Τεχνικό Θέμα: Το σωστό γυάλισµα του GelCoat
Όλα τα σκάφη µε GELCOAT αντιµετωπίζουν το ίδιο πρόβληµα µε τον καιρό, ξεθωριάζουν ή όπως συνηθίζεται να λέµε, «κόβει» το χρώµα τους. Τα σκούρα χρώµατα που τραβάνε περισσότερο τη ζέστη εχουν το µεγαλύτερο πρόβληµα.
Όπως τα ξύλινα έτσι και τα πλαστικά σκάφη απαιτούν κάποια συντήρηση ώστε να έχουν διάρκεια στο χρόνο να διατηρήσουν τη γυαλάδα τους. Η διαδικασία αυτή δεν είναι δύσκολη, κάνοντας τις σωστές ενέργειες εξοικονοµούµε χρόνο και χρήµα που είναι πολύ σηµαντικά στην εποχή µας. Για να παρουσιάσουµε τον τρόπο εργασίας, επιλέξαµε ένα σκάφος σε προχωρηµένο στάδιο ξεθωριάσµατος το οποίο θα µπορούσε να έχει αποφευχθεί µε µία στοιχειώδη συντήρηση.
Αν ο ιδιοκτήτης του ήταν τυπικός στο πλύσιµο µε σαπουνάδα και µια φορά το χρόνο το είχε περάσει ένα ελαφρύ γυάλισµα, σήµερα το χρώµα του θα ήταν σε αρκετά καλύτερη κατάσταση. Με το πλύσιµο και το ετήσιο γυάλισµα προσφέρεται ένα καθάρισµα της επιφάνειας και διατηρεί την ποιότητα του gelcoat. Για να επαναφέρουµε την γυαλάδα στο σκάφος, θα χρησιµοποιήσουµε εκτός από τις αλοιφές κάποια ειδικά γυαλόχαρτα νερού που βοηθάνε στον καθαρισµό της επιφάνειας για το καλύτερο αποτέλεσµα (να γίνεται πάντα απο ειδικό τεχνικό για την αποφυγή ζηµιών).
Βέβαια πρέπει να έχουµε στο µυαλό µας ότι όλα τα χρώµατα έχουν το χρόνο ζωής τους και εµείς απλά µπορούµε να τον παρατείνουµε. Υπάρχουν πολύ καλά καθαριστικά για αυτή τη δουλειά αν και η δική µου άποψη έιναι να χρησιµοποιούνται µόνο σε ειδικές περιπτώσεις που πραγµατικά το χρειάζεται η επιφάνεια (όταν υπάρχουν λάδια, γράσο, συσσωρευµένο αλάτι, κτλ).
Τα υλικά που θα χρησιµοποιήσουµε σήµερα είναι της FARECLA, από την εταιρία Α. Ανδρέου που θεωρώ ότι είναι από τα πιο αξιόπιστα και δηµιουργούν το καλύτερο αποτέλεσµα. Εσείς µπορείτε να χρησιµοποιήσετε υλικά της αρεσκείας σας αρκεί να σας βοηθούν και να σας δίνουν το αποτέλεσµα που απαιτείται. Βλέποντας την επιφάνεια βλέπουµε το «µατάρισµα», (ξεθώριασµα) του χρώµατος.
Το πρώτο βήµα είναι να πλύνουµε το κοµµάτι που θα γυαλιστεί µε σαπουνάδα και µόνο αφού δεν έχει πάνω λάδια και άλλα υλικά που µας δυσκολεύουν στον καθαρισµό. Σε άλλη περίπτωση θα χρησιµοποιούσαµε κάποιο καθαριστικό για πλαστικές επιφάνειες να αφαιρέσουµε τις βρωµιές και µετά να πλύνουµε. Αφού καθαριστεί καλά η επιφάνεια σκουπίζουµε µε ένα καθαρό πανί και αφήνουµε να στεγνώσει απο το νερό.
Στη συνέχεια σε ένα µαλακό τακάκι βρέχουµε καλά το γυαλόχαρτο (εγώ ξεκίνησα το τρίψιµο µε γυαλόχαρτο αριθµό 1000) και ξεκινάµε µε κυκλικές κινήσεις να τρίβουµε την επιφάνεια. Το τακάκι το χρησιµοποιούµε για να σιγουρευτούµε οτι το γυαλόχαρτο εφάπτει σε όλη την επιφάνεια χωρίς να αφήνει κενά. ∆εν ξεχνάµε να έιναι πάντα βρεγµένη η επιφάνεια που τρίβουµε ώστε να αποφύγουµε επιπλέον γραµµές που δηµιουργούνται.
Καθαρίζουµε την επιφάνεια και συνεχίζουµε την διαδικασία µε ψιλότερο γυαλόχαρτο (αριθµός 1200, 1500 και τέλος 2000). Προσωπικά, πάντα στο τέλος αποχαρτάρω την επιφάνεια µε γυαλόχαρτο µέχρι και 3000 ώστε να αποφέρω το καλύτερο δυνατό αποτέλεσµα. Αφού ολοκληρώσουµε την διαδικασία ξεπλένουµε και καθαρίζουµε την επιφάνεια µε νερό και ξεκινάµε το γυάλισµα.
Η πρώτη αλοιφή που χρησιµοποιούµε είναι η πιο χοντρή της σειράς (profile 100) για να µας δώσει το πρώτο αποτέλεσµα (γυαλάδα). Στη αρχή χρησιµοποιούµε χαµηλές στροφές στον αλοιφαδόρο ωστε να απλωθεί καλά η αλοιφή και µετά ανεβάζουµε λίγο για να ξεκινήσει η δράση της (στις οδηγίες κάθε υλικού αναφέρονται και τα χαρακτηριστικά του προϊόντος και οι προτεινόµενες στροφές). Σκουπίζουµε την επιφάνεια κατευθείαν µε καθαρό πανί και απο το αποτέλεσµα κρίνουµε το επόµενο βήµα.
Ίσως να χρειαστεί και άλλο πέρασµα µε την πρώτη αλοιφή. Συνήθως απο το πρώτο γυάλισµα δηµιουργούνται κάποιες γραµµές. Έτσι προχωράµε στο επόµενο στάδιο µε την αµέσως επόµενη αλοιφή (profile 200) που τονώνει την επιφάνεια και αποµακρύνει τις γραµµές.
Τέλος εγώ πάντα χρησιµοποιώ τις ψιλές αλοιφές και το τελικό κερί για να σιγουρέψω το αποτέλεσµά µου και να προφυλάξω την επιφάνεια από σταγόνες, σκόνες κτλ, µέχρι να χρειαστεί να γίνει το επόµενο γυάλισµα. Με την εµπειρία µου θεωρώ οτι αν ακολουθήσετε τα βήµατα σωστά θα έχετε ένα εξαιρετικό αποτέλεσµα.
Η διαδικασία του γυαλίσµατος δεν είναι τόσο απλή όσο φαίνεται και το πιο σωστό έιναι να απευθύνεστε σε κάποιον ειδικό. Επειδή όµως οι καιροί είναι δύσκολοι και πολλοί δυσκολεύονται να πληρώσουν κάποιον, νοµίζω οτι µε αυτόν τον τρόπο θα έχετε ένα αξιοπρεπές αποτέλεσµα όσον αφορά την εµφάνιση του σκάφους. ∆εν χρειάζεται να χρησιµοποιείτε γυαλόχαρτα γυαλίσµατος αν δεν υπάρχει λόγος. Μειώνετε το χρόνο ζωής του υλικού. Μόνο όταν είναι απαραίτητο και θέλετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσµα.