TRYGONS EcoRunner 59 Gen2: To πολυχρηστικό, αξιόπλοο και οικονομικό σκάφος
Με την πρώτη µατιά καταλαβαίνεις ότι το TRYGONS EcoRunner 59 Gen2 ξεχωρίζει τόσο από την ιδιαίτερη φουτουριστική σχεδίαση του καταστρώµατος όσο και της γάστρας wave piercing η οποία αναβαθµίστηκε µε ένα νέο κατοχυρωµένο hull ενισχύοντας τη δυνατότητα πλεύσης όσο και την σταθερότητα σε πορεία, αλλά και σε στάση.
Το TRYGONS EcoRunner 59 έχει τη δική του φιλοσοφία. Προκύπτει από την εµπειρία της διεθνούς οµάδας της TRYGONS, αλλά και των δυνατοτήτων που προσφέρει το εργοστάσιο της TRYGONS µε έδρα το βιοτεχνικό Πάρκο της Κερατέας.
Έχουµε πολλά να αναφέρουµε για τη δεύτερη γενιά EcoRunner 59. Σε ένα διάστηµα δέκα ετών εξελίχθηκε σε ένα ολοκληρωµένο πρωτότυπο, πολυχρηστικό σκάφος, που πλέον διατίθεται σε τρεις βασικές εκδόσεις, OPEN, LOW BIMINI και CABIN. Επιπλέον ένα 5µετρο σκάφος, βασισµένο στην ίδια γάστρα που έχει προγραµµατιστεί να ολοκληρωθεί το φετινό καλοκαίρι.
Το εργοστάσιο και η κατασκευή του TRYGONS EcoRunner 59
Η εταιρία TRYGONS κατασκευάζει καινοτόµα προϊόντα µε παγκόσµιες διακρίσεις, διαθέτοντας µεγάλη τεχνογνωσία στη χρήση σύγχρονων, σύνθετων υλικών, αλλά και υψηλή τεχνολογία (προγράµµατα τρισδιάστατης σχεδίασης CAD-CAM, ιδιόκτητο(!) ροµποτικό CNC 20 µέτρων, φούρνο ελεγχόµενης θερµοκρασίας που χωράει ολόκληρο σκάφος κλπ.).
Οι αυστηρές απαιτήσεις παραγωγής, «υποχρεώνουν» το εργοστάσιο να διαθέτει απαιτητικούς κανονισµούς λειτουργίας βασισµένοι σε αντίστοιχους της αυτοκινητοβιοµηχανίας, µε τα υλικά να εισάγονται από την Ευρώπη και να συντηρούνται σε χώρους ψυγείου.
Έτσι Ελληνικές εταιρίες σκαφών υψηλών απαιτήσεων όπως η Technohull και η Rafnar έχουν συνεργαστεί για την παραγωγή καλουπιών και γαστρών.
Με αυτές τις προδιαγραφές κατασκευάζεται και το TRYGONS EcoRunner 59, και µάλλον αποτελεί το µοναδικό σκάφος τέτοιας τεχνολογίας σε αυτό το µικρό µήκος.
Πιο συγκεκριµένα, η κατασκευή του γίνεται µε χρήση υαλοϋφασµάτων quadraxial µε τη µέθοδο sandwich παρέχοντας 14 χιλιοστά πάχος γάστρας και καταστρώµατος! Το αποτέλεσµα είναι µία πολύ στιβαρή κατασκευή που γίνεται άµεσα αισθητή όταν µπεις στο σκάφος. Είναι η πιο ακριβή διαδικασία κατασκευής σκαφών, η οποία απαιτεί συγκεκριµένες και ελεγχόµενες συνθήκες, πιστοποιηµένα υλικά, εξειδικευµένη εργασία, τεχνογνωσία και µηχανήµατα.
H γάστρα του TRYGONS EcoRunner 59 Gen2
Ο κατασκευαστής είχε λοιπόν, στη διάθεσή του όλες τις δυνατότητες ώστε να σχεδιάσει σε λευκό χαρτί και να υλοποιήσει µε τον καλύτερο τρόπο ένα σκάφος που να µπορεί να συγκεντρώσει τα ανώτερα χαρακτηριστικά.
Εκεί που δόθηκε µεγάλη σηµασία ήταν στη δυνατότητα άνετης και οικονοµικής αξιοπλοΐας. µε την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση. Επικεντρώθηκαν και στη δυνατότητα πολύ αργού και σταθερού πλαναρίσµατος στοχευµένα στον χαρακτηριστικά δύσκολο κυµατισµό του Αιγαίου. Να µπορεί δηλαδή να ταξιδέψει χωρίς ιδιαίτερη εµπειρία και τιµόνευµα από τον χειριστή αλλά και χωρίς να «σπρώχνει» νερά. Μετά από δοκιµές τελικά υιοθετήθηκε η σχεδίαση wave piercing (διάτρησης κύµατος), πριν γίνει ευρέως γνωστή.
Αυτές οι γάστρες διαµορφώνουν στην πλώρη τους ένα κάθετο «µαχαίρι» στην είσοδο. Αυτό βοηθά να διατηρούν ευθύγραµµη πλεύση αφού η αιχµή ανοίγει το κύµα και δεν το αφήνει να του σηκώσει την πλώρη ή να «φρενάρει» το σκάφος όπως γίνεται µε κάποιες κλασικές γάστρες πλαναρίσµατος. Έτσι οι αποθαλασσώσεις είναι πιο σπάνιες και η προσθαλάσσωση γίνεται χωρίς να µεταφέρει κραδασµούς, χωρίς δηλαδή να «χτυπάει».
Ένας από τους βασικούς στόχους που ήθελε να πετύχει ο κατασκευαστής ήταν η όσο το δυνατό µικρότερη κατανάλωση σε συνδυασµό µε τη δυνατότητα ταξιδιού µε µικρής ιπποδύναµης κινητήρες. Το δύσκολο αυτό στοίχηµα κερδήθηκε µε τον πιο ευφάνταστο τρόπο, αφού το 2013, κατάφερε να ταξιδέψει µε µόλις 24 λίτρα καύσιµα την απόσταση Σούνιο – Σαντορίνη 105,5 ναυτικών µιλίων µε ταχύτητα από 19 ως 22 κόµβους, σπάζοντας το ρεκόρ οικονοµίας και δικαιολογώντας απόλυτα το όνοµα του. Το συγκεκριµένο project πραγµατοποιήθηκε µε ένα TRYGONS κατασκευασµένο µε carbon και τετράχρονο κινητήρα Yamaha µόλις 30 ίππων, εργοστασιακό!
Η νέα γενιά EcoRunner 59, διαθέτει µία νέα κατοχυρωµένη γάστρα µε 12 µοίρες πίσω και 67 µπροστά. Προστέθηκαν παρατροπίδια, αλλά και άλλες αλλαγές που ενίσχυσαν τη σταθερότητα και τελική ταχύτητα του σκάφους. Έτσι, είτε το σκάφος ταξιδεύει, είτε βρίσκεται σταµατηµένο, ακόµα και η µετακίνηση παράλληλα στις κουπαστές γίνεται απροβληµάτιστα ενισχύοντας την αίσθηση ασφάλειας στο πλήρωµα.
Με τη συγκεκριµένη γάστρα οι επιδόσεις παραµένουν εξαιρετικές και είναι άξιες προσοχής, όπως θα διαβάσετε παρακάτω.
Το κατάστρωµα
Το νέο EcoRunner 59 Gen2 είναι πιο φιλόξενο από ποτέ! ∆ιαθέτει µεγάλη ξαπλώστρα στην πλώρη µε την προσθήκη µαξιλαριών, διπλό κάθισµα διακυβέρνησης και πλευρικούς πτυσσόµενους καναπέδες. Έτσι κάθονται άνετα 6 άτοµα χωρίς να δεσµεύεται καθόλου χώρος δραστηριοτήτων που µπορεί να αξιοποιηθεί ανάλογα µε τις ανάγκες του εκάστοτε ιδιοκτήτη.
Σύµφωνα µε τον κατασκευαστή, το EcoRunner φτιάχτηκε για να αντέχει στο χρόνο και τη σκληρή, συχνή χρήση. Σε όλα τα δεσίµατα χρησιµοποιούνται περαστές βίδες µε παξιµάδια ασφαλείας, ανοξείδωτοι στιβαροί µεντεσέδες. Τα κλείστρα σε όλο το σκάφος είναι από carbon και δεν εξέχουν, για να µην τραυµατίζουν το πλήρωµα, ενώ όλο το πάτωµα, έχει αντιολισθητική επιφάνεια για την αποφυγή ατυχήµατος.
Επιπλέον το µοντάρισµα γίνεται προσεκτικά, και παρότι διαθέτει αµπάρια 3.030 λίτρων(!) σε 8 συνολικά ξεχωριστούς χώρους, δεν ακούγονται σε καµία περίπτωση τριξίµατα ή µηχανικοί ήχοι. Αναφέροµαι στο µεγάλο όγκο κλειστών χώρων, διότι γενικά λειτουργούν σαν ηχείο ενισχύοντας ήχους πάνω στο σκάφος. Στην περίπτωση του TRYGONS το πρόβληµα αυτό έχει εξαλειφθεί.
∆εν είναι εύκολο να περιγράψεις τους αποθηκευτικούς χώρους. Βασικά όλο το κατάστρωµα του σκάφους αποτελείται από καπάκια και αµπάρια! Ξεκινώντας από την πλώρη διακρίνεται η δελφινιέρα µε αρκετά µεγάλο εσωτερικό για το έκταµα της άγκυρας. Στο σηµείο µπορεί κάλλιστα να τοποθετηθεί ηλεκτρική άγκυρα. Μάλιστα η πρώτη που τοποθετήθηκε στην Ελλάδα ήταν στο πρωτότυπο TRYGONS, στο προσωπικό σκάφος του κατασκευαστή.
Ακολουθεί το sundeck το οποίο είναι υπερυψωµένο από το υπόλοιπο κατάστρωµα, εκµεταλλεύεται την πλάτη της κονσόλας προσφέροντας µεγαλύτερη άνεση για όποιον ξαπλώσει εκεί.
Κάτω από τις µαξιλάρες υπάρχει ένα µεγάλο αµπάρι, µε µεγάλο ύψος και βάθος. Ενδεικτικά χωρούν σάκοι ψαροτούφεκων, καλαµιών, πέδιλα του σκι και γενικά µπορεί να χωρέσει όλες τις αποσκευές µας.
Τα περάσµατα στις µπάντες της κονσόλας γίνονται ανεµπόδιστα και µε ασφάλεια, τόσο από σταθερότητα του σκάφους, όσο και από την ύπαρξη ρελιών και του bimini που προσφέρουν κράτηµα.
Το µοντέλο της δοκιµής είναι το Low Bimini, που παρέχει ένα καλοσχεδιασµένο T-Top όπου προστατεύει από τον αέρα αλλά και τον ήλιο.
Κάτω από το διπλό κάθισµα διακυβέρνησης υπάρχει ένα ακόµα στεγανό ταµπούκι ενώ η πλάτη του είναι αναδιπλούµενη, για να διευκολύνει στην άµεση µετακίνηση του χειριστή προς τη πρύµνη, ιδίως όταν προστεθούν οι τέντες που κάνουν το χώρο ένα προστατευµένο δωµάτιο.
Κατάπρυµα, έχουµε ένα ιδιαίτερα άνετο σε χώρους, ανοιχτό επίπεδο κατάστρωµα 1,9 x 1.73 µέτρα όπου υπάρχουν τέσσερα αµπάρια. Μεταξύ των οποίων το αριστερό είναι µονωµένο ψυγείο πάγου 110 λίτρων, το πίσω δεξαµενή ζωντανού νερού έως 200 λίτρων(!) και το κεντρικό για τα ρεζερβουάρ καυσίµου.
Στις µπάντες της πρύµνης, υπάρχουν µεγάλες µπούκες χωρίς βαλβίδες για άµεση αποστράγγιση αλλά και απροβληµάτιστη αποµάκρυνση των υδάτων.
Αυτό που προσέξαµε είναι το φινίρισµα, που θα καλύψει και τον πλέον απαιτητικό.
Στη θάλασσα
Πριν όµως φτάσουµε στη θάλασσα, σηµαντικό είναι να µπορούµε να µεταφέρουµε και να ρίξουµε το σκάφος όσο το δυνατόν πιο εύκολα. Το EcoRunner 59 Gen2 ίσως είναι το µεγαλύτερο σκάφος που µπορεί να ρυµουλκηθεί από απλό αυτοκίνητο, αφού το ολικό ρυµουλκούµενο βάρος είναι κάτω από 800 κιλά (σκάφος, µηχανή, βασικός εξοπλισµός, τρέιλερ).
Η «λογική» της γάστρας, επιτρέπει την χρήση µικρών κινητήρων (30 έως 70 Hp) που προσφέρουν χαµηλό ολικό κόστος κτήσης, συντήρησης και ασύλληπτες επιδόσεις µε τόσο µικρές µηχανές. Πιο συγκεκριµένα η τελική ταχύτητα κυµαίνεται από 25 κόµβους (400 κιλά φορτίο, έκδοση καµπίνας, κλειστή τέντα, 60 άλογα) έως 32 κόµβους (70 άλογα, open, 150 κιλά φορτίο), µε καταναλώσεις 0.45 – 0.71 λτ/ναυτικό µίλι.
Από τη θέση του χειριστή η φάση πλαναρίσµατος είναι δύσκολα διακριτή, άρα και το ταξίδι σε χαµηλές ή µεσαίες ταχύτητες γίνεται µε µειωµένη κατανάλωση. Παρά τους 70 ίππους στο καθρέπτη, το σκάφος ταξίδευε χωρίς να έχουµε την αίσθηση ότι µας λείπει δύναµη. Η πλεύση του γινόταν κρατώντας την πλώρη λίγο ψηλότερα, έτοιµη να «επέµβει», όπου χρειάζεται ανοίγοντας το επερχόµενο κύµα χωρίς να µεταφέρει χτυπήµατα στο πλήρωµα.
Πολύ εύκολο στο χειρισµό, υπάκουο σε απότοµες στροφές, διατηρώντας ασφαλή κλίση χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερες απαιτήσεις. Η ψηλή πλώρη εκτός του ότι αποτρέπει την περίπτωση καρφώµατος, προσφέρει στεγνό ταξίδι, χωρίς σπρέι.
Συµπερασµατικά
Το TRYGONS EcoRunner 59 Gen2 είναι ένα «µεγάλο» εξάµετρο που προσφέρει µία εξαιρετική πλεύση µε αποδεδειγµένη αξιοπλοΐα και εύκολη ακόµα και σε δύσκολες καιρικές συνθήκες. Στο κανάλι youtube της εταιρίας έχει βίντεο που βγάζει το EcoRunner 59 σε ακραίες καιρικές συνθήκες δείχνοντας πως ακόµα και σε καιρό που δε θα βγούµε για κανέναν λόγο, µπορεί να ανταπεξέλθει.
∆ιαθέτει µεγάλα αµπάρια που δύσκολα θα βρεις ακόµα και σε µεγαλύτερο σκάφος, όπως και αναβαθµισµένο φινίρισµα σε όλα τα επίπεδα, µε sundeck στην πλώρη, εύκολα περάσµατα, άνετο διπλό κάθισµα οδήγησης και πτυσσόµενους καναπέδες στην πρύµνη. ∆ιαµορφώνοντας έτσι ένα φιλόξενο κατάστρωµα κατάλληλο για κάθε χρήση, κατάλληλο για οικογενειακές εκδροµές µε επαρκή χώρο για παιδιά και πάσης φύσεως αποσκευές.
Μπορεί να διατεθεί για ενοικίαση και να χρησιµοποιηθεί χωρίς άδεια µε δυνατές 30αρες, µοναδικό χαρακτηριστικό για 6µετρο σκάφος που µπορεί να ταξιδέψει σε ανοιχτή θάλασσα. Μάλιστα αν κάποιος διαθέτει έναν κινητήρα 40 – 70 ίππων µπορεί να κάνει µια έξυπνη αναβάθµιση επιλέγοντας ένα σκάφος µεγαλύτερης κατηγορίας όπως είναι το EcoRunner 59.
Σε αρκετά µέρη που εξάγεται, έχει το δικό του «πορωµένο» κοινό, όπως στην Τουρκία όπου το club ιδιοκτητών των TRYGONS διοργανώνουν εκδηλώσεις όπου εξορµούν όλοι µαζί καθώς διοργανώνουν και ετήσια συνάντηση.
Δείτε το βίντεο της δοκίμης
TRYGONS BOATS
22990 68649