Μια νέα γενιά ηλεκτρικών σκαφών κάνει θραύση στη Στοκχόλμη
Οι κάτοικοι της σουηδικής πρωτεύουσας, ενός αρχιπελάγους 14 νησιών που συνδέονται μεταξύ τους με 57 γέφυρες, έχουν μακρά ιστορία στη χρήση πλωτών μέσων για τις μετακινήσεις τους. Με έναν εκτιμώμενο στόλο 756.000 σκαφών αναψυχής, ο κλάδος είναι ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο.
Αυτό βέβαια έχει μεγάλο περιβαλλοντικό κόστος. Τα κύματα από τα ταχύτατα κινούμενα σκάφη βλάπτουν τον πυθμένα της θάλασσας και ο θόρυβος των μηχανών τους ενοχλεί την άγρια ζωή. Επιπλέον, τα σκάφη αναψυχής ευθύνονταν για πάνω από το 25% των εκπομπών άνθρακα της Σουηδίας από τη ναυτιλία το 2020.
Λύση στο πρόβλημα έρχεται να δώσει μια σουηδική νεοφυής επιχείρηση που υποστηρίζει ότι τα ηλεκτρικά σκάφη της μπορούν να μειώσουν και τις εκπομπές και τους χρόνους ταξιδιού.
Η Candela έχει σχεδιάσει πλήρως ηλεκτρικά σκάφη μηδενικών εκπομπών. Η εταιρεία αναφέρει ότι πούλησε πάνω από 100 από το μοντέλο C-8 –ένα σκάφος αναψυχής 8,5 μέτρων- μέσα σε έξι μήνες από την έναρξη λειτουργίας της τον Αύγουστο του 2021. Τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία της αναμένεται να δοκιμαστούν στο νερό το επόμενο έτος.
Ο Γκούσταβ Χάσελσκογκ, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Candela, είπε ότι εμπνεύστηκε από την εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla.
«Αυτό που έκανε η Tesla ήταν να προσθέσει πολύ στυλ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θέλουμε να φτιάξουμε ένα πολύ ελκυστικό προϊόν που θα προωθήσει τη βιωσιμότητα»,
Αψηφώντας τη βαρύτητα
Ο Χάσελσκογκ είναι λάτρης των σκαφών εδώ και πολλά χρόνια. Πριν ξεκινήσει την Candela το 2014, είχε στην κατοχή του ένα συμβατικό μηχανοκίνητο σκάφος, το οποίο, όπως λέει, κατανάλωνε περίπου «15 φορές περισσότερα καύσιμα από το αυτοκίνητό μας».
Θέλοντας να κατασκευάσει ένα πιο οικολογικό σκάφος, στράφηκε σε μια παλιά τεχνολογία. Τα υδροπτέρυγα του σκάφους έχουν εξαρτήματα που μοιάζουν με πτερύγια και είναι προσαρτημένα στην κάτω πλευρά του κύτους. Καθώς το σκάφος αναπτύσσει ταχύτητα, σηκώνεται από το νερό με τη βοήθεια των πτερυγίων, με αποτέλεσμα να μειώνεται η τριβή και τα απόνερα. Αυτό του επιτρέπει να κινείται πιο γρήγορα, αυξάνοντας την αποδοτικότητα της μπαταρίας. Κατασκευασμένο από σύνθετα ανθρακονήματα, το κύτος είναι εξαιρετικά ελαφρύ – απαραίτητο για να κάνει το σκάφος να «πετάει» πάνω από το νερό.
Η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα σκάφη αναψυχής δεν θα επιλύσει το πρόβλημα των εκπομπών από τις θαλάσσιες μεταφορές. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ναυτιλία παράγει περίπου 1 δισεκατομμύριο μετρικούς τόνους CO2 κάθε χρόνο, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Οι τρεις μεγαλύτεροι παραγωγοί (εκπομπών) είναι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα πλοία μεταφοράς φορτίων και τα δεξαμενόπλοια. Τα σκάφη αναψυχής παράγουν λιγότερες εκπομπές», δήλωσε στο CNN η Ελίζ Τζόρτζεφ, ερευνήτρια στο Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές.
Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση δεν αποτελεί επιλογή για τα μεγαλύτερα πλοία λόγω του βάρους και της εμβέλειας των μπαταριών τους. Η ναυτιλία όμως, σύμφωνα με την Τζόρτζεφ, θα μπορούσε να κάνει πολλά πράγματα για να μειώσει τις εκπομπές, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, υδρογόνου ή αμμωνίας που παράγονται με βιώσιμο τρόπο ή βοηθητικών τεχνολογιών όπως η αιολική ενέργεια.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Candela επεκτείνεται τώρα σε εμπορικά πλοία. Η εταιρεία αναπτύσσει θαλάσσια ταξί και φέρι μποτ, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν από έξι έως 30 επιβάτες.
Η βελτιστοποίηση των υφιστάμενων δρομολογίων των πλοίων με υδροπτέρυγα θα μπορούσε να μειώσει τους χρόνους ταξιδιού στη Στοκχόλμη περισσότερο από το μισό σε σύγκριση με τα τρέχοντα δρομολόγια, καθώς και να περιορίσει τα προβλήματα στην άγρια ζωή και την ακτογραμμή, λέει ο Γκούσταβ Χέμινγκ, περιφερειακός σύμβουλος για τις θαλάσσιες μεταφορές της Στοκχόλμης.
Σύμφωνα με την εταιρεία, επειδή τα πλοία της δεν δημιουργούν σχεδόν καθόλου απόνερα, έχει λάβει εξαίρεση από το όριο ταχύτητας των 12 κόμβων στις πλωτές οδούς του κέντρου της πόλης, επιτρέποντας στα σκάφη της να αναπτύσσουν ταχύτητες έως και 30 κόμβους. Και ενώ η υποδομή φόρτισης για τα ηλεκτρικά σκάφη χρειάζεται ακόμη βελτίωση, ο Χέμινγκ τόνισε ότι τα ηλεκτρικά μέσα μεταφοράς στη Στοκχόλμη «αναπτύσσεται πολύ γρήγορα».
Η επόμενη μεγάλη πρόκληση της Candela είναι η αύξηση της παραγωγής για να ανταποκριθεί στη ζήτηση: η εταιρεία μετακομίζει σε νέες, μεγαλύτερες εγκαταστάσεις και αυξάνει την ομάδα της από 30 σε 100 άτομα. Η βιομηχανία σκαφών έχει συνήθως μικρή κλίμακα παραγωγής, αλλά ο ιδρυτής της Candela διερευνά τρόπους για την προσθήκη αυτοματισμού στη διαδικασία παραγωγής, σε μια προσπάθεια να μειώσει την τιμή των μελλοντικών μοντέλων.
Πηγή: www.ertnews.gr