Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Βασίλης Νικολάου

Κινητήρας Nanni Diesel N 3.30: Κλασικός και αξιόπιστος

12 Αυγούστου, 2019

Κινητήρας Nanni Diesel N 3.30: Κλασικός και αξιόπιστος

Οι σηµερινοί πετρελαιοκινητήρες για σκάφη αναψυχής εντυπωσιάζουν µε τις επιδόσεις τους, οι οποίες µε ψεκασµό κοινής γραµµής και χρήση τούρµπο υποσκελίζουν ακόµη και τους κραταιούς βενζινοκινητήρες.

∆ιάφορα σκάφη εκτοπίσµατος όµως, είτε για επαγγελµατική χρήση, είτε για χρήση ιστιοπλοϊκού, χρησιµοποιούν τον κλασσικό ατµοσφαιρικό κινητήρα µε τη µικρότερη ιπποδύναµη, αλλά την τεράστια αξιοπιστία και την καθαρή, οικονοµική λειτουργία. Η Nanni Diesel, κινείται εδώ και δεκαετίες σε όλες τις παραπάνω φιλοσοφίες σχεδίασης και παραγωγής, µεταποιώντας κινητήρες περιωπής από διάφορους επώνυµους κατασκευαστές, κατακτώντας σταδιακά την εµπιστοσύνη αρκετών καπετάνιων και σκίπερς και αποτελώντας την πρώτη επιλογή τους.

Το προφίλ της Nanni Diesel
H Nanni Diesel είναι ένας από τους µεγαλύτερους κατασκευαστές ντηζελοκινητήρων, παράγοντας κινητήρες από 10 έως και 1550 HP, αλλά και γεννήτριες από 3,5 έως 526 ΚVa, παρέχοντας επίσης τα απαραίτητα εξαρτήµατα και αξεσουάρ για όλα τα παραπάνω. Τα προϊόντα καλύπτουν πληθώρα ναυτικών εφαρµογών, όπως ιστιοπλοϊκά, επαγγελµατικά, σκάφη αναψυχής κτλ. Η Nanni Diesel εδράζεται από το 1950 στο Μιλάνο, έχοντας συνεργαστεί µε τα πιο κορυφαία ονόµατα στο χώρο των πετρελαιοκινητήρων, όπως τη Mercedes, τη ΜΑΝ, τη Faryman, τη Renault Marine, την Ιαπωνική Kubota, την Toyota, τη Daewoo Doosan, καθώς και άλλους κατασκευαστές, τροποποιώντας τους πετρελαιοκινητήρες παραγωγής τους για ναυτική χρήση.

Το εργοστάσιό της στο γαλλικό La Teste (Φωτ.1 και Φωτ.2) δηµιουργήθηκε το 1990, και το 2000 ανακηρύχθηκε ως ένας από τους τρεις µεγαλύτερους οίκους µετατροπής ντηζελοκινητήρων σε ναυτικούς κινητήρες παγκοσµίως. Τα δίκτυα παροχής υπηρεσιών της Nannie σε παγκόσµιο επίπεδο είναι πλήρως εξειδικευµένα και µπορούν να στηρίξουν τεχνικά κάθε περίπτωση µε παροχές, σέρβις και ανταλλακτικά, σε συνεχή και στενή συνεργασία µε τα δίκτυα της Kubota, Toyota, MAN και της Daewoo-Doosan, ενώ η γκάµα της διαθέτει και υπερσύγχρονους κινητήρες µε άµεσο ψεκασµό common rail (κοινής γραµµής), καθώς και υβριδικούς κινητήρες επικουρικής ηλεκτρικής πρόωσης, για καθαρή πλεύση σε ευαίσθητα περιβαλλοντικά σηµεία. Από το 2008 και µετά, η Nanni διαθέτει στην αγορά και κινητήρες µε άµεσο ψεκασµό κοινής γραµµής τελευταίας τεχνολογίας, από τη σειρά της Toyota.

Κινητήρας N 3.30
O κινητήρας µε κωδικό Ν 3.30, αποτελεί καρπό πολυετούς συνεργασίας µε την Ιαπωνική Kubota, η οποία κατασκευάζει προηγµένους τεχνολογικά πετρελαιοκινητήρες για πολλές εφαρµογές, που χαρακτηρίζονται από την τυπική ιαπωνική ποιότητα και την κορυφαία αξιοπιστία. Ο κινητήρας Ν3.30 διατίθεται για σκάφη εκτοπίσµατος, αλλά και για ιστιοπλοϊκά σκάφη µε τη χρήση του ανάλογου ποδιού Sail Drive. Η αρχιτεκτονική του είναι ατµοσφαιρική τρικύλινδρη (όπως και στο µικρότερο αδελφό N3.21) στα 1121 κυβικά εκατοστά, µε λόγο συµπίεσης 23:1, έξοδο ισχύος 29 HP στις 3600 rpm και διάµετρο περίπου ίση µε τη διαδροµή στα έµβολα.

Η σχεδίαση λοιπόν ανάγεται σε «τετράγωνο κινητήρα», συνδυάζοντας ροπή και ευστροφία. Για µεγιστοποίηση της αξιοπιστίας ο κινητήρας είναι εξ’ ολοκλήρου κατασκευασµένος από µαντέµι αρίστης ποιότητος, τόσο στην κεφαλή, όσο και στο µπλοκ. Παρά τη στιβαρή κατασκευή του από µαντέµι, µπορεί να χαρακτηριστεί ελαφρύς για την κατηγορία του, µε βάρος κάτω από 150 κιλά µε ρεβέρσα και κάτω από 180 κιλά µε πόδι για εφαρµογή σε ιστιοπλοϊκό. Στα υπέρ του κινητήρα συγκαταλέγεται η κίνηση του εκκεντροφόρου µε γρανάζια αντί µε κάποιον ιµάντα ή αλυσίδα, λύση µε υψηλό βιοµηχανικό κόστος, αλλά αξεπέραστη αξιοπιστία, σταθερότητα χρονισµού και αθόρυβη λειτουργία για όλη τη διάρκεια ζωής του κινητήρα.

Τα έµβολα του κινητήρα φέρουν επιστρώσεις από MoS2 (διθειούχο µολυβδένιο-Σχ.1), ένα αντιτριβικό υλικό όπως ο γραφίτης ή το τεφλόν, το οποίο µειώνει τις τριβές, αποτρέπει το κόλληµα των εµβόλων, µειώνει τον θόρυβό τους στο ρελαντί, βελτιώνει την κατανάλωση καυσίµου και αποτρέπει µεγάλες ποσότητες λαδιού από το να διαπεράσουν τα ελατήρια, οδηγώντας σε καµένες αναθυµιάσεις και ανθρακώµατα.

Σύστηµα έµµεσου ψεκασµού µε E-TCVS
Σε αντίθεση µε τον άµεσο ψεκασµό όπου τα µπεκ ψεκάζουν απευθείας µέσα στον κύλινδρο, ο παλαιότερης σχεδίασης έµµεσος ψεκασµός µε προθάλαµο, έχει το πλεονέκτηµα της µικρότερης εκποµπής HC (υδρογονανθράκων από άκαυστο καύσιµο). Οι τεχνικοί της Kubota έσκυψαν µε περισσή επιµέλεια πάνω από το θέµα του ψεκασµού και εξέλιξαν ένα ιδιάζον σύστηµα καύσης το οποίο ονόµασαν E-TVCS. Το E-TVCS ουσιαστικά δηµιουργεί τρεις µικρούς στροβίλους (Tri-Vortex-Σχ.2), αναµιγνύοντας πολύ αποτελεσµατικά τον αέρα µε το καύσιµο εντός ενός προθάλαµου στροβιλισµού. Με το σύστηµα E-TCVS ελαχιστοποιούνται οι ρύποι υδρογονανθράκων HC και µονοξειδίου του άνθρακα (CO), καθώς και η συσσώρευση αιθάλης (καπνιάς), σε όρια χαµηλότερα ακόµη και από τις αυστηρότερες προδιαγραφές.

Οι δε ρύποι οξειδίων του αζώτου (NOx), είναι χαµηλότεροι και από σύγχρονους πετρελαιοκινητήρες µε σύστηµα άµεσου ψεκασµού κοινής γραµµής. Οι Ιάπωνες τεχνικοί, µε σκληρή δουλειά µέγιστη µείωση ρύπων, ραφιναρισµένα χαρακτηριστικά λειτουργίας και χαµηλή κατανάλωση καυσίµου. H Nanni θεωρείται ίσως ο «καθαρότερος» κατασκευαστής ναυτικών πετρελαιοκινητήρων χωρίς παραποιηµένα στοιχεία, όπως το εκτενές σκάνδαλο µε τους πετρελαιοκινητήρες γνωστής ευρωπαϊκής εταιρείας που έσκασε σα βόµβα τον φετινό Σεπτέµβρη.

Κατά συνέπεια οι κινητήρες της Nanni υπερκαλύπτουν κατά πολύ τις νόρµες ρύπων (EU-RCD, US-EPA, BSO) που επικρατούν στους σηµερινούς πετρελαιοκινητήρες, όπως π.χ ο κινητήρας Nanni 6,240 TDI ο οποίος έχει 20 φορές λιγότερο CO από τη νόρµα BSO-2 και 5 φορές λιγότερο από την αυστηρότατη Ευρωπαϊκή ντιρεκτίβα 94-25 EEC. Oι εκποµπές σε HC και NOx είναι σηµαντικά µειωµένες και η εκποµπή αιθάλης κατά 2,5 φορές µικρότερη από τη στάνταρντ που εµφανίζεται στους καταλόγους ρύπων της κραταιάς Bosch. Το πιστοποιητικό επίσης της SOLAS, αποδεικνύει ότι ο κινητήρας υπερκαλύπτει όλα τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας, εξασφαλίζοντας ακόµη µία ανάσα σιγουριάς στο χειριστή του.

Εξοπλισµός και παρελκόµενα
Ο βασικός εξοπλισµός είναι πλούσιος για την κατηγορία, καθώς ο κινητήρας διαθέτει υδρόψυκτη πολλαπλή εξαγωγής, «αγκώνα» εξαγωγής, κλειστό κύκλωµα ψύξης µε εναλλάκτη θαλάσσιου νερού- παραφλού, 4µετρη πλεξούδα ηλεκτρικών, φίλτρα καυσίµου και λαδιού, µηχανικά ή υδραυλικά ενεργοποιούµενη ρεβέρσα ή πόδι Sail Drive µε πολυεστερικό πλαίσιο, αντλίες θαλάσσιου νερού και παραφλού, αντλία πετρελαίου (υψηλής πίεσης) εν σειρά της Bosch, αντλία τροφοδοσίας καυσίµου, βάσεις κινητήρα, θερµοστάτη και ηλεκτρικό 12βολτο κύκλωµα.

Στον προαιρετικό εξοπλισµό µπορεί κανείς να προσθέσει δυνατότερες γεννήτριες (δυναµό) για εξτρά καταναλώσεις, κιτ εισαγωγής νερού ψύξης στην καρίνα, διπολικά ηλεκτρικά, έξτρα τροχαλίες για τα δυναµό, χειριστήριο, σωλήνες νερού και καυσίµου, εύκαµπτους συνδέσµους και σύστηµα εξαγωγής. Ο πίνακας οργάνων είναι λιτός αλλά περιεκτικός, µε στροφόµετρο-πολυόργανο (ωρόµετρο, βολτόµετρο), διακόπτη εκκίνησης, λυχνία ένδειξης φόρτισης µπαταρίας, πίεσης λαδιού, ανίχνευσης νερού στα καύσιµα, θερµοκρασίας ψυκτικού υγρού και προθέρµανσης. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα για σύνδεση µε σώµα, για τη θέρµανση καµπίνας. H συντήρηση του κινητήρα είναι ελαχιστοποιηµένη και µε γνώµονα την ευκολία αυτού που θα το αναλάβει και έτσι η αλλαγή φίλτρων, λαδιών, ρύθµιση βαλβίδων κτλ. είναι εργονοµικά µελετηµένες και προσφέρουν ευκολία.

Συµπερασµατικά
Οι κινητήρες της Nanni αποτελούν ποιοτικές µεταποιήσεις επωνύµων κατασκευαστών, µε αξιοπιστία και ανθεκτικότητα στη σκληρή θαλάσσια χρήση. Ο Ν3.30 αποτελεί επίσης µία εξαίρετη πρόταση για πρώτη τοποθέτηση ή ακόµη και αντικατάσταση ενός παλαιότερης τεχνολογία κινητήρα, χωρίς µετατροπές και φασαρίες, καθώς διαθέτει µικρό όγκο και αρκετή µελέτη πίσω του, ώστε να τοποθετείται εύκολα σχεδόν οπουδήποτε. Η ροπή των 65 Nm είναι παρούσα από τις 1500 κιόλας rpm έως και τις 3400 rpm, κάνοντας τον κινητήρα να είναι ζωντανός και ροπάτος σε όλο το εύρος στροφών. Η µέγιστη κατανάλωση καυσίµου δεν ξεπερνά τα 6,5 λίτρα πετρελαίου στο φουλ των στροφών. Η πρόταση της Nannie Diesel είναι αξιόπιστη, εξαιρετικά οικονοµική σε καύσιµα, ποιοτική σε κατασκευή και λειτουργία και απολύτως κατάλληλη για σκάφη εκτοπίσµατος και ιστιοπλοϊκά. Και όσοι πιστοί προσέλθετε…

Πληροφορίες: Motocraft SA
210 9888288
motocraft@motocraft.gr

Tags
Κινητήρας Τεχνικό Θέμα Πετρελαιοκινητήρας
Comodo SSL