Φόρος Πλοίων Β’ Κατηγορίας: Βρέθηκε να χρωστάει 50.000 ευρώ για 5μετρο σκάφος!
Λίγα 24ωρα πριν τη λήξη της προθεσμίας για την υποβολή δηλώσεων του νέου φόρου Πλοίων Β’ Κατηγορίας, η κατάσταση παραμένει χαοτική παρά την παράταση που είχε δοθεί από το Υπουργείο.
Σοβαρά προβλήματα παρατηρούνται στις δηλώσεις μέσω του συστήματος της ΑΑΔΕ, με πλήθος λαθών και αποριών να ανακύπτουν καθ’ όλη τη διαδικασία. Τα τηλέφωνα σε λογιστικά γραφεία, λιμεναρχεία, κατασκευαστές και εισαγωγείς σκαφών χτυπούν ασταμάτητα, καθώς οι ενδιαφερόμενοι ζητούν διευκρινίσεις. Παράλληλα, οι τοπικές εφορίες δέχονται καθημερινά τεράστιο όγκο ερωτημάτων, που δεν είναι σε θέση να απαντήσουν, δημιουργώντας πρόσθετη πίεση και σύγχυση.
Ένας από τους βασικούς προβληματισμούς αφορά τη συμπλήρωση των στοιχείων για τους ΚΟΧ και ΚΧΧ, καθώς τα μικρά και μεσαία σκάφη αναψυχής δεν μετρούνται με κόρους, που είναι μονάδα μέτρησης του όγκου για τη χωρητικότητα πλοίων. Ένας κόρος αντιστοιχεί σε 100 κυβικά πόδια ή 2,83 κυβικά μέτρα. Λόγω της έλλειψης καθοδήγησης, πολλοί ιδιοκτήτες συμπληρώνουν τυχαία αριθμούς, με κάποιους να βάζουν 1, άλλους 2 και άλλους 100, ανάλογα με ό,τι έχουν διαβάσει σε διάφορα posts στα social media. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο όταν ακόμα και οι κατασκευαστές δεν είναι σε θέση να δώσουν σαφείς απαντήσεις, οδηγώντας σε περαιτέρω σύγχυση και λάθη.
Αβάσταχτος ο φόρος για τους επαγγελματίες εκμίσθωσης σκαφών
Οι επαγγελματίες εκμίσθωσης σκαφών αντιμετωπίζουν μια δυσάρεστη κατάσταση εξαιτίας των νέων φορολογικών μέτρων. Τα ενοικιαζόμενα σκάφη, είτε πρόκειται για πολυεστερικά είτε φουσκωτά, με ή χωρίς δίπλωμα ή καπετάνιο, εφόσον είναι ηλικίας έως 12 ετών από την ημερομηνία ναυπήγησής τους, εξαιρούνται από τον φόρο. Ωστόσο, για σκάφη άνω των 12 ετών ή σκάφη που δεν έχουν κατασκευαστεί στην Ελλάδα, επιβάλλεται φόρος 1.000 ευρώ ανά σκάφος.
Αυτό έχει προκαλέσει σοβαρή αναστάτωση στον κλάδο, καθώς πολλοί επαγγελματίες με μεγάλα στόλοι σκαφών καλούνται να καταβάλουν τεράστια ποσά. Για παράδειγμα, επιχειρηματίες με 10 ή 20 σκάφη ηλικίας άνω των 12 ετών αναμένεται να πληρώσουν φόρους που κυμαίνονται από 10.000 έως 20.000 ευρώ.
Οι χρεώσεις αυτές κρίνονται υπερβολικές και άδικες από τους επαγγελματίες, απειλώντας τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους. Αυτό έχει οδηγήσει σε έντονες αντιδράσεις και προετοιμάζονται για δυναμικές κινητοποιήσεις, με ορισμένους να σκέφτονται ακόμα και να μεταφέρουν τα σκάφη τους στην Αθήνα για διαμαρτυρία.
Ο Σύνδεσμος ιδιοκτητών σκαφών προς μίσθωση, ΑΣΠΙΣ ΓΚΛ.38, απέστειλε επιστολή προς την ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Οικονομικών. Διαβάστε εδώ την πλήρη επιστολή του Συνδέσμου:: https://www.boatfishing.gr/foros-mikron-skafon-epistoli-tou-somateiou-aspis-pros-to-ypetho-kai-tin-aade/
Λάθη και “αρνητές” δήλωσης
Πολλοί ιδιοκτήτες σκαφών επαναπαύονται, θεωρώντας ότι δεν έχουν υποχρέωση να δηλώσουν το σκάφος τους ή να πληρώσουν τον φόρο, εφόσον αυτό βρίσκεται σε ακινησία. Άλλοι επιλέγουν να μην πληρώσουν από αντίδραση, καθώς θεωρούν άδικη την επιβολή του φόρου, ιδιαίτερα επειδή τα σκάφη άνω των 5 μέτρων ήδη επιβαρύνονται με τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης, ύψους 780 ευρώ ετησίως, έναν από τους υψηλότερους φόρους στην Ευρώπη για σκάφη βάσει του μήκους τους.
Αυτό που έχει εξοργίσει πολλούς ιδιοκτήτες είναι η έλλειψη επίσημης ενημέρωσης σχετικά με την ένταξη των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής στον φόρο Πλοίων Β’ Κατηγορίας, γεγονός που έχει προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις.
Τα λάθη στη διαδικασία υποβολής των δηλώσεων είναι επίσης συχνά, είτε από τους λογιστές είτε από τους ίδιους τους ιδιοκτήτες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αφορά έναν ιδιοκτήτη πεντάμετρου σκάφους που έγραψε κατά λάθος το μήκος ως 499 αντί για 4,99 μέτρα. Το σύστημα υπολόγισε τον φόρο σαν να επρόκειτο για σκάφος 499 μέτρων, εκδίδοντας χρέωση ύψους 50.000 ευρώ(!), χωρίς δυνατότητα ακύρωσης της αίτησης, γεγονός που περιπλέκει περαιτέρω την κατάσταση.
Ποια σκάφη αφορά τελικά
Αφορά όλα τα λεμβολογημένα πλεούμενα, είτε είναι καταχωρημένα σε ΒΕΜΣ είτε σε νηολόγιο, από μία μικρή βαρκούλα 3 μέτρων, ακόμα και κωπήλατη!
Μιλάμε δηλαδή για καθολική εφαρμογή εντάσσοντας τα σκάφη αναψυχής σε έναν φόρο όπου παραδοσιακά αφορούσε επαγγελματικά πλοία. Το υπουργείο ενέταξε αυτά τα σκάφη αναψυχής στο νόμο 27/1975 υποχρεώνοντάς τους ιδιοκτήτες να πληρώνουν από 100 ευρώ το χρόνο έως τα 7 μέτρα και 200 ευρώ από 7 έως 12 μέτρα, κάτι που θα ισχύσει αναδρομικά από το 2023.
Κάθε Μάρτιο από το 2025 και έπειτα
Από το 2025 και μετά, η δήλωση φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας για τη βεβαίωση του φόρου των 100 ή των 200 ευρώ πρέπει να υποβάλλεται κάθε Μάρτιο.
Όσον αφορά την καταβολή του φόρου, θα πραγματοποιείται σε δύο ισόποσες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη θα πρέπει να καταβληθεί μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Απριλίου και η δεύτερη μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Ιουνίου.