Φουσκωτό TOP LINE Corsair 29 | Yamaha F300 & F350
Είναι πραγματικά πολύ ευχάριστο και συνάμα ενθαρρυντικό για τον κλάδο κατασκευής, να φτιάχνονται στην χώρα μας φουσκωτά σκάφη σαν το Corsair 29. Αποτελεί ένα από τα ελληνικά RIB που θα μπορούσε να σταθεί αντάξια απέναντι σε ναυπηγεία διεθνούς φήμης, στην δύσκολη και απαιτητική κατηγορία των high performance.
Οι μετρήσεις ταχύτητας – κατανάλωσης, η πλεύση και η στιβαρότητα κατασκευής δικαιώνουν τις προσπάθειες του ιδιοκτήτη της Top Line, Πέτρου Καπλερή, ο οποίος θέλησε όχι μόνο να εμπλουτίσει την σειρά Corsair, αλλά να σχεδιάσει ένα σκάφος από την αρχή, χρησιμοποιώντας την ναυπηγική των διπλών στεπς που παρουσίασε για πρώτη φορά στα μοντέλα Corsair 33 και 31. Παρότι διατηρεί παρόμοιες ναυπηγικές γραμμές, με 55 μοίρες είσοδο και 24 στο deadrise, έγινε εξ αρχής μελέτη για την τοποθέτηση των δύο διπλών στεπς μετρώντας το κέντρο βάρους αλλά και το κέντρο πίεσης που δέχεται η γάστρα. Στα παρατροπίδια μειώθηκε ο όγκος τους για λιγότερους κραδασμούς στο κατάστρωμα και πιο γλυκιά απόσβεση.
Top Line Corsair, η ιστορία
Θυμίζω πως το πρώτο Corsair, το 33 Racing, συμμετείχε στο Διεθνές Ράλλυ Ερυθράς Θάλασσας το 2007 με πλήρωμα τους Οικονόμου – Ντρίτση, που τερμάτισαν πρώτοι, αφήνοντας πίσω τους παγκοσμίου φήμης σκάφη – κυβερνήτες σε ένα ιδιαίτερα δύσκολο αγώνα με πάρα πολλά μίλια και άσχημο καιρό. Την ίδια χρονιά παρουσιάστηκε και το τουριστικό με τα επιβλητικά καθίσματα διακυβέρνησης, την σπορ κονσόλα και το τεράστιο κρεβάτι ηλιοθεραπείας στην πρύμνη. Το πρώτο αυτό Corsair 33 Racing από τότε μέχρι σήμερα έλαβε μέρος σε πολλούς αγώνες του ελληνικού πρωταθλήματος φέρνοντας πάντα καλά αποτελέσματα ιδίως όταν επικρατούσαν άσχημες καιρικές συνθήκες αφού η βαθιά γάστρα ισοπέδωνε οποιοδήποτε κύμα συναντούσε στο πέρασμά της.
Η ναυπηγική της γάστρας του 33 με τα δύο διπλά στεπς αφού απέδειξε τις δυνατότητές της σε αγώνες αλλά και μεγάλα ταξίδια στο Αιγαίο, χρησιμοποιήθηκε και για το επόμενο μοντέλο της σειράς, το 31. Το αγωνιστικό Corsair 31 κέρδισε τις εντυπώσεις έχοντας εξαιρετικά αποτελέσματα, ιδίως την δεύτερη χρονιά, φέρνοντας στον κυβερνήτη του Κώστα Γραμματικάκη το πρωτάθλημα στην κατηγορία των 2x300Hp.
Και σε αυτό το σκάφος η τουριστική version έκλεψε καρδιές αφού ήταν ένα πιο «μαζεμένο» Corsair, χωρίς να υστερεί σε πλεύση. Τα δύο παραπάνω RIBs είχαν σχεδιαστεί βασικά για διπλή τοποθέτηση σαν συνιστώμενες ιπποδυνάμεις. Ο κ. Καπλερής, αφουγκραζόμενος το «κλίμα», εκτίμησε πως υπάρχουν κάποιοι που ενώ θέλουν ένα μεγάλο σκάφος, λόγω του κόστους απόκτησης, συντήρησης και χρήσης, διστάζουν να το αποκτήσουν επιλέγοντας συνήθως κάτι μικρότερο. Έτσι η νέα πρόκληση ήταν να κατασκευάσει ένα σκάφος που να προσφέρει παρόμοια (συγκριτικά με το μήκος του βέβαια) ποιότητα πλεύσης, να δίνεται με ένα κινητήρα χωρίς να στερείται σε ταχύτητα και φυσικά να «καίει» λιγότερο. Έτσι προέκυψε το Corsair 29 με μήκος τα 9 μέτρα το οποίο ουσιαστικά «γεφυρώνει» την σειρά Πήγασος με αυτή των Corsair, «παντρεύοντας» χαρακτηριστικά και των δύο.
Corsair 29, ένα σκάφος επιδόσεων
Το «πληθωρικό» 29άρι με μήκος τα 8,90 μέτρα, τα συνδυάζει όλα, αξιόλογη πλεύση, όμορφη σπορ εμφάνιση, άνετους και χρηστικούς χώρους στο κατάστρωμα, επιδόσεις και οικονομία στην κατανάλωση. Το μετρήσαμε με την Yamaha V8 350 ίππων, ενώ στο πρώτο τεστ που είχαμε πραγματοποιήσει το είχαμε δοκιμάσει με την νέα Yamaha F 300 έχοντας και στις δύο περιπτώσεις εξαιρετικά αποτελέσματα. Σαν πρώτη διαπίστωση είναι φανερό πως μεταξύ των δύο αυτών μοτέρ ο 300άρης κρίνεται λίγο πιο οικονομικός στην κατανάλωση, ενώ ο 350άρης κερδίζει σε τελικές.
Συγκεκριμένα με τον 300άρη (με προπέλα 21’’ Saltwater) είδαμε τελική τους 53,8 κόμβους και κατανάλωση σε cruising speed 35 κόμβων στις 4.000σ.α.λ. 1,22 λτ/νμ. ενώ με τον 350άρη (προπέλα Bravo 24”) μετρήσαμε 60,3 τελική και περίπου 1,34λτ./νμ. στους 35 κόμβους. Στην περίπτωση της 300άρας μάλιστα στις 3.000 σ.α.λ. έδειξε 29,8 κόμβους με κατανάλωση μόλις 1,05λτ/νμ. Στην 350άρα οι μετρήσεις που έκανε το ναυπηγείο την προηγούμενη ημέρα με προπέλα 25’’ Saltwater, έφτασαν 61,4 knots.
Η κατασκευή
Στο Corsair 29 η Top Line εφάρμοσε νέες για το ναυπηγείο τεχνικές και αρκετά πρωτοποριακές για την χώρα μας, ανεβάζοντας και άλλο τον πήχη στον ανταγωνισμό. Με σκοπό την μείωση του βάρους σκάφους χωρίς να «χάσει» σε στιβαρότητα χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος infusion κατά την οποία ο οπλισμός (υφάσματα πολυεστέρα) στρώνεται στο καλούπι και έπειτα γίνεται η έγχυση της ρητίνης υπό κενό. Η πίεση που δημιουργείται από το κενό είναι πολύ ανώτερη από την παραδοσιακή μέθοδο ενώ και η χρήση υλικών αλλάζει δραματικά. Με αυτό τον τρόπο ενώ μειώνεται το περιττό βάρος, αντίθετα αυξάνονται οι μηχανικές αντοχές. Αυτό οφείλεται στην σύνθεση του οπλισμού αφού με την χειροκίνητη εργασία η αναλογία ρητίνης – οπλισμού είναι 65% με 35% αντίστοιχα. Στο infusion η αναλογία αντιστρέφεται παρέχοντας 65% οπλισμό και 35% ρητίνη. Έχοντας λοιπόν ένα πιο ελαφρύ σκάφος έχουμε και μειωμένες ανάγκες πρόωσης, αλλά και μεγαλύτερη ταχύτητα.
Για να μπορέσει το ναυπηγείο να προσαρμοστεί στην νέα μέθοδο χρειάστηκαν αρκετά δοκίμια, διαφορετικές πρώτες ύλες (πολύ ακριβότερες), αγορά και εκμάθηση εξοπλισμού. Παρόλα αυτά το αποτέλεσμα δικαιώνει την προσπάθεια παρότι όπως μας ανέφερε ο κ. Καπλερής το κόστος ανά σκάφος αυξάνεται. Το πρώτο 29άρι που κατασκευάστηκε ήταν το αγωνιστικό του Ντίνου Μαρκόπουλου όπου δοκιμάστηκε σε όλο το περσινό πρωτάθλημα χωρίς βέβαια να αντιμετωπίσει κανένα πρόβλημα. Η πολυεστερική σχάρα της γάστρας κατασκευάζεται και αυτή με infusion και έπειτα συγκολλείται στο πέτσωμα. Αποτελείται από 7 εγκάρσιες φράκτες και 2 διαμήκεις δοκούς όπως γίνεται και στα υπόλοιπα σκάφη του ναυπηγείου.
Το κατάστρωμα
Στο κατάστρωμα του νέου 29 που δοκιμάσαμε δεσπόζει μια νέα κονσόλα μεγαλύτερου όγκου από την πρώτη η οποία ενσωματώνει ναυτική τουαλέτα, νεροχύτη και ντους με waste tank. Παρά την σπορ και αεροδυναμική γραμμή της το εσωτερικό της είναι αρκετά μεγάλο ώστε ένα άτομο ύψους 1.80 να μπορεί να στέκεται όρθιο. Τοποθετείται και αυτή στο κέντρο του σκάφους αφήνοντας στις μπάντες άνετα περάσματα.
Το ταμπλό έχει άπλετο χώρο για τα ηλεκτρονικά όργανα, το τιμόνι και το χειριστήριο είναι τοποθετημένα στο σωστό ύψος ενώ στην βάση της κονσόλας υπάρχει ένα πολύ βολικό υποπόδιο. Κατά τα άλλα η διαρρύθμιση του ντεκ παραμένει όπως και στο προηγούμενο, διαθέτει δύο μεγάλα κρεβάτια ηλιοθεραπείας, πλώρα και πρύμα, πλούσιους χώρους αποθήκευσης, αναπαυτικά και ασφαλή καθίσματα κυβερνήτη – συγκυβερνήτη.
Πιο αναλυτικά, στην πλώρη η πολυεστερική δελφινιέρα διαμορφώνει πλατφόρμα για άνετο πέρασμα στο σκάφος με την άγκυρα να βρίσκεται χωνευτή στο κέντρο και τον ηλεκτρικό εργάτη κάτω από το καπάκι του στρίτσου. Ακολουθεί το κρεβάτι ηλιοθεραπείας στην κουβερτωμένη πλώρη η οποία διαμορφώνει ένα τεράστιο ενιαίο αμπάρι με δύο εισόδους. Ο καναπές διακυβέρνησης που ακολουθεί την κονσόλα είναι πραγματικά βολικός παρέχοντας ασφάλεια στο πλήρωμα αφού επενδύεται πλευρικά και πλάγια με μαξιλάρι για μεγαλύτερη άνεση και προστασία.
Τα καθίσματα πέφτουν ή σηκώνονται αναλόγως αν θέλουμε να οδηγήσουμε όρθιοι ή καθιστοί. Στην πλάτη του καναπέ υπάρχουν δύο ντουλάπια προσφέροντας άλλους δύο χώρους αποθήκευσης και στην βάση δύο χειρολαβές. Στην πρύμνη ο καναπές σηκώνεται προσφέροντας ένα στενόμακρο χώρο αποθήκευσης και έπειτα το κρεβάτι ηλιοθεραπείας σηκώνοντάς το αποκαλύπτεται ένα τεράστιο αμπάρι, με έξυπνη σχεδίαση που διαμορφώνει ράφια για καλύτερη τακτοποίηση του εξοπλισμού μας. Κατάπρυμα η πλατφόρμα μεγάλη, επιτρέπει την μετακίνηση, βγάζει σκάλα μπάνιου στην μία πλευρά και χώρο για την βοηθητική. Υπάρχουν δύο ταμπούκια για σχοινιά και ντουζιέρα.
Στη θάλασσα
Με 120 λίτρα καύσιμα, 30 λίτρα νερό, δύο άτομα πλήρωμα και τον εξοπλισμό του σκάφους πέσαμε από την γλίστρα της Αναβύσσου για να πραγματοποιήσουμε μετρήσεις και να δούμε κατά πόσο ταιριάζει ο 350άρης V8 της Yamaha, αφού την προηγούμενη φορά με την 300άρα είχαμε μείνει με τις καλύτερες εντυπώσεις. Την ημέρα της δοκιμής επικρατούσε 6 μποφόρ βοριάς, ο οποίος φυσικά στον κόλπο της Αναβύσσου ήταν στεριανός, αέρας χωρίς να δημιουργεί κύμα. Όσο όμως ανοιγόμασταν από τον Αρζεντά, ο κυματισμός δυνάμωνε και εκεί είχαμε την δυνατότητα να δούμε την γλυκιά χωρίς κραδασμούς πλεύση του και την άμεση απόκριση σε κάθε κίνηση του χειριστή. Η γάστρα «έκοβε» και «δάμαζε» τα κύματα, χωρίς να επηρεάζεται η κλίση του.
Το πλανάρισμα έρχεται και εδώ σχεδόν ταυτόχρονα με το κατέβασμα της μανέτας κάνοντας την φάση πλαναρίσματος μη αντιληπτή. Δίνεις στροφές – το σκάφος πλέει, έτσι απλά και γρήγορα, χωρίς η γάστρα να σπρώχνει νερά. Μέγιστη ταχύτητα όπως πιθανόν να διαβάσατε παραπάνω στις επιδόσεις είδαμε τους 60,3 κόμβους και παρά τον αέρα το σκάφος ταξίδευε χωρίς διατοιχισμούς και έντονο τιμόνεμα. Άλλωστε η συγκεκριμένη βάρκα στην αγωνιστική της έκδοση φτάνει 70+ κόμβους. Η ταχύτητα κρουαζιέρας παραμένει γρήγορη και οικονομική από 29 έως 39 κόμβους, με κατανάλωση 1,30-1,42 λτ/νμ. Η ευθύγραμμη πλεύση του διατηρούνταν σε όλο το φάσμα στροφών και παρά τον αέρα το ντεκ έμενε στεγνό. Οι ψηλοί αεροθάλαμοι δεν συμμετείχαν στην πλεύση παρά μόνο σε έντονες κλίσεις ή κυματισμό. Το κάθισμα σωστά σχεδιασμένο κρατούσε κυβερνήτη και συγκυβερνήτη σταθερά στην θέση του χωρίς να κουράζει. Η δύναμη της 350άρας ήταν αισθητή και ο «πειρασμός» γρήγορης ταχύτητας μεγάλος, αυτό όμως που είδαμε είναι πως και με αυτόν το κινητήρα το Corsair 29 αντιδρά προβλέψιμα και «υπάκουα» χωρίς να φοβίζει το πλήρωμα.
Συμπερασματικά το Corsair 29 και με την Yamaha F 350 αποτελεί μία εξαιρετικά καλή πρόταση αγοράς, προσφέροντας επιδόσεις με ιδιαίτερη οικονομία στην κατανάλωση, αξιοπλοΐα, υψηλή ποιότητα κατασκευής και ένα επιθετικό σπορτίβικο design.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά TopLine Corsair29
ΟΛΙΚΟ ΜΗΚΟΣ | 8.90 m |
ΟΛΙΚΟ ΠΛΑΤΟΣ | 2.85 m |
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΠΛΑΤΟΣ | 1.70 m |
ΔΙΑΜ. ΑΕΡΟΘΑΛΑΜΩΝ | 40-55 cm |
DEADRISE V ΠΛΩΡΗΣ | 55 μοίρες |
DEADRISE TRANSOM | 24 μοίρες |
MAX ΙΣΧΥΣ | 350 HP |
ΣΥΝΙΣΤΟΜΕΝΗ ΙΣΧΥΣ | 300 HP |
TANK ΚΑΥΣΙΜΟΥ | 510lt (240lt+270lt) |
ΤΑΝΚ NEPOY | 150 lt |
ΒΑΡΟΣ | 1200 kgr |
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ CE | C |
Mετρήσεις Επιδόσεων TopLine Corsair 29
με κινητήρα Yamaha F350 και προπέλα Bravo 24”ΣΑΛ | Knots | LT/HR | LT/Nm |
2000 | 11 | 16 | 1.45 |
2500 | 16.2 | 22.8 | 1.41 |
3000 | 21.6 | 29.6 | 1.37 |
3500 | 29 | 37.6 | 1.30 |
4000 | 38.9 | 55.2 | 1.42 |
4500 | 45 | 63.5 | 1.41 |
5000 | 51.6 | 90 | 1.74 |
5500 | 56 | 105 | 1.88 |
6000 | 60.3 | 131 | 2.17 |
Mετρήσεις Επιδόσεων TopLine Corsair 29
με κινητήρα Yamaha F300 και προπέλα Saltwater 21”ΣΑΛ | KNOTS | LT/HR | LT/NM |
1500 | 7 | 8.5 | 1.21 |
2000 | 11.3 | 14.2 | 1.26 |
2500 | 15.1 | 17.4 | 1.15 |
3000 | 22 | 24.1 | 1.10 |
3500 | 29.8 | 31.4 | 1.05 |
4000 | 35.6 | 43.6 | 1.22 |
4500 | 40.5 | 54.5 | 1.35 |
5000 | 45.4 | 63 | 1.39 |
5500 | 50.1 | 89 | 1.78 |
5800 | 53.8 | 99.4 | 1.85 |
Top Line – Πέτρος Καπλερής | τηλ: 210 – 6025515 | www.topline.gr