Seven Marine 557 & 627 HP: Οι μεγαλύτεροι και δυνατότεροι εξωλέμβιοι παραγωγής
Το 2011, µία οµάδα εξειδικευµένων και διακεκριµένων µηχανικών που αποτελούν τον πυρήνα της εταιρείας Seven Marine, τόλµησε µετά από αρκετές προσπάθειες και δοκιµές να παρουσιάσει δειλά-δειλά τον καρπό µίας ευφυούς ιδέας για το δυνατότερο κινητήρα παραγωγής.
Η ιδέα αυτή είχε ως σκοπό την κατασκευή ενός µεγάλου εξωλέµβιου, ο οποίος θα µπορούσε να εξοπλίσει αντίστοιχα µεγάλα σκάφη, όπου κυριαρχούσαν κυρίως οι έσω και έσω-έξω κινητήρες. Ο υπό σχεδίαση κινητήρας θα έπρεπε να µπορεί να υποσκελίσει ως ζεύγος µία τριπλέτα από τους µεγαλύτερους εξωλέµβιους ανταγωνιστές. Κοντά στα µέσα του 2013, ξεκίνησε η παραγωγή των κινητήρων των 557 HP (Φωτ. 1), ενώ το χειµώνα του 2015, η Seven Marine παρουσίασε στο διεθνές σαλόνι του Μαϊάµι µία δυνατότερη έκδοση του 557, µε 627 HP (Φωτ. 2), µετατοπίζοντας τον πήχη ακόµη ψηλότερα όσον αφορά στον τίτλο του δυνατότερου εξωλέµβιου παραγωγής. Η εταιρεία προσανατολίζεται στο να εφοδιάσει µε κινητήρες κυρίως την αγορά υπεράκτιων αλιευτικών σκαφών µεγάλου µήκους (άνω των 42 ποδών ή 12,80 µέτρων) µε κεντρική κονσόλα, τα οποία είναι αρκετά δηµοφιλή στην Αµερική στους ερασιτέχνες ψαράδες ανοιχτής θάλασσας.
Η αρχική ιδέα
Η Seven Marine ιδρύθηκε το 2010 από µία οµάδα εξαιρετικά εξειδικευµένων, πεπειραµένων και διαλεχτών µηχανικών του ναυτικού χώρου. Οι µηχανικοί αυτοί πέρασαν από πολλές εξετάσεις και απαιτήθηκαν ισχυρά προσόντα, καθώς το φιλόδοξο πρότζεκτ απαιτούσε τους καλύτερους, αφού έπρεπε να θέσουν νέα όρια στο θέµα της κατασκευής των δυνατότερων εξωλέµβιων παραγωγής. Οι µηχανικοί αυτοί, µετά από τις σχετικές έρευνες σε µεγάλα σκάφη, αντιλήφθηκαν νωρίς τα γνωστά προβλήµατα από τις συνήθεις, πολλαπλές τοποθετήσεις µε 3, 4 ή και περισσότερους κινητήρες, όπως το πολύ υψηλό βάρος, το κακό ζύγισµα του σκάφους, η υπερβολική καταπόνηση του καθρέπτη, η µεγάλη κατανάλωση καυσίµου στην υψηλή περιοχή στροφών και η πολυπλοκότητα τοποθέτησης µε τους δεκάδες σωλήνες, καλώδια και περιφερειακά, που θυµίζει περισσότερο αεροπλάνο παρά σκάφος.
Το πόρισµα λοιπόν κατέληξε ότι η µόνη λύση είναι να δυναµώσουν από πλευράς ιπποδύναµης οι κινητήρες, έτσι ώστε πχ. δύο τέτοιοι να µπορούν να αποδίδουν όσο 3 ή 4 συµβατικοί κινητήρες και έτσι να υποσκελιστούν τα παραπάνω µειονεκτήµατα.
Οι ιδρυτές της Seven Marine
Ο κεντρικός νους πίσω από το όλο πρότζεκτ, είναι ο Rick Davis, αντιπρόεδρος του τµήµατος προωθηµένης µηχανολογίας της Μercury Mariner για πολλά χρόνια. Μετά την παραίτησή του το 2008, ανέλαβε την προεδρική θέση της Seven Μarine, βοηθούµενος και από τους δύο του γιούς Eric και Brian. Ο Eric έχει ήδη 13 κατοχυρωµένες πατέντες στο ενεργητικό του και είναι ο αρχισχεδιαστής πίσω από το όλο πρότζεκτ.
Στόχος της εταιρείας ήταν να κατασκευαστεί ένας µεγάλος εξωλέµβιος υψηλής ισχύος, µε βάση έναν αποδεδειγµένα καλό και αξιόπιστο αυτοκινητιστικό κινητήρα, ο οποίος θα µεγάλωνε την απόδοση, την ταχύτητα και τη δυνατότητα µανουβραρίσµατος σε µεγάλα σκάφη. Ο καινούργιος κινητήρας θα προέτρεπε τους ναυπηγούς και τους σχεδιαστές να προχωρήσουν µε ένα ζεύγος εξωλέµβιων (Φωτ. 3), αντί για τριπλές ή τετραπλές τοποθετήσεις εξωλέµβιων ή τη λύση των έσω και έσω-έξω κινητήρων. Το αποτέλεσµα θα ήταν το µειωµένο βάρος, καλύτερος µοχλισµός των κινητήρων στον καθρέπτη, επάρκεια χώρου, οικονοµία καυσίµου και µειωµένη υδροδυναµική τριβή.
Η επιλογή κινητήρα για το πρότζεκτ
Μετά από εκτενή έρευνα, το σχεδιαστικό τµήµα της Seven Marine κατέληξε στον αυτοκινητιστικό κινητήρα µικρού µπλοκ V8 LSA της GM (Φωτ. 4), ο οποίος είναι 4ης γενιάς και τοποθετείται στις ακριβότερες Cadillac CTS-V, µε απόδοση 556 HP και 551 lb.ft (λιµπρόποδα ροπής). Αυτή η έκδοση του κινητήρα χρησιµοποιήθηκε ως βάση για την ανάπτυξη του 557 εξωλέµβιου κινητήρα, µετά από την ανάλογη βαφή και κάποιες περιποιήσεις, ενώ ο κινητήρας διατήρησε αρχικά τη στοκ µορφή του και τη στοκ µαντεµένια πολλαπλή εξαγωγής. Για καλύτερη αναπνοή στην εξαγωγή καυσαερίων, η εταιρεία κατέληξε σε ανοξείδωτο «χταπόδι» 3,5΄΄ (Φωτ. 5) µε διπλά τοιχώµατα.
Μία ισχυρότερη έκδοση τοποθετούνταν επίσης στις γρήγορες Chevrolet Camaro, µε 580 HP και 556 lb.ft ροπής. Ο κινητήρας έχει δοκιµαστεί εκτενώς παραπάνω από 6400 ώρες λειτουργίας σε δυναµόµετρα και περισσότερες από 270 συνολικά ώρες στο φουλ γκάζι, χωρίς να υπάρχει το παραµικρό πρόβληµα, ενώ έχει στην πλάτη του πάνω από έξι δεκαετίες εξέλιξης. Τα τεχνικά του χαρακτηριστικά είναι βελτιωµένα και ο κινητήρας µπορεί να παράγει ακόµη πιο πολύ ιπποδύναµη, κάτι που φάνηκε και από τη νέα έκδοση του 2015 στους 627 HP. Η σχέση συµπίεσης είναι 9,1 προς 1, έχει κυβισµό 6162 cc και δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο, καθώς ο τετράλοβος κοµπρέσσορας προωθεί τον αέρα µε πίεση και δεν απαιτείται η ύπαρξη τεσσάρων βαλβίδων ανά κύλινδρο.
Η χαµηλή σχέση συµπίεσης αυξάνει την αξιοπιστία του κινητήρα και του δίνει επίσης την δυνατότητα για χρήση απλής αµόλυβδης. Μία άλλη πρωτιά σε εξωλέµβιο είναι το κλειστό κύκλωµα ψύξης µε παραφλού, µέσω της χρήσης εναλλακτών (Φωτ. 6) που ψύχουν το παραφλού µε θαλάσσιο νερό, χωρίς να έρχονται τα δύο υγρά σε άµεση επαφή. Αποτέλεσµα; Τα σχετικά προβλήµατα µε άλατα και αλµύρα είναι από ελάχιστα έως ανύπαρκτα! Οι βαλβίδες δεν απαιτούν ρύθµιση και το κύκλωµα ψύξης διαθέτει δύο ιµπέλερ για το αλµυρό νερό, που διαρρέει το ψυγείο του παραφλού και του λαδιού, και µία αντλία νερού για το κλειστό κύκλωµα ψύξης, η οποία αντικαθίσταται εύκολα. Ο κινητήρας, παρά τα ελαφρά κράµατα ζύγιζε αρχικά 457 κιλά περίπου, τιµή εξαιρετική για την ιπποδύναµή του αν σκεφτούµε ότι οι περισσότεροι 350άρηδες ζυγίζουν άνω των 300 κιλών, ενώ στη συνέχεια το βάρος του αυξήθηκε κατά 40 περίπου κιλά, λόγω της υδρόψυκτης ανοξείδωτης εξαγωγής διπλών τοιχωµάτων.
Ο 557 στήθηκε εξαρχής µε σκοπό το άνετο µανουβράρισµα του κινητήρα στον ντόκο, µέσω ενός µικρού λεβιέ (Φωτ. 7 – joystick) το οποίο µπορεί να συνδυαστεί και µε έναν πλαγιωθητή (Φωτ. 8 – Bow thruster). O κινητήρας της Seven Marine θα διατίθεται µε µία περιορισµένη γενική εγγύηση 3 ετών για τον κινητήρα και κάποια περιφερειακά του, καθώς και 3 έτη για την διάβρωση στα εσωτερικά µέρη του. Το κάλυµµα του κινητήρα είναι µε αµορτισέρ, σαν καπό αυτοκινήτου, ενώ διατίθεται σε εξειδικευµένο χρώµα και φιλέτα µε το λογότυπο της Seven Marine, από ειδικό πλαστικό ή ανθρακόνηµα, αναλόγως µε την επιθυµία του πελάτη. Επιπροσθέτως, ο κινητήρας παρουσιάζει µικρή ανάστροφη πίεση εξαγωγής (αντίθλιψη), ενώ διαθέτει διπλές εξαγωγές ρελαντί, ειδικό υδραυλικό σύστηµα διεύθυνσης, προπέλες ειδικά κατασκευασµένες έως 18΄΄, δυνατότητα χρήσης joystick για το µανουβράρισµα, τηλεχειριζόµενο γκάζι και αλλαγή ταχυτήτων χωρίς ντίζες, καθώς και διαδικτύωση τύπου Smart Command 6 σταθµών.
Μετάδοση ισχύος
Αρκετοί ενδιαφερόµενοι έσπευσαν στην αρχική παρουσίαση του κινητήρα να ζητήσουν περισσότερες πληροφορίες και αν θα µπορούσε ο 557 να τοποθετηθεί σε διάφορα είδη σκαφών. Άλλοι επιθυµούσαν υψηλές τελικές ταχύτητες και άλλοι υψηλές ταχύτητες ταξιδίου, αλλά η µηχανολογία -όπως και άλλοι κλάδοι γενικότερα- έχει τα όριά της και για να ξεπεραστούν απαιτείται κάτι το επαναστατικό. Το επαναστατικό χαρακτηριστικό λοιπόν σε όλη αυτή την κατασκευή, είναι ότι οι σχεδιαστές του 557 προσέθεσαν ένα ενδιάµεσο κιβώτιο ταχυτήτων (Φωτ. 9), το οποίο βρίσκεται εκτός ποδιού. Αυτό έγινε εφικτό καθώς ο κινητήρας κάθεται οριζόντια επάνω στον κορµό, και όχι κατακόρυφα όπως οι τυπικοί εξωλέµβιοι. Έως τώρα, για να αλλάξει κανείς τη σχέση µετάδοσης στο πόδι ενός εξωλέµβιου, θα έπρεπε να αντικαταστήσει τα γρανάζια εντός του ποδιού, καθώς και την προπέλα, βάζοντας µία άλλη µε διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Τώρα πια αυτό δεν απαιτείται, καθώς µεταξύ του κινητήρα και του ποδιού παρεµβάλλεται ένα ενδιάµεσο κιβώτιο µε αφαιρούµενα γρανάζια. Με αυτόν τον τρόπο, ο τεχνικός θα αντικαταστήσει πχ. τα ενδιάµεσα γρανάζια (Σχ. 1) σε ένα βαρύ σκάφος, και θα τοποθετήσει άλλα, κατάλληλα για ροπή, έτσι ώστε να ευνοηθεί η κίνηση ενός βαρύτερου σκάφους. Με απλά λόγια θα «κοντύνει» τη µετάδοση, ενώ σε ένα offshore σκάφος υψηλών ταχυτήτων π.χ., µία µακριά και ελαφριά «σφήνα» θα τοποθετούσε µία «µακριά» µετάδοση, αλλάζοντας τα αντίστοιχα γρανάζια εύκολα και γρήγορα. Έτσι, το πόδι κατασκευάζεται λεπτότερο και πιο αποδοτικό από θέµα υδροδυναµικών τριβών. Εντός του ποδιού υπάρχουν δύο άξονες µε αντίστοιχα γρανάζια πινιόν (Φωτ. 10), για να περάσει αποτελεσµατικά όλη αυτή η ιπποδύναµη.
Μία ακόµη επαναστατική λύση, ήταν η προσθήκη στη µετάδοση ενός συστήµατος εµπλοκής µε υδραυλικούς πολύδισκους συµπλέκτες, από την κορυφαία εταιρεία ZF. Η εµπλοκή γίνεται υδραυλικά, µε ηλεκτρουδραυλικούς συµπλέκτες (Σχ. 2), ελεγχόµενους από υπολογιστή εντός της µονάδας του εγκεφάλου, για αθόρυβες και οµοιογενείς αλλαγές. Ένας τόσο ισχυρός κινητήρας, που µπορεί να ωθήσει το σκάφος σε ταχύτητες 70 ή και 80 µίλια ανά ώρα, θα έχει φυσικά υψηλό ρελαντί και κατά συνέπεια υψηλή ταχύτητα µε πρόσω και ρελαντί, κάτι που δε θα ήταν επιθυµητό για ταχύτητες συρτής στους ερασιτέχνες ψαράδες ανοιχτής θαλάσσης, που θέλουν να παρουσιάσουν ελκυστικό το δόλωµά τους. Το θέµα βρήκε λύση µέσω της µεταβολής της ολίσθησης των πολύδισκων συµπλεκτών, έτσι ώστε το σκάφος να κινείται σε χαµηλές ταχύτητες µε άπειρες ενδιάµεσες ρυθµίσεις, ακόµη και αν ο κινητήρας διαθέτει υψηλό ρελαντί. Τα νεότερα µοντέλα της Seven Marine µε κωδικό 557 CR, εφοδιάζονται επίσης µε διπλές προπέλες (Φωτ. 11) αντίστροφης περιστροφής στον ίδιο άξονα. Το δυναµό αυτοκινητιστικού τύπου αποδίδει 150 Αµπέρ, ρεύµα αρκετό για να εργαστεί κανείς ακόµη και µε συσκευή ηλεκτροσυγκόλλησης.
Πολιτισµένος, δυνατός και οικονοµικότερος
Μετά τις πρώτες δοκιµές στον µεγάλο εξωλέµβιο των 557 HP, ο πατήρ και οι υιοί Davis ανακοίνωσαν ότι ο κινητήρας της GM είναι φοβερά οικονοµικός σε καύσιµα στις ταχύτητες ταξιδίου, και ότι στα 40 µίλια ανά ώρα θα ήταν η βέλτιστη και οικονοµικότερη λειτουργία του, ενώ είναι σηµαντικά πιο οικονοµικός από µία τριπλή τοποθέτηση 1000 ίππων µε εξωλέµβιους ή µε δύο µεγάλους εσωλέµβιους.
Στις πρώτες δοκιµές της το 2013, η Seven Marine συνεργάστηκε µε την Αµερικανική εταιρεία κατασκευής σκαφών Intrepid και τα αποτελέσµατα ήταν πλέον ενθαρρυντικά, καθώς σε ένα σκάφος Sea Hunter Tournament των 29 ποδών (Φωτ. 12) µε φουλ φορτίο καυσίµων, νερού και έξι επιβαίνοντες, άγγιξε τα 54 µίλια, ενώ µε ένα ζεύγος 557 σε µεγαλύτερο σκάφος, ξεπέρασε τα 70. Οι αρχικές δοκιµές στο Sea Tournament έδειξαν σχεδόν 65 mph, ενώ µε διπλές Yamaha 250 περίπου 56 mph, καθώς και µε διπλούς 300άρηδες Verado κοντά στα 66 mph. Η οικογένεια Davis είπε τότε ότι ο 557 µπορούσε να βγάλει και παραπάνω τελική, εάν «έπαιζαν» λίγο µε τις προπέλες. Σε ένα σκάφος περίπου 13 µέτρων τύπου Open Fisherman µε τρεις 557 και βάρος σχεδόν 8 τόνους, οι επιδόσεις ξεπερνούν κάθε φαντασία, καθώς ξεπερνά τα 80 µίλια τελικής σε λιγότερο από ένα λεπτό.
Σε διάφορες δοκιµές σκαφών µε τριπλούς Verado 300 ΗP και τριπλούς Υamaha 350 ΗP, το ζευγάρι των 557 ήταν από 14 έως και 17% οικονοµικότερο, σύµφωνα µε τα τέστ της εταιρείας. Σε σκάφος Intrepid 370 Cuddy, µε δύο 557 στα 65 mph η κατανάλωση ήταν 273,64 λίτρα ανά ώρα, ενώ σε τριπλούς Yamaha F350 έφθανε τα 352 lt/hr και σε τριπλούς 300άρηδες Verado τα 373,13 lt/hr. Στη σχετική ιστοσελίδα της Seven Marine, µπορεί κανείς να δει περισσότερες λεπτοµέρειες στα παραπάνω παραδείγµατα.
Seven Marine 627
Οι τεχνικοί της Seven Marine, κάνοντας αρχικά διάφορες βελτιώσεις στον κινητήρα LSA του 557, ανέβασαν την ιπποδύναµη στους 627 ίππους, ξεπερνώντας ουσιαστικά τις ήδη υψηλές επιδόσεις του 557, και παρουσίασαν το νέο µεγαθήριο λίγους µήνες πριν, στο διεθνές σαλόνι του Μαϊάµι, κάτω από τις ιαχές του φιλοθεάµονος κοινού. Το νέο πατενταρισµένο κάλυµµα κινητήρα Spectra Blade, διαθέτει LED που δίνουν πληθώρα χρωµατισµών (Φωτ. 13).
Οι θάλαµοι καύσης του κινητήρα είναι πλέον υψηλού στροβιλισµού, για οµαλότερη απόδοση ροπής και ιπποδύναµης, σε όλο το φάσµα των στροφών. Η ροπή ξεπερνά τα 600 lb.ft ήδη από τις 3000 rpm και η επιτάχυνση είναι απλά πολιτισµένη και εκπληκτική. Ο εγκέφαλος έχει επαναρυθµιστεί για να επιτευχθεί και ανάλογη οικονοµία στις ταχύτητες ταξιδίου, και οι στροφές πλήρους ισχύος έχουν αυξηθεί κατά 100 rpm, κάτι που ευνοεί και την επιλογή προπέλας.
Συµπερασµατικά
∆εν είναι καθόλου εύκολο να κατασκευάσεις ένα δυνατό και συνάµα πολιτισµένο εξωλέµβιο, πόσο περισσότερο όταν αποφασίσεις να ξεπεράσεις όλους τους ανταγωνιστές. H Seven Marine το τόλµησε και πέτυχε, κάνοντας πράξη διάφορες τεχνολογικές καινοτοµίες, όπως οι αφαιρούµενες σχέσεις και οι διπλοί άξονες µετάδοσης, ο οριζόντια τοποθετούµενος 8κύλινδρος, το κλειστό κύκλωµα ψύξης κτλ., οι οποίες δεν είχαν εφαρµοσθεί ποτέ πριν σε εξωλέµβιο. Η αρχική ιδέα των τεχνικών ήταν σωστή : ένας κινητήρας καίει λιγότερο και ζυγίζει επίσης λιγότερο από δύο άλλους αντίστοιχης συνολικής ιπποδύναµης, οι 2 από 3, οι 3 από 4, κοκ.
Με αυτό το σκεπτικό, τα 70000 $ που κοστίζει ένας 557 ίσως να είναι λίγα συγκριτικά µε αυτά που προσφέρει, αλλά και αυτά που γλιτώνει κάποιος από έναν έξτρα κινητήρα στην παπαδιά του µεγάλου σκάφους του. Πολιτισµένος, µε εκρηκτικά αποθέµατα ροπής και ιπποδύναµης, και χωρίς να στερείται οικονοµίας, απειλεί άµεσα τα µεγάλα µοντέλα κινητήρων των υπόλοιπων κατασκευαστών, που προορίζονται για χρήση σε µεγάλα υπεράκτια σκάφη µε κεντρική κονσόλα, όπως το Hydra Sports Sueno (Φωτ. 14), µε µήκος 18 µέτρα και ρεζερβουάρ καυσίµου χωρητικότητας πλέον των 3500 λίτρων. Οι έχοντες τέτοια µεγάλα σκάφη, είναι σίγουρο ότι θα συµπεριλάβουν τον 557 και τον 627 στις επιλογές τους.
Η Seven Marine αναλαµβάνει όχι µόνο την εγκατάσταση, αλλά και τη συντήρηση ή την επισκευή του κινητήρα, οπουδήποτε και αν πουληθεί. Η µεγαλύτερη παραγωγή στο µέλλον, πιθανά να ρίξει και το κόστος και ίσως δούµε περισσότερους τριγύρω τέτοιους κινητήρες να οργώνουν την θάλασσα, και τους ιδιοκτήτες τους µε ένα πλατύ χαµόγελο να φανερώνει την σιγουριά της ισχύος…