Site icon Boat & Fishing

Παραγάδι με χρήση ηλεκτροκινητήρα

Η χρήση ηλεκτροκινητήρα στα ψαρευτικά µας σκάφη, µπαίνει στη ζωή µας ολοένα και πιο δυναµικά. Και θα έλεγα απολύτως δικαιολογηµένα, µιας και όσοι κάνουν χρήση ηλεκτροκινητήρα στο αλιευτικό σκάφος, καταλαβαίνουν αµέσως τα πλεονεκτήµατά του.

Ευελιξία και οικονοµία, είναι δύο από τους βασικούς λόγους για να προβούµε στην αγορά του. Υπάρχουν όμως πολύ παραπάνω για να µας κάνουν στην πορεία να «δέσουµε» απόλυτα µε τον ηλεκτροκινητήρα και να γίνει αναπόσπαστο κοµµάτι των ψαρεµάτων µας.

Στο παρόν κείµενο, θα δούµε πως µπορεί να µας βοηθήσει στην τεχνική του παραγαδιού. Στα σηµερινά ψαρευτικά δεδοµένα η χρήση ενός ηλεκτροκινητήρα µας προσφέρει µια εξαιρετικά οικονοµική κίνηση του σκάφους µας σε πολλές περιπτώσεις:
1| όταν ψαρεύουµε και η µετακίνηση του σκάφους πραγµατοποιείται µε αυτόν, όπως πχ. παραγάδι,
2| αλλάζοντας θέση από έναν τόπο σε κάποιον άλλον κοντινό (καθετή-τσαπαρί),


3| εκµεταλλευόµενοι τις µικρές ταχύτητες που χρειάζονται σε συγκεκριµένα ψαρέµατα (όπως η συρτή µε φύλακα),
4| όταν ψάχνουµε αργά έναν τόπο µε το βυθόµετρο,
5| ως κύριος κινητήρας σε ψαρέµατα σαν της συρτής για καλαµάρια σε µικρά βάθη. Και ας µην παραλείψουµε να τονίσουµε και το άλλο βασικό του πλεονέκτηµα, αυτό της αθόρυβης λειτουργίας του. Έτσι, εκεί που θα ρίξουµε το σκάφος αρχίζουµε να σέρνουµε ακολουθώντας την ακτογραµµή µε σταθερή ταχύτητα, χωρίς να έχουµε το θόρυβο του κανονικού κινητήρα.

Αυτά τα λίγα τα έγραψα απλά για να κατανοήσουν οι περισσότεροι ότι ένας ηλεκτροκινητήρας ταιριάζει σε όλες σχεδόν τις τεχνικές ψαρέµατος. Ας δούµε όµως πως µας εξυπηρετεί στο παραγάδι.

Καλάρισµα παραγαδιού
Στην τεχνική του παραγαδιού λοιπόν, ο ηλεκτροκινητήρας µπορεί καταρχήν να χρησιµοποιηθεί σαν κύριος κινητήρας του σκάφους, αν ο τόπος που θα καλάρουµε είναι σχετικά κοντά στο σηµείο όπου ελλιµενίζουµε ή ρίχνουµε το σκάφος στη θάλασσα, αλλά και σα βοηθητικός µόνο για το ψάρεµα, αφού ο κύριος αναλαµβάνει το θέµα της µεταφοράς µας στο µακρινό τόπο.

Αν διαθέτουµε ένα µικρό σκάφος, όπως για παράδειγµα ένα συµβατικό φουσκωτό, φθάνουµε στην παραλία που θέλουµε, ρίχνουµε το σκάφος, και καλάρουµε το παραγάδι µας σε ένα κοντινό τόπο, χρησιµοποιώντας τον ηλεκτροκινητήρα για διπλό σκοπό (µετακίνηση-ψάρεµα), αφού η µετακίνησή µας είναι πολύ κοντινή.

Αν τώρα µιλάµε για κάποιο µεγαλύτερο σκάφος δεµένο σε λιµάνι ή µεταφερόµενο µε τρέιλερ σε κάποια γλίστρα, τότε σχεδιάζοντας µια µακρινή µετακίνηση θα χρησιµοποιήσουµε τον κανονικό κινητήρα του σκάφους για να φτάσουµε γρήγορα στον τόπο, και στη συνέχεια θα αναλάβει ο ηλεκτροκινητήρας. Το θέµα που έχουν οι περισσότεροι στο µυαλό τους όταν αναφέρονται στον ηλεκτροκινητήρα, είναι η αυτονοµία του, πόσο ωφέλιµο χρόνο έχουν δηλαδή από τη στιγµή που θα τον θέσουν σε λειτουργία, µέχρι και να σταµατήσει η µπαταρία να τον τροφοδοτεί.

Πραγµατικά έχουµε µια περίπτωση ανάλογη µε αυτή των καυσίµων. Ανάλογα µε τα καύσιµα που έχουµε µαζί µας, κινούµαστε συγκεκριµένες αποστάσεις (εδώ φυσικά υπεισέρχεται και το θέµα της ταχύτητας, το οποίο επιβαρύνει την κατανάλωση), ενώ κάτι παρόµοιο συµβαίνει και µε τους ηλεκτροκινητήρες.

Έτσι λοιπόν, πρέπει να είµαστε βέβαιοι για την καλή φόρτιση των µπαταριών µας, και ανάλογα µε το σκάφος, τα φορτία που έχει µέσα, και τη χρήση που θα κάνουµε, να νιώθουµε σιγουριά ότι θα ψαρέψουµε µε ασφάλεια. Μη ρωτάτε λοιπόν πόση ώρα ψαρεύετε µε έναν τέτοιο κινητήρα, γιατί όλα είναι συνάρτηση της χρήσης. ∆ιαφορετικά είναι να δουλεύει συνέχεια σε υψηλές ταχύτητες και αλλιώς να µεταφέρει τέσσερα άτοµα ή το χρήστη µόνο του.

Τέλος, ρόλο στην κατανάλωση διαδραµατίζει και ο τρόπος κατασκευής του σκαριού. Όταν φτάσουµε λοιπόν να καλάρουµε το παραγάδι µας, τη χρήση του κύριου κινητήρα θα αναλάβει ο ηλεκτροκινητήρας. Εδώ τα πράγµατα γίνονται απλά, αθόρυβα και αρκετά ευέλικτα. Το ρίξιµο του παραγαδιού είναι µία εργασία που δε χρειάζεται µεγάλη ταχύτητα. Ιδιαίτερα όταν µιλάµε για ερασιτεχνικό ψάρεµα, οι περισσότεροι ψαράδες απλά κουµπώνουν τον κινητήρα και αυτός πηγαίνει µε περίπου δύο µίλια.

Άρα στο θέµα ταχύτητας µε τον ηλεκτροκινητήρα έχουµε πιο εύκολη χρήση, αφού θα τον θέσουµε σε µία µέση ταχύτητα και το παραγάδι θα φεύγει µόνο του. Με αυτή τη χρήση λοιπόν, δεν καταναλώνουµε σχεδόν καθόλου ενέργεια, αφού αν το παραγάδι µας δε σταµατήσει για κάποιο άλλο λόγο (π.χ. µπλέξιµο στη λεκάνη), τότε το σκάφος θα µετακινείται οµαλά µε µία σταθερά µικρή ταχύτητα, έως ότου φτάσουµε στο τέλος του τόπου.

Θέση τοποθέτησης του κινητήρα
Ένα σηµείο άξιο προσοχής για τον ερασιτέχνη ψαρά, είναι η θέση τοποθέτησης του κινητήρα, ώστε να τον βολεύει στους χειρισµούς, αν φυσικά µιλάµε για σκάφος που φοράει τον ηλεκτροκινητήρα ως βοηθητικό και όχι ως κύριο. Όταν ξέρουµε ότι ψαρεύουµε παραγάδια και πολλές φορές είµαστε µόνοι στο σκάφος, θα πρέπει να δούµε αν µας βολεύει να τον τοποθετήσουµε από τη δεξιά ή την αριστερή πλευρά της πρύµνης, ανάλογα µε τη θέση που µας βολεύει στο καλάρισµα και το λεβάρισµα. Και λέγοντας «βολεύει» εννοούµε να έχουµε τη λεκάνη µας ευκολοµεταχείριστη, να µπορούµε να ελέγχουµε τα ηλεκτρονικά µας όργανα, και να έχουµε τον πλήρη έλεγχο του σκάφους. Αυτά µόνο έχει να σκεφτεί κάποιος πριν τοποθετήσει τον ηλεκτροκινητήρα στο σκάφος του.

Αυτό που µπορώ µε ασφάλεια να σας εγγυηθώ, είναι ότι το καλάρισµα γίνεται ακόµα πιο εύκολο, µιας και δεν έχουµε καθόλου θόρυβο στο σκάφος, κάτι που προσπαθούµε να αποφύγουµε, ιδιαίτερα όταν καλάρουµε την ρηχή ζώνη («τα παραγάδια γιαλό» που λέµε). Ακόµα και κάποιος άπειρος στην τεχνική του παραγαδιού, θα διαπιστώσει αµέσως πως η χρήση του ηλεκτροκινητήρα τον διευκολύνει απίστευτα. Ο λόγος; Ότι µπορεί να καλάρει µε πολύ µικρή ταχύτητα, πράγµα που δεν µπορεί να γίνει µε άλλο κινητήρα, αφού µόλις θα κουµπώσεις τη µανέτα, έχεις µία συγκεκριµένη ταχύτητα και δεν µπορείς να έχεις µικρότερη. Όταν λοιπόν δεν είσαι έµπειρος και θέλεις να βάλεις φελά ή µολύβια, τότε αναγκαστικά κάνεις κράτει. Με τον ηλεκτροκινητήρα η ταχύτητα ελέγχεται απόλυτα, χωρίς να πρέπει να σταµατάς το σκάφος.

Σηµαντικές ευκολίες
Ένα παράδειγµα το οποίο συνάντησα και θα σας δώσει να καταλάβετε καλύτερα, είναι το εξής: Φίλος που δε γνωρίζει καλά την τεχνική, καλάρει το παραγάδι του και θέλει να βάλει φελά και µολύβια. Αναγκαστικά, επειδή η ταχύτητα που έχει δεν τον αφήνει, κάνει κράτει. Έτσι προς το παρόν κάνει κουµάντο η πετονιά, αφού είτε τον τραβάει ή δίνει λάσκα και βρίσκεται κοντά στην προπέλα του κινητήρα. Τι κάνει, τότε; Απλά αγχώνεται, αρχίζει να κάνει λάθος κινήσεις και του φαίνονται όλα ένα βουνό.

Σταθερή ταχύτητα και πορεία
Στην αντίστοιχη περίπτωση τώρα, βάζουµε τον ηλεκτροκινητήρα στη θέση τρία και έχουµε µία ταχύτητα µε την οποία µπορούµε να καλάρουµε ευχάριστα το παραγάδι µας, ενώ προσθέτουµε και τα απαραίτητα φελοµόλυβα. Το µόνο που κάνουµε, είναι να κατεβάζουµε απλά τη ταχύτητα στη θέση δύο ή και ένα, αφήνοντας το σκάφος να κινείται στην προκαθορισµένη πορεία µε πολύ µικρή ταχύτητα. Η κίνηση αυτή του δίνει τη δυνατότητα να κάνει και άλλες κινήσεις, αλλά και η πετονιά να µην τον τραβάει γρήγορα, ή να του έρχεται στην προπέλα. Μόλις τοποθετήσει το µολύβι του, απλά ξαναπάει την λαγουδέρα στη θέση µε τη βολική για να καλάρει ταχύτητα. Μιλάµε λοιπόν για πραγµατικά σηµαντικές ευκολίες, τις οποίες αν δεν τις δεις µπροστά σου δεν µπορείς να τις κατανοήσεις.

Ρύθµιση καθ’ ύψος
∆οκίµασα όµως και κάτι άλλο και µου άρεσε πολύ: Μπορείς να ρυθµίσεις το ύψος (βύθισµα) του κινητήρα στο νερό, ιδιότητα που διευκολύνει πάρα πολύ στο καλάρισµα των ρηχών κοµµατιών.

Ευελιξία
Τελευταίο αφήσαµε το θέµα της ευελιξίας, το οποίο θα δούµε και στο σήκωµα του παραγαδιού. Στη διαδικασία λοιπόν του καλαρίσµατος, και όταν οι τόποι είναι αρκετά µικροί, σου δίνει τη δυνατότητα της άµεσης αλλαγής πορείας, δηλαδή να γυρίσεις το παραγάδι σου προς τα πίσω ή να πας από πορεία προς τα βαθιά κατευθείαν προς το γιαλό. Εδώ θα πει κάποιος: «γιατί µε άλλον κινητήρα δε γίνεται;». Φυσικά και γίνεται, εδώ όµως έχεις τη δυνατότητα να γυρίσεις σκάφος αφήνοντας την πρύµνη του στο ίδιο σηµείο, δηλαδή να στρίψει χωρίς να εκτελέσει µία ολόκληρη κυκλική κίνηση.

Έτσι τη στιγµή ακριβώς που θέλουµε, κατεβάζουµε στροφές, βάζουµε ένα καλαδούρι για να πατώσουµε γρήγορα το παραγάδι µας στο συγκεκριµένο σηµείο και γυρνάµε τη λαγουδέρα, τόσο ώστε στο συγκεκριµένο σηµείο το παραγάδι µας να κάνει γωνία και να µη φύγουµε καθόλου από τα σηµάδια µας.

Πολλοί ίσως το θεωρήσουν υπερβολή, όµως εκεί ακριβώς στις αλλαγές της πορείας είναι που παίρνουµε δύσκολα ντέµατα. Αυτή την ικανότητα της στροφής του σκάφους γύρω από τον άξονά του, δεν τη διαθέτουν οι κύριοι κινητήρες.

Σήκωµα του παραγαδιού µας
Τελειώνοντας το ρίξιµο του παραγαδιού χωρίς να καταναλώσουµε ούτε µία σταγόνα καυσίµων, ξεκινάµε να γυρίσουµε προς το πρώτο µας καλαδούρι. Στο συγκεκριµένο κοµµάτι δε µας ενδιαφέρει το να επιστρέψουµε γρήγορα, αφού θέλουµε να δώσουµε τη δυνατότητα στο παραγάδι µας να ψαρέψει. Ο ηλεκτροκινητήρας δεν σταµατάει ακόµα και τώρα να δουλεύει και βάζουµε πλώρη για τα ενδιάµεσα καλαδούρια µας, ελέγχοντας αν έχουν πατώσει ή αν χρειάζεται να µαζέψουµε λίγο τα σχοινιά όταν είναι πολύ λάσκα, και µε ησυχία φτάνουµε στην αρχή του παραγαδιού µας. Να θυµάστε καλά ότι όσο λειτουργούµε τον κινητήρα µας χαλαρά, δεν έχουµε µεγάλες απώλειες στη µπαταρία.

Φτάσαµε λοιπόν να σηκώσουµε το παραγάδι µας. Αφού τοποθετήσουµε τη λεκάνη µας σε βολικό σηµείο για να έχουµε και την λαγουδέρα µπροστά µας, ξεκινάµε να λεβάρουµε. Το πολύ σηµαντικό σηµείο σε σχέση µε τους κανονικούς κινητήρες είναι το εξής: κατά την αυξοµείωση της ταχύτητας του σκάφους αλλά και την αλλαγή της πορείας από πρόσω σε κράτει, η κίνηση προς τα πίσω γίνεται απλά µε την ίδια χειρολαβή. Για να καταλάβετε καλύτερα, εκεί που έχουµε το γκάζι πάνω στη λαγουδέρα, στην οριζόντια θέση είναι η νεκρά, στρίβοντας το προς τα δεξιά αυξάνουµε την ταχύτητα στο πρόσω, ενώ αριστερά αυξάνουµε την ταχύτητα στο ανάποδα.

Φανταστείτε λοιπόν πόσο πιο εύκολος είναι αυτός ο χειρισµός από το να είµαστε αναγκασµένοι να κάνουµε µια δεύτερη κίνηση για αν αλλάξουµε την πορεία από το χειριστήριο, κάτι που οι περισσότερες µηχανές έχουν στο πλάι του κινητήρα ή και πάνω στη λαγουδέρα. Και όλα αυτά χωρίς να έχουµε τις απότοµες αλλαγές που πολλές φορές επιφέρει ακόµα και η λίγο παραπάνω χρήση του γκαζιού.

Δύο τρόποι
Οι δύο τρόποι τώρα που σας προτείνω για το σήκωµα είναι:
1| Ο πρώτος και κλασσικότερος είναι να κάνουµε την κίνηση του σκάφους, και στη συνέχεια κράτει, είτε γιατί µπλέξαµε, είτε για να βγάλουµε κάποιο ψάρι, και
2| Ο δεύτερος ορίζει να θέσουµε µία αργή ταχύτητα που θα µας επιτρέψει να κάνουµε τα παραπάνω, χωρίς να έχουµε στο µυαλό µας να κάνουµε κράτει, εκτός ίσως κάποιων ιδιαίτερων περιπτώσεων.

Το αν θα επιλέξετε τον πρώτο ή το δεύτερο τρόπο, θα το βρείτε µόνοι σας και ορίζεται από τις εκάστοτε συνθήκες, αφού τίποτα δε συµβαίνει και δεν εξελίσσεται το ίδιο. Η ευελιξία τώρα την οποία θίξαµε και στο καλάρισµα, εδώ έχει να κάνει µε την ευκολία των κινήσεων του σκάφους όταν θέλεις να ξεµπλέξεις ένα κόλληµα του παραγαδιού. Το σκάφος λοιπόν στρέφεται και εδώ απολύτως επιτόπια, γύρω από τον άξονά του, δίνοντάς µας τη δυνατότητα να ξεµπλέξουµε πιο εύκολα ένα ντέµα, και συµπληρώνοντας την τέλεια δουλειά του κινητήρα στο καλάρισµα.

Αυτά ήταν µερικά πρώτα χρήσιµα στοιχεία σχετικά µε τη χρήση του ηλεκτροκινητήρα στην τεχνική του παραγαδιού. Όσο περνάει ο καιρός και αποκτούµε περισσότερες εµπειρίες, να είστε σίγουροι ότι θα σας τις µεταφέρουµε ώστε να κάνετε τη ζωή σας στο σκάφος ακόµα ευκολότερη.

Αυτό που θέλω να τονίσω, είναι πως µπορείτε να ψαρέψετε χωρίς καθόλου καύσιµα, αν το σχεδιάσετε σωστά και χρησιµοποιήσετε µόνο τον ηλεκτροκινητήρα. Ακόµα και αν δεν έχετε έναν δικό σας, δοκιµάστε τον στο σκάφος κάποιου φίλου και θα δείτε πως θα σας αρέσει πολύ. Οικονοµική αγορά λοιπόν, µηδενικό κόστος συντήρησης και οικονοµικό ψάρεµα. Τι άλλο να ζητήσουµε από έναν κινητήρα, µέσα στη δύσκολη οικονοµική συγκυρία την οποία βιώνουµε; Να είστε καλά και να συνεχίσετε να ψαρεύετε!

Exit mobile version