Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Γιώργος Πολυχρονίου

Sarissa SR737

24 Ιανουαρίου, 2016

Sarissa SR737

Το νέο SR 737, έρχεται ανανεωμένο σε σημαντικά σημεία της γάστρας του και εντυπωσιάζει με τις επιδόσεις, το design και την στιβαρότητα κατασκευής στοχεύοντας εκτός από την Ελληνική αγορά και τις αγορές του εξωτερικού όπου έχει αρχίσει να κάνει τα πρώτα του βήματα μαζί με το μεγαλύτερο μοντέλο το BR 929.
Sarissa_SR737_02Ύστερα από πολλές δοκιμές, μετρήσεις σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες και παρατηρήσεις του πρώτου μοντέλου (πρωτότυπου), το SR 737 μπαίνει στην παραγωγή βελτιωμένο αισθητά καλύπτοντας τις υψηλές απαιτήσεις του κατασκευαστή Γιάννη Σαλαμάνη, ιδιοκτήτη της Elco Hellas Marine αλλά και του σχεδιαστή του Τάκη Σαμαρτζή. Η Elco Hellas Marine αποτελεί μία από τις εταιρίες που υιοθέτησαν στην γκάμα τους τα πρώτα sport φουσκωτά στην χώρα μας αλλάζοντας τα ως τότε δεδομένα. Η ταχύτητα, ο offshore χαρακτήρας και η sport οδήγηση δεν έγιναν απλά μία μόδα, αντιθέτως διαμορφώθηκε μία κατηγορία φουσκωτών που σήμερα διατηρεί πολλούς «οπαδούς» ενώ αρκετές εταιρίες που ακολούθησαν στήριξαν την παραγωγή τους σε τέτοια σκάφη. Sarissa_SR737_09Για την Elco Hellas Marine τα σκάφη με τα οποία έγινε γνωστή σε αυτή την κατηγορία είναι τα Βρετανικά Ribeye και τα SportRib, γνωστά σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο, με πολλές επιτυχίες σε παγκόσμιους αγώνες ταχύτητας και Offshore, σχεδιασμένα από ναυπηγούς που έχουν γράψει ιστορία στο χώρο των ταχύπλοων και υπερταχύπλοων σκαφών όπως οι Peter Kidd, Ocke Mannerferlt, Lorne Campbell κλπ. Μάλιστα η Elco Hellas Marine δεν διετέλεσε μόνο αντιπρόσωπος των παραπάνω εταιριών, αλλά σύναψε αποκλειστική συνεργασία με την Ribeye αναλαμβάνοντας την κατασκευή 6 μοντέλων στην χώρα μας με προοπτική διάθεσής τους στην Ελληνική αγορά αλλά και όχι μόνο. Έχοντας λοιπόν μεγάλη εμπειρία στα «γρήγορα» και τη σχεδίαση και κατασκευή RIB, η εταιρία πρόσφατα έκανε το επόμενο βήμα, παρουσιάζοντας μια νέα γενιά φουσκωτών με το επιβλητικό όνομα Sarissa Marine Projects (εμπνευσμένο από το δόρυ Σάρισα της Μακεδονικής Φάλαγγας). Αυτή την στιγμή κάτω από το νέο Brand Name υπάρχουν δύο μοντέλα το SR 737 και το BR 929 ενώ ένα τρίτο που θα «γεφυρώσει» τα πρώτα, γύρω στα 8+ μέτρα θα παρουσιαστεί σύντομα με την ονομασία TR 808. Μέχρι να ολοκληρωθεί το ΤR 808, το SR 737 (με μήκος 7,37 μέτρα) αποτελεί το τελευταίο μοντέλο, το οποίο μετά από ένα χρόνο συνεχών δοκιμών και αλλαγών στην γεωμετρία των steps, κατέφεραν να φέρουν τα αποτελέσματα που ήθελαν, μια γρήγορη, οικονομική και πάνω από όλα καλοτάξιδη γάστρα η οποία συνδυάζεται με ένα φιλόξενο τουριστικό deck. Στον σχεδιασμό και την κατασκευή συμμετείχε ο Τάκης Σαμαρτζής ο οποίος σχεδίασε το κατάστρωμα δίνοντάς του χώρους και έξυπνες λύσεις όπως θα δούμε παρακάτω. Sarissa_SR737_12Η γάστρα συνδυάζει μια βαθιά «επιθετική» πλώρη, με δύο αεριζόμενα steps για την μείωση της τριβής εισάγοντας αέρα στα βρεχάμενα του σκάφους. Τα παρατροπίδια μεταβαλλόμενου μήκους ξεκινούν λίγα εκατοστά από την δίεδρο της πλώρης και διακόπτονται στο πρώτο step, ακολουθώντας πιο ανοικτή «γραμμή» σε κάθε μέρος της ως τον καθρέπτη. Για μεγαλύτερη ταχύτητα, στεγνή πλεύση και χώρο στο κατάστρωμα, χρησιμοποιήθηκε διπλό chine. Με αυτό τον τρόπο η γάστρα παραμένει «στενή» στο σημείο της ισάλου ενώ στο κατάστρωμα το ωφέλιμο πλάτος αυξάνεται χάρις της γωνίας που σχηματίζει στο «κυρίως» chine. Το πλάτος του, δίνει ύψος στους αεροθάλαμους ώστε να μην βρίσκονται μόνιμα στο νερό, όμως να συμμετέχουν στην πλεύση όταν χρειάζεται, για παράδειγμα σε περιπτώσεις με έντονο κυματισμό ή απότομες κλειστές στροφές. Μία καινοτομία του SR 737 είναι η σχεδίαση του hard nose ή αλλιώς της πολυεστερικής πλώρης – δελφινιέρας την οποία επινοήθηκε και σχεδίασε ο Τάκης Σαμαρτζής. Στην κάτω μέρος της δελφινιέρας, σχηματίζονται δύο τούνελ με σκοπό να αποτρέψουν τυχόν καρφώματα (βύθιση της πλώρης) σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Στην περίπτωση λοιπόν που η πλώρη «ακουμπήσει» το επερχόμενο κύμα, τα δύο τούνελ θα «πιάσουν» νερά και θα την σηκώσουν αφήνοντας το κύμα να περάσει από κάτω. Sarissa_SR737_06Στο εσωτερικό του hard nose βρίσκεται ένας κρυφός ηλεκτρικός εργάτης ο οποίος στηρίζεται σταθερά στην ειδική βάση ενώ το μεγάλο καπάκι, με την αντιολισθητική επιφάνεια δίνει πρόσβαση στο στρίτσο αλλά και ένα σταθερό και ασφαλές πάτημα κατά την είσοδο – έξοδο από το σκάφος. Το χείλος που διαμορφώνει ο πολυεστέρας στις άκρες της δελφινιέρας προσφέρουν έξτρα ασφάλεια στο πλήρωμα (αποτρέποντας τυχόν γλίστρημα) ενώ και οι δέστρες που χρησιμοποιούνται είναι πτυσσόμενες για να μην εμποδίζουν αλλά και να βελτιώνουν την αεροδυναμική στις υψηλές ταχύτητες. Το κρεβάτι της πλώρης κρίνεται ιδιαίτερα μεγάλο, με μέγιστο μήκος 1.85 μ. το οποίο ακόμα και χωρίς προσθήκες μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ηλιοθεραπεία ή για ύπνο. Έχει μάλιστα σχεδιαστεί σύμφωνα με την ίσαλο γραμμή του σκάφους ώστε να είναι οριζόντιο και όχι να ακολουθεί την έμπρυμνη γωνία του σταματημένου σκάφους.Sarissa_SR737_05 Στα αριστερά του καναπέ της πλώρης σχηματίζεται ένα μικρό σκαλοπάτι, το οποίο διευκολύνει την μετακίνηση από το deck στην πλώρη ή το αντίστροφο. Η υπερκατασκευή της πλώρης κρύβει δύο μεγάλα ανεξάρτητα αμπάρια όπου θα τοποθετήσουμε άνετα τα σωστικά του σκάφους. Η διαμόρφωση υδρορροών και τα ψηλά «χείλια» που σχηματίζονται περιμετρικά των καπακιών αποτρέπουν την είσοδο νερού στο εσωτερικό οδηγώντας το στο κατάστρωμα και από εκεί στην θάλασσα μέσω των ανεπίστροφων βαλβίδων. Η αεροδυναμική κονσόλα έχει τοποθετηθεί στο κέντρο του σκάφους, ανοίγει ενιαία στην πλευρά της πλώρης διαμορφώνοντας έναν χώρο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σαν έξτρα αποθηκευτικό χώρο, ή WC με χημική – ναυτική τουαλέτα. Παράλληλα εκεί τοποθετούνται απόλυτα στεγανά και εύκολα προσβάσιμα τα ηλεκτρικά του σκάφους. Τα περάσματα αριστερά – δεξιά της κονσόλας είναι άνετα και η μετακίνηση γίνεται ανεμπόδιστα σε όλο το deck χάρις της σωστής ανθρωπομετρικής μελέτης που έχει γίνει. Το ταμπλό έχει κλίση προς την πλώρη διευκολύνοντας την πρόσβαση στο τιμόνι και το χειριστήριο. Για τον ίδιο λόγο έχουμε πολύ καλή ορατότητα σε όλα τα όργανα που έχουν τοποθετηθεί πάνω στην κονσόλα, τα οποία μπαίνουν χωνευτά και σωστά τακτοποιημένα. Άλλη μία καινοτομία στο κατάστρωμα του SR 737 είναι τα καθίσματα κυβερνήτη – συγκυβερνήτη. Αποτελούν συνδυασμό ίππου και Bucket με σωστή πλευρική στήριξη που επιτρέπουν τόσο την καθιστή, την όρθια όσο και την ημιόρθια θέση οδήγησης ακουμπώντας την μέση μας στην «χούφτα» της πλάτης. Sarissa_SR737_04Στην πίσω πλευρά διαμορφώνουν δύο μικρούς αποθηκευτικούς χώρους ενώ παράλληλα έχουν μία μεγάλη χειρολαβή, ιδιαίτερα χρήσιμη για όσους κάτσουν στον καναπέ της πρύμνης. Στην πρύμνη ο καναπές είναι αναπαυτικός και χωρά ακόμα και τέσσερα άτομα. Ο σχεδιασμός του προσφέρει ασφάλεια στο πλήρωμα με ψηλή στήριξη στην πλάτη και πλευρικά δίνοντας αίσθηση ασφάλειας στο πλήρωμα αφού κάθεται βαθιά μέσα στο σκάφος, πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό όταν ταξιδεύουν παιδιά. Σηκώνοντας το μαξιλάρι αποκαλύπτεται ένας χρήσιμος αποθηκευτικός χώρος ανεξάρτητος από το μεγάλο αμπάρι της πρύμνης, το οποίο βρίσκεται κάτω από το κρεβάτι ηλιοθεραπείας της πρύμνης. Στην πρύμνη ακολουθεί την σχεδίαση του μεγαλύτερου BR 929, διαμορφώνοντας άνετες πλατφόρμες μπάνιου, κρυφή ανοξείδωτη σκάλα, δεύτερη άγκυρα με κρυφό πρυμναίο ηλεκτρικό εργάτη (προαιρετικά) και ένα μικρό ταμπούκι για σχοινιά ή άλλα παρελκόμενα.

Στη θάλασσα

Η δοκιμή στην θάλασσα ήταν μια ευχάριστη έκπληξη, τόσο για τις χαμηλές μετρήσεις κατανάλωσης όσο και για τις υψηλές ταχύτητες που μπορεί να φτάσει. Αυτά τα δύο φυσικά είναι συνήθως αλληλοεξαρτούμενα, ένα δηλαδή γρήγορο σκάφος καίει αναλογικά λιγότερο αφού ο κινητήρας του για το ίδιο έργο προσφέρει μεγαλύτερες ταχύτητες, οπότε και η κατανάλωση ανά ώρα διαιρείται με μεγαλύτερο παρανομαστή (ταχύτητα).

Sarissa_SR737_11Στο σκάφος της δοκιμής ήταν τοποθετημένος ένας κινητήρας MERCURY VERADO 300 HP ο οποίος είναι ο μέγιστος επιτρεπτός σύμφωνα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά και όπως διακρίναμε και εμείς στην δοκιμή είναι αρκετά μεγάλος αλλά ποτέ δεν φόβισε με ταλαντώσεις ή νευρικές αντιδράσεις. Κάλλιστα δε θα μπορούσε να ταξιδέψει πραγματικά γρήγορα και σωστά με μικρότερο κινητήρα, σύμφωνα μάλιστα με την εταιρία, ακόμα και με έναν 150άρι θα μπορούσε να φτάσει τους 43 κόμβους προσφέροντας ακόμα μεγαλύτερη οικονομία στην κατανάλωση.

Sarissa_SR737_10Η αυξημένη ώση στον καθρέπτη ήταν εμφανής στον χειριστή και το πλήρωμα, αφού στο κατέβασμα του χειριστηρίου το πλανάρισμα ερχόταν άμεσα, με την γνωστή «κλωτσιά» της επιτάχυνσης. Σε καμία περίπτωση δεν είχαμε ορθοπλώρισμα ενώ και το σπρέι ήταν ανύπαρκτο ακόμα και όταν βγήκαμε στα ανοιχτά από τις Φλέβες όπου επικρατούσε κυματισμός και ένα ελαφρύ αεράκι ταξιδεύοντας γλυκά και ξεκούραστα για το πλήρωμα τόσο στις χαμηλές ταχύτητες κάτω των 30 Kn όσο και στις υψηλές.

Sarissa_SR737_03Με τρία άτομα πλήρωμα, προπέλα Hydromotive 22’’ Lab Finished και 150 λίτρα καύσιμα ξεκινήσαμε τις μετρήσεις παρατηρώντας πως το SR 737 στέκεται πλαναρισμένο γύρω στους 12 κόμβους κάτω από τις 3000 σαλ. ενώ στις 3.500 σ.α.λ. βρίσκεται η πιο οικονομική κατανάλωση, 1.17 λτ/νμ ταξιδεύοντας με 27,4 κόμβους. Η οικονομική πλεύση παραμένει και σε πιο υψηλές ταχύτητες, συγκεκριμένα στους 4.000 – 4.500 όπου ταξιδεύουμε με 35,6 – 40 κόμβους καταναλώνοντας μόλις 1.24-1.25 λτ/νμ. Αυτή είναι και η ταχύτητα κρουαζιέρας του σκάφους και βέβαια είναι αρκετά «γρήγορη» για τα μέτρα του, όμως από την θέση διακυβέρνησης η αίσθηση είναι ότι έχουμε τον πλήρη έλεγχο του σκάφους, και πραγματικά μπορούμε να ταξιδεύουμε χωρίς να κουραζόμαστε. Στο W.O.T. είδαμε στις 6.200σ.α.λ. 57 κόμβους μια ιδιαίτερα γρήγορη ταχύτητα όπου τους πιάνει αρκετά γρήγορα με κάποιες φυσικά διορθώσεις στο τιμόνι.

Sarissa_SR737_pinakΜετρήσεις που έγιναν με άλλη προπέλα, συγκεκριμένα την Revolution 23’’ έδειξαν όπως σχετικά μας ανέφεραν 60,9 κόμβους εξασφαλίζοντας καλύτερη και μαλακότερη συμπεριφορά στις χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες των 20 – 35 κόμβων και πιο γρήγορο πλανάρισμα. Συμπερασματικά το SR 737, με εμφανείς βελτιώσεις στο ζύγισμα αλλά και σε διάφορες κατασκευαστικές λεπτομέρειες, αποτελεί ένα σπορ, καλαίσθητο R.I.B. που συνδυάζει καλά τα sport χαρακτηριστικά με τις ανέσεις σε μαγάλο βαθμό ενός τουριστικού οικογενειακού χαρακτήρα R.I.B. Κατασκευάζεται με υψηλές προδιαγραφές και αποτελεί μια νέα πρόταση που θα πρέπει να δείτε από κοντά πριν την τελική σας επιλογή. Στο  http://www.boatfishing.gr/videos-post/sarissa-sr-737/ μπορείτε να δείτε αναλυτική παρουσίαση του SR 737.

Πληροφορίες: ELCO HELLAS MARINE τηλ.: 210 2520.410, www.sarissamarine.gr

Tags
RIB Sarissa
Comodo SSL