ΠΡΩΤΑ ΨΑΡΕΜΑΤΑ: Ψάρεμα με καλάμι από το σκάφος
Κάποτε η πλειοψηφία των ψαρεμάτων – είτε αυτά ήταν από την ακτή είτε από το σκάφος – γινόντουσαν με καρούλια και πετονιές τυλιγμένες σε φελάρια. Με την πάροδο όμως του χρόνου αυτά μετατοπίστηκαν κι εξελίχθηκαν σε ψαρέματα με καλάμι και μηχανισμό.
Η ευκολία του καλαμιού και του μηχανισμού, το μη μπέρδεμα της πετονιάς, η μακρινή βολή, το πιο ευχάριστο, το πιο αποδοτικό και συνάμα πιο διασκεδαστικό ψάρεμα που μας πρόσφεραν τα έκανε αναπόσπαστο κομμάτι του εξοπλισμού μας. Έτσι όλες οι τεχνικές βελτιώθηκαν κι οδηγήθηκαν σε μια άλλη κατεύθυνση. Ακόμη και οι νέοι που μπαίνουν τώρα στο χώρο της θάλασσας και του ψαρέματος ξεκινούν τα πρώτα βήματά τους έχοντας ως βασικό εξοπλισμό ένα καλάμι κι ένα μηχανισμό κατάλληλο για την τεχνική που θα ασχοληθούν.
Καρούλι ή καλάμι με μηχανισμό; τι να επιλέξω;
Το καλάμι με το μηχανισμό σε σχέση με τη ρόδα (καρούλι) που κρατάγαμε κάποτε στα χέρια μας, έχει πολλά πλεονεκτήματα. Κάποια από αυτά είναι:
• Μαζεύουμε πολύ πιο εύκολα και πιο γρήγορα.
• Δεν έχουμε μπλεξίματα.
• Βλέποντας την μύτη του καλαμιού καταλαβαίνουμε πολύ πιο εύκολα ακόμα και το παραμικρό τσιμπήματα.
• Κάποιες φορές θα τύχει να πιάσουμε και κάποιο αρκετά μεγάλο ψάρι, (λυθρίνι, φαγκρί, παλαμίδα, μαγιάτικο κ.α.), με τον μηχανισμό και τα φρένα του, αυτό θα έρθει στην βάρκα μας πολύ πιο εύκολα και με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Για να δούμε για κάποιους από τους γνωστούς μας τρόπους ψαρέματος από σκάφος, την ελαφριά συρτή αφρού, την καθετή και το jigging (για πιο έμπειρους) και ποια είναι τα προτεινόμενα καλάμια και μηχανισμοί για τους νέους φίλους.
Ελαφριά συρτή αφρού:
Για τους νέους φίλους μας, θα προτείναµε ένα καλάµι ελαφριάς συρτής ή βαριού (heavy) spinning, µε ένα µηχανισµό συρτής γεµισµένο µε 0,35mm νάιλον για µάνα. Στην άκρη της πετονιάς βάζουµε το στριφτάρι µας -πάντα καλής ποιότητας-, ενώ για παράµαλλο θα χρειαστούµε 10 περίπου οργιές fluorocarbon πετονιάς, διαµέτρου 0,25-0,28 mm. Βλέπετε ότι στην δεύτερη περίπτωση -του καλαµιού-, οι πετονιές είναι σηµαντικά λεπτότερες. Το καλάµι, µαζί µε το µηχανισµό και τα φρένα του, µπορούν να αποσβένουν σε πολύ µεγάλο βαθµό τις τάσεις που δηµιουργούνται όταν το ψάρι θα χτυπήσει το τεχνητό µας, αλλά και τα «κεφάλια» του κατά την διάρκεια της µάχης, έως ότου το φέρουµε µε ασφάλεια στο σκάφος µας.
Περισσότερα για συρτή αφρού: ΕΔΩ
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΨΑΡΕΜΑΤΑ: Συρτή αφρού, η ιδανική τεχνική για ψάρεμα με σκάφος
Καθετή:
Υπάρχουν στην αγορά πολλά καλάμια, σε διάφορες τιμές –δεν χρειάζεται να δώσετε πολλά χρήματα για αρχή – με 25-30 ευρώ θα κάνετε μια χαρά την δουλειά σας. Θα πρέπει να αγοράσετε ένα καλάμι περίπου στα 2 μέτρα, που να μπορεί να σηκώνει βαρίδι 100 gr. Ένας μηχανισμός σταθερού τυμπάνου 4000-6000 είναι ο πιο κατάλληλος. Είναι και γρήγορος αλλά και σχετικά οικονομικός. Και μην ξεχνάτε, αυτός θα πρέπει να είναι γεμισμένος με νήμα διαμέτρου 0,18-0,24. Τα πλεονεκτήματα του νήματος τα είπαμε παραπάνω και πιστέψτε με είναι πολλά.
Περισσότερα για καθετή: ΕΔΩ
Jigging: Ο εξοπλισµός είναι απλός, επιτρέποντας ακόµα και στους αρχάριους να ασχοληθούν µε αυτήν την τεχνική, χωρίς πολλά προβλήµατα. Η απλότητα του εξοπλισµού αποτελεί µία από τις αιτίες της επιτυχίας της τεχνικής και γι’ αυτό το λόγο έχει αγαπηθεί από πληθώρα ερασιτεχνών. Θα χρειαστούµε λοιπόν ένα καλάµι αρκετά σκληρό, για να µπορεί να χειριστεί πλάνους από 150gr-300gr, µε µήκος όχι µεγαλύτερο από 1,80 m. Ο µηχανισµός που θα το συνοδεύσει πρέπει να είναι δυνατός, γρήγορος (µε λόγο περιστροφής 6:1 ή µεγαλύτερο) και να είναι γεµισµένος µε νήµα διαµέτρου 0,28-0,30 χιλιοστών. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται και το συνολικό βάρος του εξοπλισµού σας, ώστε να είναι όσο πιο ελαφρύς γίνεται.
Περισσότερα για ψάρεμα Jigging: ΕΔΩ
Published in ΨΑΡΕΜΑ ΑΠΟ ΣΚΑΦΟΣ