Καλοκαίρι, η εποχή που όλοι θα βρεθούμε στη θάλασσα! Όλους όσους διαθέτουν μια βαρκούλα ή ένα σκάφος, η θάλασσα θα τους τραβήξει κοντά της.
Το καλοκαίρι είναι η πλέον κατάλληλη εποχή για να αρχίσει κάποιος την τεχνική και ένας έμπειρος να απολαύσει τις συγκινήσεις που του προσφέρει το slow jigging.
ΓΙΑΤΙ SLOW JIGGING;
Τα καλαμάρια δεν έχουν κάνει ακόμα την εμφάνισή τους και οι σουπιές είναι εξαφανισμένες μετά την περίοδο αναπαραγωγής τους, την άνοιξη. Δύσκολα, λοιπόν, θα βρούμε δόλωμα όσοι ψαρεύουμε με ζωντανό ή νωπό.
Όμως, ακόμα και αν καταφέρουμε να βρούμε ζωντανό δόλωμα, είναι πολύ δύσκολο να μπορέσουμε να το διατηρήσουμε ζωντανό για ώρες, λόγω της θερμοκρασίας που είναι μεγάλη και τα καταπονεί σημαντικά. Ας μην ξεχνάμε ότι χρειάζονται δοχεία ζωντανού, αντλίες, οξυγονωτές και ολόκληρη εγκατάσταση, που πέρα από το κόστος, έχει βάρος και χρειάζεται χώρο που είναι πολύτιμος σε ένα μικρό σκάφος. Άσε που όσο και να προσέχεις τα μελάνια, δεν μπορείς να τα αποφύγεις και θα σου λερώνουν μόνιμα το σκάφος.
Ευκαιρία λοιπόν να ασχοληθούμε με το slow jigging. Καλάμι και μηχανισμούς, τρεις πλάνοι και φύγαμε για ψάρεμα! Ακόμη και όταν δεν έχουμε χρόνο, μπορούμε να βγούμε για δύο ώρες και να γυρίσουμε με ικανοποιητική ψαριά, ζώντας στιγμές που δύσκολα βρίσκουμε σε άλλα ψαρέματα. Και προπάντων, καθαροί! Είναι τόσο απλό;
Για έναν έμπειρο ναι, είναι εύκολο. Αλλά για κάποιον που τώρα ξεκίνησε με την τεχνική, δεν είναι ότι πιο εύκολο. Όμως, δεν υπάρχει τεχνική που μπορεί να μας αποδώσει αν δεν ασχοληθούμε εντατικά μαζί της, αν δεν «γράψουμε» ώρες. Φτάνει να μην απογοητευτούμε στην αρχή και να επιμείνουμε μέχρι να καταλάβουμε τα πώς και τα γιατί, μέχρι να αρχίσουμε να βλέπουμε αποτελέσματα.
Ένα μειονέκτημα στην τεχνική, είναι ότι στη ρηχή ζώνη από τα 30 μέχρι τα 45 μέτρα, η μηχανή του σκάφους ακούγεται, γιατί ψαρεύουμε κάθετα. Ακόμα και να τη σβήσουμε, μπορούν να αντιληφθούν την παρουσία μας και χρειάζεται τεράστια εμπειρία για να πιάσουμε ένα ψάρι.
Έχουμε, όμως, τη δυνατότητα να ψαρέψουμε τη ζώνη από τα 45 μέτρα και κάτω, μέχρι σε όσο βάθος δούμε στο βυθόμετρο ότι υπάρχουν ψάρια.
ΤΑ ΨΑΡΙΑ ΠΟΥ ΣΤΟΧΕΥΟΥΜΕ
Από τη στιγμή που ένας πλάνος κατεβαίνει στο βυθό, μπορούμε να πάρουμε οποιοδήποτε ψάρι υπάρχει στις θάλασσές μας, κυριολεκτικά τα πάντα! Από ένα μικρό χανάκι, μέχρι μία τούνα εκατοντάδων κιλών, μπορεί να επιτεθούν σε ένα τραυματισμένο ψαράκι που δείχνει εύκολη λεία, έτσι παρουσιάζουμε τον πλάνο στα μάτια τους.
Κυρίως αναζητούμε όλα τα είδη κόκκινων ψαριών, φαγκριά, τσαούσια, συναγρίδες, μαυρόψαρα, ροφούς, στήρες, πίγκες, σφυρίδες, βλάχους και αφρόψαρα, ντάσκες, παλαμίδες, τονοειδή, μαγιάτικα, καραγκίδες, λούτσους.
Είμαστε στην εποχή που ακολουθεί την άνοιξη και η θάλασσα παρουσιάζει έναν οργασμό ζωής. Τα περισσότερα ψάρια έχουν αφήσει τα αυγά τους, το ζωοπλαγκτόν και το φυτοπλαγκτόν είναι στα ανώτερα στρώματα, εκεί όπου υπάρχει φως, προσελκύοντας μικρόψαρα που με τη σειρά τους θα τραβήξουν κοντά τους μεγαλύτερους κυνηγούς.
Τα ψάρια έχουν αφήσει τις μεγάλες συγκεντρώσεις που εμφάνιζαν την άνοιξη και τη νωχελική συμπεριφορά του χειμώνα για οικονομία ενέργειας, και έχουν απλωθεί σε όλα τα βάθη και σε περισσότερους τόπους.
Δεν ψάχνουμε μόνο τα στίγματά μας, αλλά αφιερώνουμε χρόνο ψάχνοντας παντού, σε οποιοδήποτε σημείο μπορούμε να συναντήσουμε αξιόλογα ψάρια. Αν ψάξουμε καλά, τις περισσότερες φορές θα τα βρούμε πολύ κοντά. Σε αντίθεση με το χειμώνα που το μεσημέρι είναι μία πολύ καλή ώρα για ψάρεμα, τώρα οι καλύτερες ώρες είναι το χάραμα και αργά το σούρουπο.
Πολλή προσοχή στη βραδινή ναυσιπλοΐα: δεν ταξιδεύουμε βράδυ για κανένα λόγο! Είναι ότι πιο επικίνδυνο μπορούμε να κάνουμε στη θάλασσα!
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Το slow pitch igging είναι ρυθμός, ευαισθησία και επαφή με τον πλάνο. Αυτά τα απολύτως βασικά, δεν μπορεί να μας τα προσφέρει ένα οποιοδήποτε καλάμι, παρά μόνο ένα εξειδικευμένο, κατασκευασμένο από άριστα υλικά, με τέλειο ζύγισμα, άριστους οδηγούς, το οποίο θα μπορεί να δουλέψει σε κάθε συνθήκη ή βάθος. Όμως, αυτά κοστίζουν, και δυστυχώς, ένα καλάμι έχει αρκετά χρήματα.
Από την άλλη πλευρά, αν πληρώσουμε για να αποκτήσουμε ένα καλάμι τέλειο και τελικά το χρηματικό ποσό διατεθεί για να πάρουμε μόνο ένα 10% από την τεχνική, δεν είναι και ότι πιο σοφό. Την ίδια δουλειά μπορεί να μας κάνει ένα οποιοδήποτε καλάμι της τεχνικής, με πολύ λιγότερα χρήματα. Οπότε, όταν αποφασίσουμε να αγοράσουμε ένα καλάμι, θα είμαστε σίγουροι ότι μας αρέσει η τεχνική και δεν θα τα παρατήσουμε ποτέ.
Καλό θα είναι να δοκιμάσουμε ένα καλάμι από κάποιον φίλο που ασχολείται, να δούμε τι στυλ μας ταιριάζει, να ρωτήσουμε κάποιον έμπειρο, να διαβάσουμε και να μελετήσουμε την τεχνική. Το καλάμι στο slow jigging δεν θα είναι μόνο η προέκταση του χεριού μας, αλλά θα γίνει η κάμερα που καταγράφει όλα όσα συμβαίνουν στον πλάνο μας ανά πάσα στιγμή, δίνοντάς μας άμεση εικόνα.
Μηχανισμός οριζοντίου τυμπάνου, γρήγορος, με ανάκτηση από 80 έως 110 εκατοστά, όσο πιο ελαφρύς γίνεται, με γραμμικά, «βελούδινα» φρένα, στενός, για να ελέγχουμε τη μπομπίνα με το δάχτυλο έχοντας επαφή συνέχεια με τον πλάνο. Αναγκαστικά, πάμε σε σχέση περιστροφής από 5,8:1 έως και 7:1, ανάλογα με το μοντέλο.
Καλό είναι να ξέρουμε ότι όσο μεγαλύτερη σχέση έχει ένας μηχανισμός, τόσο πιο πολύ βαραίνει η μανιβέλα. Επίσης, ο μηχανισμός μας θα πρέπει να μπορεί να χωράει νήμα δύο φορές το βάθος που ψαρεύουμε.
Νήμα οκτάκλωνο, λείο για να μην απορροφά νερό, διαμέτρου από 0,18 (PE1,5] έως 0,26mm (PE2,5), με αντοχή δηλαδή από 15 έως 30 lb (7 έως 14 κιλά).
Το παράμαλλο φροντίζουμε να έχει πάντα τις ίδιες αντοχές με το νήμα, οπότε πάμε σε διάμετρο 0,48-0,56mm με μήκος 3 οργιές, από αόρατη πετονιά (fluorocarbon 100%).
ΟΙ ΠΛΑΝΟΙ
Όσον αφορά στους πλάνους, υπάρχουν τρεις κύριες κατηγορίες:
Πρώτη κατηγορία είναι οι πλάνοι που πέφτουν όταν σηκώσουμε όσο πιο ψηλά μπορούμε το καλάμι και αφήσουμε ήρεμα να κατέβει η μύτη μέχρι τη θάλασσα (long fall). To σχήμα τους θυμίζει φύλλο λεμονιάς και η κίνηση που κάνουν στο νερό μοιάζει με φύλλο που πέφτει. Συνήθως υπάρχει καρίνα στη μία πλευρά τους, που τους βοηθά να μη στριφογυρίζουν.
Δεύτερη κατηγορία είναι ο πλάνος με σχήμα που φέρνει σε στυλό. Η μία πλευρά του έχει πάντα μεγαλύτερο βάρος και διαφορετικό σχήμα από την άλλη, για να μπορέσει ο πλάνος να κάνει τις κινήσεις που θα τραβήξουν το ενδιαφέρον των ψαριών. Ο πλάνος σε σχήμα στυλό, μπορεί να ανταποκριθεί και σε γρήγορες κινήσεις, ολόκληρες μανιβελιές, τινάγματα (hi pitch).
Τρίτη κατηγορία είναι ο πλάνος που το σχήμα του μοιάζει με λάμα από μαχαίρι. Αποδίδει καλά σε μικρές κινήσεις, αργές ή πιο νευρικές (slow pitch). Υπάρχουν υποκατηγορίες όπως μεσόβαροι (κεντροβαρείς), οπισθοβαρείς ή πλάνοι που έχουν το βάρος μπροστά (εμπροσθοβαρείς), ενώ κάποιες εταιρίες κατασκευάζουν τον ίδιο ακριβώς πλάνο ως πισώβαρο και μπροστόβαρο, για να καλύπτουν διαφορετικές συνθήκες.
Το αρμάτωμα του πλάνου γίνεται με δύο αγκίστρια μπροστά και δύο πίσω. Στο δέσιμο με το παράμαλλο υπάρχουν αρκετοί κόμποι. Αυτός που ξέρουμε να κάνουμε καλύτερα, είναι και ο πιο σωστός. Πάντα θα συνεχίζουμε με δέκα απλές τσακιστές πάνω στον κόμπο, που θα δουλέψουν σαν ελατήριο στο πρώτο βίαιο χτύπημα ψαριού. Δεν ξεχνάμε ότι το παράμαλλο το λέμε “shock leader” και σκοπός μας είναι να απορροφήσει τον πρώτο κραδασμό.
ΤΕΧΝΙΚΗ
Τα ψάρια ανοίγονται σε περισσότερους τόπους. Το πρώτο που ψάχνουμε είναι η περιοχή που ρίχνουμε το σκάφος μας. Σε ακτίνα ενός μιλίου, θα πρέπει να ξέρουμε κάθε βράχο, κάθε ανέβασμα ή κατέβασμα του βυθού. Το θερμοκλινές και η θερμοκρασία του νερού συμβάλει σημαντικά στο βάθος που θα κινηθούν ή θα κυνηγήσουν τα ψάρια. Από τη στιγμή που βρίσκουμε ψάρια στα 85 με 95 μέτρα (αγαπημένη ζώνη το καλοκαίρι), θα ψάχνουμε αυτά τα μέτρα καλά.
Ανά περιοχές τα ψάρια κινούνται σε συγκεκριμένα βάθη. Στα υπέρ μας συγκαταλέγεται και το γεγονός ότι το καλοκαίρι έχουν συνηθίσει τους θορύβους και την ανθρώπινη δραστηριότητα, η οποία είναι έντονη τους θερινούς μήνες. Από τη στιγμή που θα βρούμε τα ψάρια, ξεκινάει η αδρεναλίνη να ανεβαίνει, μέχρι τελικά να έρθει η απόλυτη ευχαρίστηση: Να δούμε ένα αξιόλογο ψάρι στο σκάφος μας!
Το καλάμι μας έχει ενδείξεις για το μέγιστο βάρος πλάνων που μπορεί να δουλέψει, αλλά αυτό δεν είναι απόλυτο. Ένα καλάμι που μας δίνει max jig weight 200gr., δεν σημαίνει ότι δεν θα δουλέψει πλάνους 250gr. Θα τους δουλέψει, αλλά σε διαφορετικό ρυθμό. Κάθε πλάνος έχει ενδείξεις για τις κινήσεις που σχεδιάστηκε να εκτελεί, αλλά και εδώ τίποτα δεν είναι απόλυτο. Φυσικά και θα αποδώσει με άλλες κινήσεις και άλλο ρυθμό, όχι όμως τα μέγιστα.
Η επιλογή είδους και βάρους του πλάνου, είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, όπως το καλάμι, το βάθος, ο κυματισμός και τα ρεύματα. Όταν ο πλάνος κατεβαίνει προς το βυθό, δουλεύει μόνος του και εμείς φροντίζουμε να έχουμε πάντα επαφή μαζί του, χωρίς να χαλάμε την πλεύση του. Αν χτυπήσει ψάρι κατά την πτώση, κατά 90 % θα είναι στα κάτω αγκίστρια του πλάνου. Από τη στιγμή που θα αρχίσουμε τις κινήσεις για ανάκτηση του πλάνου, θα πάρουμε περισσότερα χτυπήματα και σχεδόν πάντα στα επάνω αγκίστρια. Σε κάθε περίπτωση, το ψάρι θα επιτεθεί όταν ο πλάνος βρίσκεται σε οριζόντια θέση.
Η στρατηγική μας είναι να παρουσιάσουμε ένα τραυματισμένο ψαράκι, χωρίς δυνάμεις, το οποίο αποτελεί εύκολο στόχο. Τα πάντα στην θάλασσα κινούνται με ρυθμό και αρμονία. Αυτό είναι που πρέπει να κάνει ο πλάνος μας: Να βρίσκεται σε οριζόντια θέση όσο το δυνατόν περισσότερο!
Οι κινήσεις μας, λοιπόν, με το καλάμι, θα πρέπει να έχουν ρυθμό και αρμονία. Για να γίνω κατανοητός, σε μία ανάκτηση που κάνουμε δίνουμε το ρυθμό που θα «χορέψει» ο πλάνος μας. Τάνγκο για παράδειγμα! Όλες οι κινήσεις, σε όλη τη διάρκεια της ανάκτησης, θα είναι στον ίδιο ρυθμό, ανεξάρτητα αν γίνουν πιο γρήγορες ή πιο αργές.
Μεγάλο λάθος να αλλάζουμε ρυθμό σε μία ανάκτηση. Δεν μπορούμε να φύγουμε από ρυθμό τάνγκο και να μπούμε σε ρυθμούς σάμπα! Με ασκήσεις ή βάζοντας ώρες στην τεχνική, θα δούμε ότι είναι εύκολο και θα καταλαβαίνουμε αμέσως πότε πάμε να φύγουμε από το ρυθμό.
Από τη στιγμή του strike, προστατεύουμε το καλάμι και δεν το αφήνουμε να έχει συμμετοχή. Ο μηχανισμός θα δουλέψει το ψάρι στη διάρκεια της μάχης. Όταν το ψάρι έρθει στη βάρκα, το βάζουμε στο ψυγείο αμέσως, γιατί χάνει τη φρεσκάδα του γρήγορα.
Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η
• Όπως είπαμε, δεν παρασυρόμαστε να κάτσουμε για ψάρεμα μέχρι αργά, γιατί είναι επικίνδυνο
• Φοράμε πάντα κοντομάνικο μπλουζάκι και καπέλο, για να προστατευτούμε από τον ήλιο
• Πίνουμε άφθονα δροσερά υγρά και ποτέ δεν τρώμε πολύ μέσα στο σκάφος
• Τα παιδιά φορούν πάντα σωσίβιο και βρίσκονται σε αναλογία 2 ενήλικες-1 παιδί (ποτέ περισσότερα παιδιά ή ίδιος αριθμός παιδιών με ενήλικες στο σκάφος!)
• Κρατάμε τουλάχιστον 150 μέτρα απόσταση από οποιαδήποτε σημαδούρα
• Κρατάμε μεγάλες αποστάσεις από jet ski
• Αν αισθανθούμε αδιαθεσία, πλησιάζουμε γρήγορα στην πιο κοντινή ακτή
• Δεν μαλώνουμε με ψαράδες που μας πλησίασαν, το ψάρεμα είναι διασκέδαση
• Φροντίζουμε να έχουμε πάντα φορτισμένο τηλέφωνο, ώστε να είναι ετοιμοπόλεμο για κλήση αν υπάρξει ανάγκη
Καλό καλοκαίρι, με όμορφες στιγμές και ασφαλείς επιστροφές στους ανθρώπους που αγαπάμε!