Site icon Boat & Fishing

Ναυπηγείο Karnic: Συνεχής εξέλιξη & εµµονή στην ποιότητα

 

Την ίδια στιγµή που αρκετά ναυπηγεία βρίσκονται σε παύση εργασιών ή περιήλθαν σε µια µορφή αδράνειας λόγω µειωµένης πώλησης σκαφών, η Κυπριακή Karnic Powerboats βρήκε την ευκαιρία να κάνει το επόµενα βήµα, να αναπτύξει το ναυπηγείο, την γραµµή παραγωγής και να ανανεώσει τα µοντέλα της σε όλο το εύρος.
Ο σύγχρονος τρόπος κατασκευής των Karnic που εξασφαλίζει µεγάλη παραγωγικότητα, η φουτουριστική σχεδίαση των σκαφών µε την χρήση τεχνολογίας CAD-CAM και CNC που µεταφέρει µε ακρίβεια το σχέδιο στο καλούπι (δίνοντας απεριόριστες δυνατότητες) και η ποιοτική επιλογή πρώτων υλών, δηµιουργούν όλες τις προϋποθέσεις για µια επιτυχηµένη εξαγωγική δραστηριότητα. Μάλιστα για αυτό τον λόγο η εταιρία έχει βραβευθεί τρεις φορές µε το Κυπριακό Βραβείο Εξαγωγών ενώ σήµερα τα σκάφη της αντιπροσωπεύονται σε 20 κράτη, όπως Ιταλία, Σουηδία, Γαλλία, Ρωσία, Ουκρανία, Κορέα, Χονγκ Κονγκ κ.λπ.

Η ιστορία της Karnic έχει µεγάλο ενδιαφέρον όπως άλλωστε κάθε success story, αλλά ακόµα µεγαλύτερο έχει ο τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας της αφού από ένα «κλασικό» ναυπηγείο πολυεστερικών σκαφών, σήµερα διαθέτει µια εξολοκλήρου κάθετη παραγωγή, µε αυτοµατοποιηµένες αποθήκες, υπολογιστές στις διάφορες γραµµές παραγωγής και γενικότερα χρησιµοποιεί πρακτικές που συναντάµε σε µεγάλα εργοστάσια αυτοκινητοβιοµηχανιών.

Η διαδικασία επέκτασης του ναυπηγείου είχε ξεκινήσει λίγα χρόνια πριν την οικονοµική κρίση και συγκεκριµένα το τελευταίο τρίµηνο του 2006. Παρά τον µεγάλο όγκο παραγγελιών και το τότε σχετικά περιορισµένο χώρο παραγωγής, ο Νίκος Καραολής, ιδιοκτήτης της Karnic Powerboats, αποφάσισε να οργανώσει την κατασκευή δηµιουργώντας προκαθορισµένα «Στάδια Εργασιών» όπου ήταν το πρώτο µεγάλο βήµα. Στη συνέχεια, καθώς η αναβάθµιση αυτή «ενσωµατώθηκε» από την εταιρία, η Karnic µε την βοήθεια του ιδιόκτητου CNC και της τεχνολογίας CAD-CAM παρουσίασε έξι διαφορετικά µοντέλα ( 20 – 26ft ) σε πιο σύγχρονα και φουτουριστικά σχέδια, µε ιδιαίτερα λειτουργικά και φιλόξενα καταστρώµατα.

Παρά την νέα οργανωµένη φάση που λειτουργούσε το ναυπηγείο, ο κ. Καραολής παρατηρούσε πως µπορούσε να υπολογίσει την παραγωγή ανά εβδοµαδιαίο χρονικό διάστηµα όπου γι’ αυτόν ήταν µεγάλη ασυνέπεια! Έβλεπε πως ο χρόνος κατασκευής είχε µεγάλη εξάρτηση από τους εργάτες και το εξειδικευµένο προσωπικό. Όταν µάλιστα το εργοστάσιο απασχολεί πολύ προσωπικό όπως της Karnic, είναι δύσκολο να υπολογιστεί µε ακρίβεια ο χρόνος άρα και το κόστος κατασκευής ενός σκάφους. Ο χρόνος λοιπόν και οι εργατοώρες που χρειάζονται, είναι ένα διόλου ευκαταφρόνητο κόστος που επιβαρύνει την κάθε µονάδα σκάφους. Αν σκεφτούµε ότι τα υπόλοιπα βασικά κόστη είναι η πρώτες ύλες και τα αξεσουάρ, ο χρόνος είναι το µόνο που θα µπορούσαµε να «µειώσουµε» χωρίς να επηρεάζει την ποιότητα του τελικού προϊόντος. Γι’ αυτό και η εµµονή του για ένα οργανωµένο σύστηµα παραγωγής συνεχίζει να υπάρχει στην στρατηγική της εταιρίας για τα επόµενα χρόνια που θα ακολουθήσουν.

Η οικονοµική κρίση «χτυπά» απότοµα και ο όγκος παραγωγής µειώνεται. Η Karnic έχει µόλις ξεκινήσει µια ολοκληρωτική «µεταµόρφωση» σε όλα τα επίπεδα. Το φιλόδοξο πλάνο «Project – M» όπως χαρακτηριστικά ονοµάστηκε, αφορούσε την επέκταση των εγκαταστάσεων, ανάπτυξη νέων συστηµάτων παραγωγής και συνεχής σχεδίαση και κατασκευή νέων µοντέλων ανανεώνοντας την προσφερόµενη γκάµα σκαφών. Έτσι από το 2009 και για 30 µήνες η Karnic δούλευε πυρετωδώς το προγραµµατισµένο πλάνο ανάπτυξης, σε αντίθεση µε την τάση της αγοράς και την συρρίκνωση του µεγαλύτερου µέρους των ναυπηγείων σκαφών αναψυχής.

Όπως µου ανέφερε σχετικά ο κύριος Νίκος Καραολής, ιδιοκτήτης και διευθύνων σύµβουλος της εταιρίας, το «Project – M» ξεκίνησε σαν ιδέα πριν την οικονοµική ύφεση, παρόλα αυτά όταν έφτασε η στιγµή για να υλοποιηθεί στις αρχές του 2009, οι πωλήσεις σκαφών είχαν αρχίσει να πέφτουν αισθητά σε όλη την Ευρώπη και το µέλλον διαγραφόταν αβέβαιο. Όµως η Karnic ακολούθησε το πλάνο «ευλαβικά» συνεχίζοντας παράλληλα την παραγωγή σκαφών. Παρότι διέθετε ήδη ένα σωστά οργανωµένο σύστηµα παραγωγής, θα έπρεπε να αναπτυχθεί ξανά από το µηδέν µιας και η παραγωγή πλέον θα µοιραζόταν στα νέα κτίρια δίπλα στο κεντρικό.

Το έργο χωρίστηκε σε τέσσερις βασικές φάσεις που άρχισαν µε την τροποποίηση ενός νέου ανεξάρτητου κτιρίου δίπλα στο ναυπηγείο, εκεί διαµορφώθηκε έτσι ώστε να φιλοξενήσει το τµήµα Κατασκευών & Πλαστικοποίησης. Ακολούθησε η δεύτερη φάση µε την µεταφορά του τµήµατος Τεχνολογίας και Ανάπτυξης µε το CNC και τον συναφή εξοπλισµό το οποίο θα λειτουργούσε επίσης σε άλλο κτίριο. Στην τρίτη φάση η βασική αίθουσα µονταρίσµατος επανασχεδιάζεται χωρίζοντας τις γραµµές παραγωγής απ’ την αρχή και τέλος η τέταρτη που αφορούσε την αναδιοργάνωση της λειτουργίας του εργοστασίου.

Μια απλή και πρόχειρη περιγραφή του τι συµβαίνει στο ναυπηγείο µετά το Project M είναι η εξής: τα σκάφη µπαίνουν σε προκαθορισµένους διαδρόµους, µετακινούνται πάνω σε τροχοφόρες βάσεις – τρέιλερ από στάδιο σε στάδιο όπου ειδικευµένο προσωπικό αναλαµβάνει την τοποθέτηση του εξοπλισµού και τις επιµέρους εργασίες µέχρι την ολοκλήρωση.

Από την πρώτη στιγµή της παραγγελίας το σκάφος ενσωµατώνεται στο προγραµµατισµό παραγωγής και η λίστα µε τον εξοπλισµό που πρέπει να µοντάρουν οι τεχνίτες πάνω του βρίσκεται στην διάθεση της αποθήκης για να βρίσκονται έγκαιρα τα τρέιλερ µε τα πράγµατα στα προκαθορισµένα σηµεία. Έτσι κερδίζεται χρόνος και αυτοµατοποιείται καλύτερα µια εξολοκλήρου χειροποίητη κατασκευή. Μάλιστα είναι τέτοια η λεπτοµέρεια που ακόµα και τα τρέιλερ έχουν διαµορφωθεί για να µπορεί ο τεχνίτης να έχει όλο τον εξοπλισµό δίπλα του στο σκάφος χωρίς να χρειάζεται να κατέβει από αυτό ή να ψάχνει τα απαραίτητα εργαλεία στον χώρο. Καθ’ όλη την διάρκεια πραγµατοποιούνται ποιοτικοί έλεγχοι, συµπληρώνονται check lists και ακολουθούν στον φάκελο του σκάφους µέχρι την ολοκλήρωσή του. Αυτός ο τρόπος λειτουργίας εφαρµόζεται στην Karnic από το 2000, ονοµάζεται Lean production, εκµηδενίζει τις καθυστερήσεις και γενικά περιορίζει περιττές σπατάλες σε χρόνο, πρώτες ύλες και εξοπλισµό.

Το επόµενο βήµα

Και αν όλα τα παραπάνω µοιάζουν «φανταστικά», για τον αεικίνητο κ. Καραολή δεν είναι αρκετά. Έτσι ένα χρόνο µετά την ολοκλήρωση του Project M συνειδητοποιεί ότι πρέπει να γίνει κάτι παραπάνω. Τα έγγραφα (check lists) συµπληρώνονται από άτοµα και πολλές φορές µπορεί να δηµιουργηθούν λάθη και παρερµηνείες, επιπλέον δηµιουργείται µια γραφειοκρατία στην συλλογή και ανάλυση των εγγράφων και η διοίκηση δεν έχει on time ανάλυση των στοιχείων. Έτσι αποφάσισε να εµβαθύνει και άλλο αυτοµατοποιώντας την παραγωγή µε υπολογιστές. Για αυτό τον σκοπό δηµιουργήθηκε ένα πρόγραµµα, το ‘Smart Production Controller’ όπου το προσωπικό λαµβάνει και δέχεται πληροφορίες σχετικά µε τις καθηµερινές τους εργασίες. Οθόνες αφής βρίσκονται σε κάθε στάδιο παραγωγής και όλα διαθέτουν τα στοιχεία µε κάθε λεπτοµέρεια ενώ ταυτόχρονα ενηµερώνουν την διοίκηση για το ακριβές χρονοδιάγραµµα. Κάθε εργασία στη λίστα µπορεί να επεκταθεί περαιτέρω για να δείξει περισσότερες λεπτοµέρειες, ακόµα και φωτογραφίες ή διαγράµµατα. Το σύστηµα αυτό εξαλείφει εντελώς τα φύλλα εργασίας (check lists) και κάθε µορφής γραφειοκρατία αφού η παραγγελία κάποιου καινούριου σκάφους µε όλες τις λεπτοµέρειες περνά στο σύστηµα και «ακολουθεί» το σκάφος ενηµερώνοντας το προσωπικό, την αποθήκη και την διοίκηση για τον χρόνο που χρειάζεται για να παραδοθεί. Ο χρόνος µετακίνησης και επικοινωνίας µεταξύ των διαφόρων φάσεων µηδενίζεται αφού το προσωπικό δεν χρειάζεται να προγραµµατίσει τον χρόνο του ή να λάβει αποφάσεις. Έτσι µειώνεται και η ανάγκη επίβλεψης παρά µόνο σε φάσεις ελέγχων ποιότητας. Επιπλέον το σύστηµα «αυτοπροσαρµόζεται» ανάλογα τις παρατηρήσεις που λαµβάνει από το προσωπικό βελτιώνοντας η αναδιαµορφώνοντας τον χρόνο που χρειάζεται το κάθε στάδιο.

Το πιο σηµαντικό όµως από όλα είναι ότι µπορεί να προγραµµατίσει την παραγωγή µε µεγαλύτερη ακρίβεια και αποτελεσµατικότητα και να δώσει ακριβείς πληροφορίες σχετικά µε τις παραδόσεις σκαφών. Το σύστηµα «Smart Production Controller» υιοθετήθηκε για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο και σταδιακά πέρασε σε όλα τα στάδια. Η Karnic σήµερα απασχολεί 25 άτοµα, παράγοντας σκάφη από τα 18 ως τα 30 πόδια, όπου και εξάγει σε διάφορες χώρες του εξωτερικού. Η εταιρία αναµένει µια παραγωγή 100 µονάδων για το 2013 ενώ σύντοµα έρχονται εντυπωσιακά νέα µοντέλα, στοχεύοντας στον θαλάσσιο τουρισµό αλλά και εξειδικευµένα σκάφη για αλιεία.

Πληροφορίες: www.karnicboats.com

Exit mobile version