης.

Για παράδειγµα, όταν αρχίζουµε να επιταχύνουµε, βλέπουµε την πλώρη να σηκώνεται, δηµιουργώντας έτσι µεγαλύτερη οπισθέλκουσα (δύναµη αντίθετη στην κίνηση) και εµποδίζοντας την ορατότητα του χειριστή.

Επίσης, η ανοµοιόµορφη κατανοµή του φορτίου, αναγκάζει το σκάφος να πάρει ανεπιθύµητες κλίσεις. Τα ίδια ανεπιθύµητα αποτελέσµατα έχει και ο πλευρικός άνεµος, αναγκάζοντας ιδιαίτερα τα ψηλά σκάφη µε γέφυρα να παρουν κλίση προς την υπήνεµη πλευρά.

Τα κάθετα φλάπς της Hydrotab, έχουν σχεδιαστεί ώστε να διορθώνουν όλα αυτά τα προβλήµατα που προκαλούν παράγοντες όπως η µεταβολή της ταχύτητας του σκάφους, οι µεταβαλλόµενες συνθήκες του αέρα και της θάλασσας, και η κατανοµή του φορτίου στο σκάφος.

Η Hydrotab σας δίνει τη δυνατότητα να τριµάρετε το σκάφος σας, προσφέροντας µια πλήρη γκάµα λύσεων ανάλογα µε τις ανάγκες σας. Μπορείτε να επιλέξετε είτε το χειροκίνητο χειριστήριο (3DHC), είτε το σύστηµα αυτοµάτου ελέγχου (4DHC), το οποίο «διαβάζει» κάθε στιγµή τις κλίσεις (pitch, roll) και την ταχύτητα του σκάφους, και τις διορθώνει αυτόµατα ώστε η γάστρα να έχει πάντα τη βέλτιστη θέση ανάλογα µε τις πραγµατικές συνθήκες που υπάρχουν.•Πώς τα Hydrotab βοηθούν την πλεύση του σκάφους;
Η ελληνική πατενταρισµένη τεχνολογία των κάθετων φλαπς της Hydrotab, εξαπλώνεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια, καθώς έχει αποδειχθεί ότι είναι εξαιρετικά αποτελεσµατικότερη από τα κοινά παραδοσιακά φλαπς µε πέδιλα και µπουκάλες. Η Hydrotab έχει αναπτύξει µοντέλα για κάθε είδος σκάφους από 5-60m, υψηλών ή µεσαίων ταχυτήτων. Η Hydrotab είναι προµηθευτής ΟΕΜ µεγάλων κατασκευαστών yachts και super-yachts όπως οι Ferretti, CustomLine, Pershing, Riva, Gulf Craft, Galeon, Umoe, SeeVee, Marlow-Hunter, Sundeck, η γαλλική Beneteau, η γερµανική Bavaria και το group Hanse µε το brand της Fjord και της Sea Line.

Η χρήση των συστηµάτων τριµαρίσµατος της Hydrotab, βοηθά στη βελτιστοποίηση της πλεύσης, συµβάλλοντας ώστε ο κυβερνήτης να έχει τον καλύτερο δυνατό έλεγχο του σκάφους και τη µέγιστη ασφάλεια, κάνοντας την πλεύση πιο ευχάριστη για τους επιβαίνοντες και βοηθώντας στην εξοικονόµηση καυσίµου. Το κόστος απόκτησης των Hydrotab είναι εξαιρετικά προσιτό, περίπου όσα ένα ζευγάρι κοινά φλάπς (πέδιλα), ενώ πρακτικά δε χρειάζονται κανένα service και ανταλλακτικά, και επίσης δεν επηρεάζονται από τη στρειδώνα και προστατεύονται από την ηλεκτρολυτική διάβρωση.

Πώς χειρίζοµαι τα Hydrotab;
Ας δούµε παρακάτω µερικές βασικές συµβουλές για το καλύτερο τριµάρισµα του σκάφους µε τα φλαπς της Hydrotab. Για να µπορέσουµε να πάρουµε τα καλύτερα αποτελέσµατα για το τριµάρισµα του σκάφους, η τακτική της «δοκιµής-αποτελέσµατος» είναι η καλύτερη δυνατή, είτε χρησιµοποιείτε το χειροκίνητο έλεγχο (3DHC), είτε κάνετε τις απαιτούµενες προ-ρυθµίσεις για τη χρήση του πλήρως αυτόµατου χειριστηρίου (4DHC) των Hydrotabs.

Αυτό σηµαίνει ότι κάθε φορά πρέπει να πιέζουµε στιγµιαία το κατάλληλο κουµπί χειρισµού, ώστε να κινηθούν λίγο τα φλαπς και να περιµένουµε να παρατηρήσουµε το αποτέλεσµα στην συµπεριφορά του σκάφους. Εκτιµούµε το αποτέλεσµα και αν χρειαστεί πιέζουµε πάλι για λίγο το κουµπί χειρισµού, µέχρι να εκτιµήσουµε ότι η συγκεκριµένη θέση των φλαπς δίνει στο σκάφος την καλύτερη δυνατή πλεύση.

Η µέθοδος της δοκιµής-αποτελέσµατος µας εξασφαλίζει ότι αποφεύγουµε το over-trimming (υπερβολική έκταση των φλαπς), αλλά και το under-trimming (ελλιπή έκταση των φλάπς). Σε κάθε δοκιµή εξετάζουµε τη γωνία της πλώρης, την κλίση του σκάφους και την ταχύτητα, ώστε να σιγουρευτούµε ότι όλα είναι καλά.

Παρατηρήστε ότι όταν κατεβάζουµε τα φλαπς η πλώρη κατεβαίνει, ενώ αντίθετα όταν τα σηκώνουµε η πλώρη ανεβαίνει. Αυτό συµβαίνει γιατί όταν κατεβάζουµε τα φλάπς δηµιουργείται κάτω από την πρύµνη ανωστική δύναµη που τείνει να στρέψει το σκάφος, ανεβάζοντας την πρύµη και κατεβάζοντας την πλώρη. Αυτή είναι η βασική αρχή λειτουργίας των κάθετων φλαπς.

Οι πιο έµπειροι κυβερνήτες µπορούν να καταλάβουν το τριµάρισµά του σκάφους, παρατηρώντας το «σπρέι» του νερού στην πλώρη και τα απόνερα στην πρύµνη. Όταν το σπρέι νερού στην πλώρη απλώνεται µπροστά από την πλώρη και τα απόνερα στην πρύµνη είναι χαµηλά, τότε το σκάφος είναι σωστά τριµαρισµένο. Αντίθετα, όταν το σπρέι νερού έρχεται προς τα πίσω και τα απόνερα σηκώνονται ψηλά τότε χρειαζόµασται τριµάρισµα.

•Γρηγορότερο πλανάρισµα µε λιγότερες στροφές.
Εάν έχουµε ένα σκάφος υψηλών ταχυτήτων, τα Hydrotab βοηθούν ώστε το σκάφος να πλανάρει πιο γρήγορα και µε λιγότερες στροφές. Κατεβάζοντας ταυτόχρονα και τα δύο φλαπς λίγα µόλις χιλιοστά, ο χειριστής βλέπει αµέσως το σκάφος να αντιδρά, κατεβάζοντας την πλώρη στην κατάλληλη γωνία µε την επιφάνεια της θάλασσας, ώστε η γάστρα να πάρει θέση για πλανάρισµα. Καθώς το σκάφος αναπτύσει ακόµη µεγαλύτερη ταχύτητα, ο κυβερνήτης µπορεί να σηκώνει λίγο τα φλαπς, ώστε το σκάφος να διατηρείται συνεχώς σε θέση πλαναρίσµατος. Η αίσθηση της βελτίωσης του πλαναρίσµατος είναι άµεση και έντονη, ακόµη και σε µη έµπειρους κυβερνήτες. Ταυτόχρονα, έχουµε αύξηση της ταχύτητας του σκάφους σε λιγότερες στροφές και επιτυγχάνουµε οικονοµία στα καύσιµα.

•Πώς τριµάρουµε την κλίση του σκάφους (roll);
Τα αποτελέσµατα από την ανοµοιόµορφη κατανοµή του βάρους στο σκάφος, από τον πλαϊνό άνεµο ή λόγω της χρήσης προπέλας µε µεγάλη ροπή, συµβάλλουν ώστε να δηµιουργηθεί κλίση στο πλάι (ιδιαίτερα για ψηλά σκάφη µε γέφυρα ή σκάφη µε βαθύ «V” της γάστρας). Θυµηθείτε, να κατεβάζετε πάντα το φλαπ από τη µεριά που έχετε πάρει την κλίση. Αν το σκάφος έχει πάρει κλίση προς τα δεξιά, τότε κατεβάζετε το δεξί φλαπ και ανεβάζετε το αριστερό (και µε τις δύο εκδόσεις ελέγχου 3DHC και 4DHC της Hydrotab, όταν κατεβάζουµε το ένα φλαπ, αυτόµατα ανεβαίνει το άλλο).

•Πώς να χρησιµοποιούµε τα Power Trim της µηχανής µας µαζί µε τα Hydrotab
Υπάρχει η γενικότερη αντίληψη ότι εφ’ όσον η µηχανή µας έχει power trimming, τότε δεν χρειαζόµαστε κάποιο άλλο σύστηµα τριµαρίσµατος. Αυτή η αντίληψη είναι εντελώς λάθος. Το power trimming της µηχανής γίνεται για να διορθωθεί η γωνία της προπέλας του σκάφους. όταν η γάστρα δεν είναι τριµαρισµένη κατάλληλα. Η αλλαγή της κλίσης της προπέλας δε µπορεί να διορθώσει ικανοποιητικά την κλίση της γάστρας. Γι’ αυτό απαιτείται πάντα να έχουµε σύστηµα τριµαρίσµατος του σκάφους. ακόµη και αν έχουµε δυνατότητα να τριµάρουµε τη µηχανή.

Ξεκινήστε πάντα µε το τριµάρισµα της γάστρας µε την βοήθεια των Hydrotabs, και µετά διορθώστε το τριµ της µηχανής. Ο συνδυσµός και των δύο θα σας επιτρέψει να έχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσµα ταχύτητας και οικονοµίας καυσίµου.•Πώς τριµάρουµε «κόντρα στον καιρό»;
Για την καλύτερη δυνατή πλεύση µε τον καιρό «κόντρα» και µε ψηλό κυµατισµό, η πλώρη πρέπει να είναι χαµηλά ώστε να «σκίζει» τα συνεχόµενα κύµατα µε το µπροστινό, στενό τµήµα της. Όταν η πλώρη είναι σηκωµένη, τότε η γάστρα βρίσκει τον κυµατιµσό µε το φαρδύ τµήµα της πλώρης, µε αποτέλεσµα να «κοπανάει». Κατεβάζοντας και τα δύο φλαπς, χαµηλώνουµε την πλώρη, κερδίζουµε ταχύτητα αλλά και άνεση στο ταξίδι µας.

•Πώς τριµάρουµε µε τον καιρό «από πίσω»
Όταν ο καιρός έρχεται από πίσω, τα φλαπς πρέπει να είναι πλήρως ανεβασµένα για να µπορέσουµε να έχουµε καλύτερο έλεγχο του σκάφους και καλύτερο τιµόνι.

•Πώς τριµάρουµε µε καιρό «στην µπάντα»;
Όταν ο καιρός έρχεται από τα πλάγια, έχουµε να αντιµετωπίσουµε δύο φαινόµενα: την κλίση του σκάφους προς την υπήµενη πλευρά και το σπρέι της θάλασσας που έρχεται από την προσήνεµη πλευρά. ∆υστυχώς, δε µπορούµε να αντιµετωπίσουµε και τα δύο ταυτόχρονα. Με άλλα λόγια έχουµε επιλογή µεταξύ των:
1. ∆ιορθώνουµε την κλίση του σκάφους κατεβάζοντας το φλαπ της υπήνεµης πλευράς (και ανεβάζοντας το φλαπ της προσήνεµης).
2. Προστατευόµαστε από το ενοχλητικό σπρέι αυξάνοντας  την κλίση της γάστρας προς
την υπήνεµη πλευρά (κατεβάζοντας το φλαπ της προσήνεµης και ανεβάζοντας το φλαπ της υπήνεµης). ∆ιαλέγουµε τι µας ενοχλεί περισσότερο και πράτουµε ανάλογα.

•Πώς αντιµετωπίζουµε το «δελφινισµό»;
Ο δελφινισµός δηµιουργείται σε µεγάλες ταχύτητες και ατριµάριστες γάστρες. Είναι το φαινόµενο κατά το οποίο η πλώρη ανεβαίνει ψηλά λόγω του κυµατισµού, µέχρι η βαρύτητα να την τραβήξει πάλι προς τα κάτω. Κατεβάστε τα φλαπ σταδιακά, µέχρι η ταλάντωση αυτή να µειωθεί στο ελάχιστο. Κάνοντάς το κερδίζετε ταχύτητα και εξοικονοµείτε καύσιµα.

•Τριµάρισµα στα «ανάποδα»
Απλά σηκώστε εντελώς και τα δύο φλαπς. Στα ανάποδα η λειτουργία των φλαπς είναι περιττή.

•Πώς επιλέγουµε το σωστό µέγεθος των Hydrotab;
Ο µόνος κίνδυνος είναι να επιλέξουµε µικρότερη διάσταση από αυτή που είναι κατάλληλη για τα χαρακτηριστικά του σκάφους. Ο γενικός κανόνας είναι να βάζουµε τα µεγαλύτερα δυνατά φλαπς, έτσι ώστε να έχουµε το µέγιστο δυνατό και γρηγορότερο τριµάρισµα του σκάφους. Ο µόνος περιορισµός είναι ο χώρος που έχουµε στον καθρεφτη της πρύµνης. Επίσης καλό είναι να αποφεύγουµε να τοποθετούµε τα φλαπς πίσω απο τις προπέλες του σκάφους.

 

Hydrotab Marine Engineering – Olympic Engineering L.T.D
www.hydrotab.gr
Τηλέφωνο: 210 48 36343, 210 4836345, 210 4836346

Exit mobile version