Τι ισχύει σήμερα με την άδεια ερασιτεχνικής αλιείας σκάφους και την ατομική ερασιτεχνική άδεια αλιείας
Κομφούζιο επικρατεί με άδειες ερασιτεχνικής αλιείας όπου διάφορα δημοσιεύματα έχουν μπερδέψει εντελώς τους ερασιτέχνες ψαράδες οι οποίοι αδυνατούν να παρακολουθήσουν τις αλλαγές και επηρεάζονται από μη έγκυρες πηγές ή από παλαιότερες δημοσιεύσεις.
Ιδίως μετά την δημοσίευση πρόσκλησης ανανέωσης των αδειών ερασιτεχνικής αλιείας για το 2017 από Κυπριακή ιστοσελίδα (την οποία αναδημοσίευσαν Ελληνικές ιστοσελίδες) το μπέρδεμα έγινε μεγαλύτερο. Αυτό όμως αφορούσε μόνο την Κύπρο όπου λειτουργεί με τους δικούς της νόμους σαν διαφορετικό κράτος.
ΑΝΕΝΗΜΕΡΩΤΗ Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ
Επίσης ανενημέρωτη είναι και η επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων – Γενική Διεύθυνση Αλιείας όπου από την πρώτη αναζήτηση στο google αναφέρει: «Οι ερασιτέχνες αλιείς πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με ατομική ερασιτεχνική άδεια αλιείας που εκδίδεται από τη Λιμενική Αρχή».
Πατώντας το λινκ «Ερασιτεχνική Αλιεία» αναφέρεται στις άδειες ως εξής: «Για την έκδοση Ατομικής Ερασιτεχνικής Άδειας Αλιείας ή Ερασιτεχνικής Άδειας Αλιείας Σκάφους, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να απευθύνονται στις αρμόδιες Λιμενικές Αρχές.»
Επειδή λοιπόν δεχόμαστε δεκάδες email και τηλέφωνα κάθε εβδομάδα σχετικά με το θέμα, πάμε να ρίξουμε λίγο φως και να ενημερώσουμε όλους σε ένα συνοπτικό αλλά και περιεκτικό άρθρο σχετικά με το τι συμβαίνει ΩΣ ΣΗΜΕΡΑ 18 Ιουνίου 2018, αναφέρω την ημερομηνία γιατί πιθανόν το άρθρο αυτό μετά από ένα χρόνο, έξι μήνες ή και γρηγορότερα να έχει αξία σαν «ιστορική αναφορά» και κάτι να έχει αλλάξει.
Η κατάργηση της ερασιτεχνικής άδειας αλιείας με τον Νόμο 4256/2014
Την άνοιξη του 2014, καταργείται η ατομική ερασιτεχνική άδεια αλιείας, καθώς και η υποχρέωση εφοδιασμού του σκάφους ή των επιβαινόντων σε αυτό με την αντίστοιχη ερασιτεχνική άδεια για τη διενέργεια θαλάσσιας ερασιτεχνικής αλιείας, με την επιφύλαξη των απαγορεύσεων και περιορισμών της ισχύουσας εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας ως προς την πώληση, την εμπορία, τα είδη, τις ποσότητες των αλιευμάτων, τα μέσα, τα αλιευτικά εργαλεία, καθώς και των εποχικών και χρονικών περιορισμών και απαγορεύσεων. (Νόμος 4256/2014, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 92/Α/2014, Άρθρο 14, Παράγραφος 2)
Σύμφωνα με τον εν λόγο νόμο, η κατάργηση της άδειας αλιείας για τους ερασιτέχνες ψαράδες είχε στόχο να κάνει τις υπηρεσίες θαλάσσιου και αλιευτικού τουρισμού πιο ελκυστικές και ανταγωνιστικές στη χώρα μας, ενώ η κατάργηση της έκδοσης και θεώρησης των ερασιτεχνικών αδειών θαλάσσιας αλιείας, οδήγησε στην εξοικονόμηση σημαντικού αριθμού εργατοωρών και προσωπικού για τις Λιμενικές Αρχές.
Το σχέδιο νόμου Ν.43 που έφερε τσουνάμι αντιδράσεων
Σοκ προκάλεσε το Σχέδιο Νόμου που κατατέθηκε στη βουλή στις 6/4/2016. Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με το άρθρο Ν.43 επανερχόταν η ερασιτεχνική άδεια αλιείας σκάφους, όπου θα μπορούσαν να προμηθευτούν σκάφη μέχρι 6 μέτρα για φουσκωτά, μέχρι 7,5 για τα υπόλοιπα και μέχρι 120 ίππους ιπποδύναμη.
Αυτό σημαίνει ότι αν το νομοσχέδιο περνούσε, φουσκωτά μεγαλύτερα από 6 μέτρα ή σκάφη πολυεστερικά – ξύλινα μεγαλύτερα από 7,5 μέτρα ή σκάφη που έχουν μηχανή μεγαλύτερη από 120 hp, δεν θα μπορούσαν να ψαρέψουν!
Οι τεράστιες αντιδράσεις (μετά και από μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης του περιοδικού Boat & Fishing και της ιστοσελίδας boatfishing.gr) και η προχειρότητα του νομοσχεδίου ήταν η αιτία ώστε να μη ψηφιστεί και έτσι να παραμείνουν τα πράγματα ως έχουν, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Σύμφωνα με τον νόμο 4256/2014 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 92/α/2014, ΟΙ ΑΔΕΙΕΣ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗΣ ΑΛΙΕΙΑΣ ΑΤΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΣΚΑΦΟΥΣ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ (ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΚΑΤΑΡΓΗΜΕΝΕΣ).
Και όπως σχετικά αναφέρει: “η ατομική ερασιτεχνική άδεια αλιείας, καθώς και η υποχρέωση εφοδιασμού των σκαφών ή των επιβαινόντων σε αυτό με την αντίστοιχη ερασιτεχνική άδεια για τη διενέργεια θαλάσσιας ερασιτεχνικής αλιείας με την επιφύλαξη των απαγορεύσεων και περιορισμών της ισχύουσας νομοθεσίας ως προς τα είδη, τις ποσότητες των αλιευμάτων, τα αλιευτικά εργαλεία, καθώς και των εποχικών και χρονικών περιορισμών και απαγορεύσεων.”