Yachting στην Ελλάδα:Διαθέτοντας περισσότερα από 16.500 χιλιόμετρα παραλίας, 190.000 ακτές και 5.000 νησιά και βραχονησίδες, η Ελλάδα χαρακτηρίζεται ως θείο δώρο για το yachting.
Σύμφωνα με τους ανθρώπους του κλάδου η χώρα μας θα μπορούσε να γίνει το κέντρο του παγκόσμιου yachting και να μετατραπεί σε “χρυσωρυχείο”, δημιουργώντας χιλιάδες θέσεις εργασίας και ενδυναμώνοντας την οικονομία με το τουριστικό συνάλλαγμα. Αυτό άλλωστε συνέβαινε και μέχρι το 2008 όταν ο κλάδος συνεισέφερε στην ελληνική οικονομία το 2,8% από το 18% των συνολικών τουριστικών εσόδων του ΑΕΠ. Ωστόσο οι ευκαιρίες παραμένουν ανεκμετάλλευτες, καθώς πέρα από τις απαραίτητες καμπάνιες marketing του ελληνικού yachting, απαιτείται σταθερό φορολογικό πλαίσιο που θα καταστήσει την ελληνική σημαία ελκυστική και ανταγωνιστική. Παράλληλα οι άνθρωποι του κλάδου υπογραμμίζουν την ανάγκη για βελτίωση των υποδομών. Για φέτος πάντως η εικόνα της αγοράς δείχνει βελτίωση για τον τομέα των ιστιοπλοϊκών καταμαράν και των μηχανοκίνητων χαμηλού κόστους, σε αντίθεση με τα επανδρωμένα σκάφη 8-10 ατόμων πληρώματος που για μια ακόμη χρονιά αναμένεται να κινηθούν σε χαμηλούς ρυθμούς. Σε κάθε περίπτωση πάντως όπως τονίζουν οι άνθρωποι του κλάδου, τα πλοία τουριστικής αναψυχής που “χάθηκαν” μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης σε καμία περίπτωση δεν έχουν επανέλθει.
Μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης
Σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε από το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιώς υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης του κλάδου ο οποίος αυτή τη στιγμή στηρίζεται στις φυσικές ομορφιές και υποδομές αλλά και στις θετικές κλιματολογικές συνθήκες. Ωστόσο ενώ η μέση αναλογία κατοχής σκαφών αναψυχής στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ένα σκάφος ανά 164 κατοίκους, στην Ελλάδα το αντίστοιχο νούμερο είναι ένα σκάφος ανά 621 κατοίκους. Με την κατάλληλη πολιτική που να προσελκύει ξένα σκάφη αναψυχής να ελλιμενίζονται στην Ελλάδα αντί να τα αποτρέπει, μπορεί να ανατραπεί το αρνητικό ρεκόρ για τη χώρα μας η οποία βρίσκεται στην τελευταία θέση από πλευράς αριθμού σκαφών και μαρίνων.
Μαρίνες και αγκυροβόλια
Βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη του yachting αποτελεί η βελτίωση των υποδομών. Σημειώνεται ότι οι ελληνικές μαρίνες έχουν έρθει αντιμέτωπες με τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τρίτες χώρες, που σε συνδυασμό με τα κενά αλλά και τα αντικίνητρα του ελληνικού θεσμικού πλαισίου, προκάλεσαν διαρροές σκαφών προς το εξωτερικό. Στην Ελλάδα λειτουργούν, σήμερα σύμφωνα με την Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, 19 οργανωμένες μαρίνες διεθνών προδιαγραφών που διαθέτουν 6.661 θέσεις ελλιμενισμού, προσφέροντας συγχρόνως υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Αρκετές από αυτές τις μαρίνες, είναι βραβευμένες από το πρόγραμμα “Γαλάζιες Σημαίες της Ευρώπης”. Τα τελευταία χρόνια, ο Ε.Ο.Τ. και ορισμένες από τις 13 διοικητικές περιφέρειες της χώρας έχουν θέσει σε εφαρμογή πρόγραμμα δημιουργίας ενός ολοκληρωμένου δικτύου αγκυροβολίας και συναφών υπηρεσιών για σκάφη, κατά μήκος των ελληνικών ακτών, πρόγραμμα που βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης. Νέες σύγχρονες μαρίνες, ξενοδοχειακοί λιμένες και αγκυροβόλια για τον ασφαλή ελλιμενισμό σκαφών λειτουργούν ήδη ή τίθενται σταδιακά σε λειτουργία, προκειμένου να καλύψουν με τον πιο ικανοποιητικό τρόπο και υπό τις ασφαλέστερες συνθήκες τις ανάγκες των τουριστών, που φθάνουν στην Ελλάδα από τη θάλασσα.
Εκτός από τις θέσεις ελλιμενισμού που παρέχουν οι δημόσιες ή ιδιωτικές μαρίνες, 3.000 περίπου σκάφη αναψυχής μπορούν να φιλοξενηθούν στους ελληνικούς λιμένες. Σε πολλούς λιμένες της Ελλάδας εκτός των μεγάλων εμπορικών λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, έχουν κατάλληλα διαμορφωθεί και εξοπλιστεί μικρά και γραφικά αγκυροβόλια. Με τη κατασκευή προβλητών και κυματοθραυστών έχουν δημιουργηθεί ασφαλείς χώροι, στους οποίους ελλιμενίζονται τουριστικά σκάφη, καταβάλλοντας τα αναλογούντα λιμενικά τέλη.
Στα περισσότερα από αυτά τα λιμάνια παρέχονται βασικές ευκολίες και στοιχειώδεις εξυπηρετήσεις προς τα ελλιμενιζόμενα σκάφη. Τέτοια λιμάνια έχουν δημιουργηθεί στο Μικρολίμανο του Πειραιά, στην Αίγινα, στον Πόρο, στην Ύδρα, στις Σπέτσες, στο Ναύπλιο, στο Γύθειο, στην Πύλο, στη Ζάκυνθο, στην Ιθάκη, στην Κεφαλονιά, στη Λευκάδα, στους Παξούς, στην Ίο, στη Μύκονο, στην Πάτμο, στη Σύμη, στη Σάμο, στο Πλωμάρι Λέσβου, στη Χίο και αλλού.
Σημαντικά οφέλη
Μία ανταγωνίστρια χώρα όπως η Τουρκία με 8.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή διαθέτει 35 μαρίνες χωρητικότητας 10.181 σκαφών (Στοιχεία Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας). Σύμφωνα με στοιχεία της τουρκικής κυβέρνησης, η χώρα το 2009 είχε έσοδα 3,5 δις USD από την εκμετάλλευση σκαφών αναψυχής. Δηλαδή 344.000 USD ανά θέση σκάφους. Επιπρόσθετα το 2009 οι τουρκικές μαρίνες εξυπηρέτησαν 2.155 σκάφη με τουρκική σημαία και 9.113 με ξένη σημαία δηλαδή το 24% με τουρκική σημαία και 76% με ξένη σημαία.
Σε κάθε περίπτωση η ανάπτυξη του yachting αλλά και η λειτουργία μαρινών λειτουργούν πολλαπλασιαστικά για τις τοπικές κοινωνίες ενώ ενισχύουν σημαντικά και την εθνική οικονομία. Σύμφωνα με τη μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούνται 4,4 άμεσες θέσεις εργασίας και άλλες 100 έμμεσες εντός της μαρίνας και στην ευρύτερη περιοχή της όπου δραστηριοποιούνται επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξυπηρέτησης σκαφών, συντήρησης, καρνάγια, προμηθευτές καυσίμων και τροφοδοσίας, ναυτικοί πράκτορες και πληρώματα. Το Διεθνές Συμβούλιο Ενώσεων της Ναυτιλιακής Βιομηχανίας (ICOMIA) εκτιμά ότι για κάθε ένα ευρώ ελλιμενισμού σε μία μαρίνα,δαπανώνται αντίστοιχα 5 έως 10 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους για τις καθημερινές ανάγκες των επιβατών και του πληρώματος σε τροφοδοσία, διασκέδαση, εστίαση, μισθοδοσία καθώς και για τις ανάγκες του σκάφους σε συντήρηση και προμήθειες. Άρα για μία αγορά των 50 εκ. Ευρώ τάξη μεγέθους όπου υπολογίζονται τα έσοδα των ελληνικών μαρινών, εκτιμάται ότι τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ διαχέονται στους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε μαρίνες.
Επίσης πρόσφατη έρευνα ανέδειξε ότι η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού μπορεί να ενισχύσει την βιομηχανία κατασκευής σκαφών καθώς το 48% των σκαφών κατασκευάζεται στην Ελλάδα και είναι κυρίως μικρά σκάφη. Βεβαίως με τα κατάλληλα κίνητρα εκτιμάται ότι η ζήτηση μπορεί να μετατοπιστεί στα μεγαλύτερου μεγέθους σκάφη εξέλιξη που θα φέρει περισσότερες θέσεις εργασίας, μεγαλύτερη συμμετοχή στο ΑΕΠ και προστιθέμενη αξία για την οικονομία.
ΠΗΓΗ: Capital.gr