Τεχνικό Θέμα: Ηλεκτρικές καταναλώσεις σκάφους, ο διαρκής πονοκέφαλος | Μέρος Α'
Ένα από τα δυσκολότερα προβλήματα σε ένα σκάφος, όποιο και αν είναι το μέγεθος του, είναι οι ηλεκτρολογικές του απαιτήσεις όσον αφορά τις καταναλώσεις του.
Το παραπάνω θέμα αποτελεί μείζον πρόβλημα ειδικά όταν οι καταναλώσεις ξεπερνούν την παραγωγή ρεύματος απο τον κινητήρα ή άλλη πηγή και όπως είναι γνωστό όσον αφορά τις καταναλώσεις είμαστε «άπληστοι» και ζητούμε πάντα και κάτι περισσότερο όποτε το όλο πρόβλημα περιπλέκεται.
Λόγω της φύσης του ηλεκτρισμού και της σχετικής πολυπλοκότητας που διέπει το ζήτημα θα προσπαθήσουμε να εκλαϊκεύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο το άρθρο ώστε να βγούν πολύτιμα συμπεράσματα χωρίς να επεξηγήσουμε εις βάθος τις ηλεκτρικές θεωρίες που το χαρακτηρίζουν προσπαθώντας να δώσουμε απαραίτητες συμβουλές για την καλύτερη διαχείριση των αξεσουάρ και των ενεργοβόρων συσκευών.
Ένα σύγχρονο σκάφος αναψυχής αποτελεί ένα ζωντανό οργανισμό όσον αφορά τις ηλεκτρικές του καταναλώσεις καθώς ακόμη και στις πιο λιτές κατασκευές (με εξαίρεση τον μικρό κινητήρα με τη λαγουδέρα που κινεί μία μικρή βάρκα) θα υπάρχουν όργανα, φανοί πλοήγησης αλλά ενίοτε και αντλία σεντίνας και αντλία νερού χρήσης, πομπός VHF, ηχοσύστημα, GPS, βυθομετρητές-ανιχνευτές ψαριών, μπαλαδομηχανές για βαθιά καθετή, μικρά ψυγεία και για τα μεγαλύτερα σκάφη, laptop, τηλεοράσεις, συσκευή αφαλάτωσης, τοστιέρα και ότι άλλο φανταστεί ο ανθρώπινος νους.
Το κάθε αξεσουάρ καταναλώνει όπως είναι φυσικό ένα ποσό ενέργειας όποτε τίθεται το ζήτημα από που θα πάρουμε αυτήν την ενέργεια και που θα την δώσουμε και για πόσο.
Πρωταρχικά πρέπει να κατανοήσουμε μερικές βασικές έννοιες για το κύκλωμα παραγωγής ενέργειας σε ένα σκάφος.
Τάση και ένταση ρεύματος
Το ρεύμα χαρακτηρίζεται απο κάποια θεμελιώδη μεγέθη. Ένα απο αυτά είναι η τάση η οποία μετράται σε Volt (Βόλτ-V) και η ένταση του που μετριέται σε Αμπέρ (A). Η τάση δείχνει την διαφορά δυναμικού μεταξύ δύο καλωδίων π.χ μεταξύ των αγωγών φάσης (παροχής) και ουδέτερου (επιστροφής) σε ένα κύκλωμα εναλλασόμενου ρεύματος ή μεταξύ του καλωδίου (+) και του (–) στο συνεχές ρεύμα.
Στο σπίτι μας ή σε ένα μεγάλο σκάφος έχουμε εναλλασόμενο ρεύμα (AC) τάσεως 240 V, ρεύμα το οποίο δεν έχει πολικότητα (+) ή (–) καθώς όπως και να βάλουμε το φίς στην πρίζα η συσκευή μας λειτουργεί ενώ στα αυτοκίνητα, μοτό, σκάφη και άλλες εφαρμογές έχουμε 12βολτο κύκλωμα με συνεχές ρεύμα (DC) το οποίο έχει πολικότητα δηλαδή (+) και (–) όπως μία μπαταρία και εκεί κάθε συσκευή πρέπει να συνδεθεί σωστά με το (+) καιτο (–) που της αντιστοιχεί.
Το εναλλασόμενο ρεύμα είναι πιο αποδοτικό αλλά δυστυχώς χάρη στη φύση του δεν μπορούμε να το αποθηκεύσουμε με κάποιο τρόπο ενώ το συνεχές αντιθέτως μπορεί να αποθηκευθεί σε μπαταρίες, για αυτό και προτιμάται σε πλείστες εφαρμογές.
Η ισχύς τώρα μίας συσκευής μετράται σε Watts (Βάτ) και προκύπτει εάν πολλαπλασιάσουμε τα Αμπέρ με τα Volt μίας συσκευής π.χ μία 12βολτη λάμπα η οποία διαρρέεται απο ρεύμα εντάσεως 2 Αμπέρ θα απορροφήσει ισχύ W= V x A δηλαδή 12 Volt x 2A = 24 Watts. Είναι προφανές ότι μιά 12βολτη μίζα σε έναν εξωλέμβιο άν κατά την εκκίνηση «τραβήξει» 50 Α η ισχύς που θα απαιτηθεί θα είναι 12 V x 50 A = 600 Watts.
Ποιός μου παρέχει την ενέργεια σε ένα σκάφος;
Όλοι οι κινητήρες, ακόμη και οι μικρής ιπποδύναμης διαθέτουν ένα κύκλωμα παραγωγής ενέργειας. Οι εξωλέμβιοι στο επάνω μέρος του κινητήρα διαθέτουν ένα βολάν με πηνία και μαγνήτες (γεννήτρια τύπου μανιατό-βολάν όπως λέγεται, κοινή λύση σε μοτό, εξωλέμβιους, γεννήτριες και άλλες εφαρμογές). Όπως περιστρέφεται ο κινητήρας με χιλιάδες στροφές το λεπτό οι περιστρεφόμενοι μαγνήτες που έχουν τοποθετηθεί κολλημένοι εντός του βολάν διεγείρουν ηλεκτρομαγνητικά τα πηνία του στάτορα τα οποία παράγουν ρεύμα.
Το ρεύμα αυτό είναι εναλλασόμενο (AC) που όπως αναφέραμε και πριν δεν έχει πολικότητα (+) και (–) δηλαδή) και μοιάζει με το ρεύμα που παίρνουμε από μία πρίζα στο σπίτι μας. Επειδή οι συσκευές μας αλλά και οι κινητήρες λειτουργούν με συνεχές ρεύμα (DC-ρεύμα το οποίο έχει πολικότητα (+) και(-)), αναγκαστικά το ρεύμα περνάει μέσα από έναν ανορθωτή, μία συσκευή με διόδους η οποία μετατρέπει το εναλλασσόμενο ρεύμα σε συνεχές 12 V ενώ ένας ρεγουλατόρος τάσης εντός του ανορθωτή αναλαμβάνει να το κρατήσει σε στενά όρια έως και 14,5 το πολύ Volts.
Σε κάποιους μεγαλύτερους εξωλέμβιους (π.χ Honda, Mercury Mariner) αλλά και στους έσω και έσω-έξω τοποθετείται αντί του κλασικού μανιατό βολάν ένα αλτερνέϊτορ που θυμίζει πολύ τα τυπικά αυτοκινητιστικού τύπου καθώς κατά τους κατασκευαστές παράγουν αξιόπιστα μεγάλα ρεύματα.
Η έξοδος ηλεκτρικής ενέργειας μίας γεννήτριας μετράται σε Watt (Bάτ) και είναι προφανές ότι όσο πιο πολλά Watts βγάζει μία γεννήτρια τόσο ισχυρότερη είναι αλλά τραβάει και αντίστοιχη ενέργεια απο τον κινητήρα.
Είναι γνωστό πως 1 ίππος αντιστοιχεί σε 750 περίπου Watts όποτε ένας χειριστής άν αποφασίσει να τοποθετήσει ένα 2ο π.χ αλτερνέιτορ στον έσω-έξω κινητήρα του (οι περισσότεροι κατασκευαστές δίνουν τέτοια ειδικά κίτ) ναι μεν θα έχει περισσότερη ενέργεια για αξεσουάρ αλλά καθώς τίποτα δεν είναι τζάμπα θα χαθεί ποσοστό της ιπποδύναμης του κινητήρα καθώς το αλτερνέιτορ θα κινείται με ιμάντα μέσω τροχαλιών απο τον κινητήρα.
Εκτός από την γεννήτρια του κινητήρα τι άλλο παράγει έξτρα ρεύμα;
Εάν κάποιος έχει αυξημένες απαιτήσεις σε ρεύμα τότε αναγκαστικά θα στραφεί και σε άλλες πηγές και τέτοιες είναι οι έξτρα μπαταρίες που θα φορτίζονται είτε εξωτερικά με φορτιστή όταν το σκάφος θα γυρνάει στο ντόκο είτε θα είναι συνδεδεμένες με φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες. Μία άλλη λύση για μεγαλύτερα σκάφη είναι και οι γεννήτριες που λειτουργούν με ντίζελ ή βενζίνη έτσι ώστε να εξασφαλίσουμε μία έξτρα παροχή ενέργειας για περιπτώσεις ενεργοβόρων αξεσουάρ.
Στην περίπτωση που χρησιμοποιούμε συσκευές εναλασσόμενου ρεύματος (π.χ σε ένα ιστιοπλοϊκό ή σε ένα μεγάλο καμπινάτο σκάφος αναψυχής) οι οποίες θεωρούνται πιο αποδοτικές και πιο ανθεκτικές από τις 12βολτες τότε απαιτείται Inverter (ινβέρτερ- μετατροπέας) για να μετασχηματιστεί το 12βολτο ρεύμα από τις μπαταρίες σε εναλλασσόμενο και να λειτουργήσουμε συσκευές οικιακού τύπου όπως τοστιέρες, πιστολάκι μαλλιών, τηλεοράσεις κτλ.
Σε αυτές τις περιπτώσεις το inverter πρέπει να είναι ανάλογο της ισχύος που απαιτείται δηλαδή δεν μπορώ να χρησιμοποιώ ένα Inverter των 1000 watt για να λειτουργήσω έναν βραστήρα νερού των 2500 Watt (2,5 KW) ή ένα ταχυθερμοσίφωνο των 3000 W (3KW). Θα χρειαστούμε ένα Inverter και μπαταρίες αντίστοιχης ισχύος έτσι ώστε να υπερκαλύπτουν κατά κάποιο ποσοστό (τουλάχιστον 20% περισσότερο από τις καταναλώσεις) και εκεί αυξάνεται δραματικά και το κόστος.
Γιατί οι κατασκευαστές δίνουν δύο τιμές στην ισχύ των γεννητριών τους;
Ένα θέμα που ανακύπτει συχνά σε οποιονδήποτε κινητήρα είναι αυτό του διαθέσιμου ρεύματος που παράγει η γεννήτρια του. Πολλοί κατασκευαστές ανακοινώνουν την έξοδο της γεννήτριας ρεύματος του κινητήρα (συνήθως στις περιπτώσεις μανιατό βολάν στους εξωλέμβιους) ως συνολική τιμή ενώ κάποιοι αναφέρουν και την διαθέσιμη για αξεσουάρ.
Για παράδειγμα αν ο Χ κατασκευαστής αναφέρει σε έναν κινητήρα ισχύ γεννήτριας 750 W/ 350W αυτό σημαίνει ότι από τα 750 W που παράγει το μανιατό βολάν τα 400 Watt (750W-350W) αυτοναλώνονται απο τον κινητήρα και τα 350W μένουν διαθέσιμα για την κάλυψη της φόρτισης της μπαταρίας του κινητήρα και των διαφόρων αξεσουάρ. Τα 400 Watt θα καταναλωθούν στα διάφορα συστήματα του κινητήρα ειδικά στα σύγχρονα συστήματα ψεκασμού που διαθέτουν ένα σωρό ενεργοβόρα εξαρτήματα όπως εγκεφάλους, μπεκ ψεκασμού, αισθητήρες, ηλεκτρικές αντλίες καυσίμου και λαδιού.
Το θέμα είναι επίσης ότι η γεννήτρια ρεύματος δεν έχει σταθερή απόδοση καθώς η έξοδος ισχύος της αυξάνει με τις στροφές πράγμα που σημαίνει ότι στο ρελαντί θα παράγονται π.χ 200Watt συνολικής ισχύος ενώ στο φούλ γκάζι θα παραχθούν τα 750Watt. Ευτυχώς για όλους εμάς οι εταιρείες κατασκευής κινητήρων έχουν κάνει σκληρές προσπάθειες έτσι ώστε να αποδίδεται αρκετή ισχύ απο το αλτερνέιτορ ή το μανιατό βολάν ακόμη και απο λίγες στροφές του κινητήρα και μετά να διατηρείται σχετικά σταθερή έτσι ώστε αφ’ ενός μεν η μπαταρία να φορτίζει αφ’ ετέρου δε να υπάρχει και ένα μικρό διαθέσιμο ποσό για αξεσουάρ. Όσο ανεβαίνουν οι στροφές η ισχύς εξόδου αυξάνεται έως και την μέγιστη συνολική τιμή στο φούλ των στροφών.
Που αποθηκεύεται η ενέργεια εάν δεν καταναλωθεί;
Μία μπαταρία (συσσωρευτής) είναι μία αποθήκη ενέργειας. Η ενέργεια με την οποία φορτίζεται μία μπαταρία παράγεται από τα διάφορα συστήματα φόρτισης-γεννήτριες (μανιατό-βολάν με ανορθωτή και εξομαλυντή τάσης είτε τριφασικό εναλλακτήρα εναλλασόμενου ρεύματος-αλτερνέιτορ (alternator) με ενσωματωμένη ανόρθωση και σταθεροποίηση του ρεύματος φόρτισης).
Επειδή όπως ήδη είπαμε στις χαμηλές στροφές του κινητήρα παράγονται λίγα σχετικά Watt από την γεννήτρια (μανιατό-βολάν ή αλτερνέιτορ) η μπαταρία «στηρίζει» την «αναιμική» στις χαμηλές στροφές γεννήτρια για να καλύψει τις όποιες καταναλώσεις με την ήδη συσσωρευμένη ενέργεια που έχει (η μπαταρία). Όταν οι στροφές ανέβουν η γεννήτρια βγάζει αρκετό ρεύμα και όχι μόνο καλύπτει τις καταναλώσεις αλλά έχει και περίσσευμα το οποίο ρέει προς την μπαταρία φορτίζοντας την.
Επειδή λοιπόν τα σκάφη αναψυχής και τα ηλεκτρικά τους κυκλώματα είναι ενεργοβόρα η ύπαρξη μπαταριών ως αποθήκες ενέργειας είναι απαραίτητη για να καλύψουν τις καταναλώσεις και τα αυξημένα φορτία κάποιων περιπτώσεων όπως και στατικών φορτίων όταν ο κινητήρας είναι σβηστός π.χ κατά την εκκίνηση του κινητήρα με τη μίζα, όταν γυρίσουμε τον διακόπτη με το κλειδί στην πρώτη σκάλα (ΟΝ) και ενεργοποιήσουμε ηλεκτρικές καταναλώσεις όπως φώτα, ηχοσύστημα,VHF κτλ. Σε αυτή την περίπτωση η μπαταρία μας συμπεριφέρεται ως ένας δότης μίας ήδη αποταμιευμένης ενέργειας.
Η μπαταρία μας λοιπόν με λίγα λόγια χρησιμεύει στο να αποδίδει την αποταμιευμένη ενέργεια όποτε αυτή χρειάζεται για να υποστηρίξει τα κυκλώματα φόρτισης, αναλαμβάνει το δύσκολο έργο της εκκίνησης, εξομαλύνει αιχμές τάσεων στα διάφορα ηλεκτρικά κυκλώματα (ανάφλεξης, αξεσουάρ κτλ) και τα τροφοδοτεί εάν χρειάζεται με ρεύμα ενώ ο κινητήρας είναι σβηστός.
Είδη μπαταριών στις ναυτικές εφαρμογές
Ανεξάρτητα από τις διάφορες διαφημίσεις των κατασκευαστών μπαταριών και τις σχετικές ονομασίες, 4 είναι οι βασικές κατηγορίες μπαταριών που θα δούμε στα σκάφη αναψυχής.
•Συμβατικές μπαταρίες μολύβδου με υγρό οξύ και τάπες (αυτοκινητιστικού τύπου)
•Μπαταρίες άνευ συντήρησης με υγρό οξύ χωρίς τάπες (αυτοκινητιστικού τύπου)
•Μπαταρίες με υγρό οξύ, βαθέως κύκλου εκ φορτίσεως, (ναυτικού τύπου)
•Μπαταρίες με ηλεκτρολύτη ζελώδους υφής (τζέλ)
Οι μπαταρίες του τύπου 1 χαρακτηρίζονται από χαμηλή τιμή, μικρές εγγυήσεις και φέρουν τάπες για συμπλήρωση υγρών. Δεν συστήνονται για ναυτική χρήση εκτός ίσως από μία κατάσταση ανάγκης. Οι μπαταρίες του τύπου 2 είναι όπως και του τύπου 1 απλά δεν έχουν τάπες και δεν εκπέμπουν αναθυμιάσεις εκτός εάν υπερφορτιστούν αρκετά.
Χαρακτηρίζονται από λεπτές πορώδεις πλάκες που έχουν την ικανότητα να παράγουν μεγάλα ρεύματα άρα και να περιστρέψουν με άνεση μία μίζα για αυτό και είναι κατάλληλες για μπαταρίες εκκίνησης σε ένα σκάφος καθώς δεν έχουν ικανότητα λειτουργίας βαθέως κύκλου (deep cycle). Αν δεν αποφορτιστούν πάνω από το 50% της χωρητικότητας τους σε Αμπερώρια (Ah) είναι κατάλληλες για τον κάτοχο σκάφους που λειτουργεί μία μικρή σε διάρκεια σεζόν και αλλάζει τις μπαταρίες του κάθε χρόνο λόγω της ελκυστικής τιμής τους.
Οι μπαταρίες του 3ου τύπου (βαθέως κύκλου-deep cycle) στον αντίποδα διαθέτουν λιγότερες αλλά παχύτερες πλάκες εντός τους και μπορούν να αποφορτιστούν κάτω απο το 50% της χωρητικότητας της μπαταρίας χωρίς να καταστραφούν από συνεχείς εκφορτίσεις και επαναφορτίσεις. Κυρίως απευθύνονται σε κλάρκ, αμαξάκια γκόλφ και άλλες εφαρμογές που απαιτούν μεγάλες χωρητικότητες και υψηλά ρεύματα και αρκετά σκάφη τις χρησιμοποιούν όταν τα ηλεκτρικά φορτία και το μήκος της σεζόν χρήσης κρίνονται ως μεγάλα και με την προϋπόθεση ότι οι ιδιοκτήτες τους έχουν τον χρόνο και τη διάθεση να τις παρακολουθούν και να τις συντηρούν.
Οι μπαταρίες του 4ου τύπου με τζέλ αναπτύχθηκαν για εφαρμογές όπου η εκπομπή αναθυμιάσεων και οι χυμένοι ηλεκτρολύτες σε μία πιθανή κλίση η ανατροπή της μπαταρίας δεν ήταν επιθυμητές όπως π.χ στα άρματα μάχης, σε ηλεκτρικά αναπηρικά αμαξίδια κτλ. Χαρακτηρίζονται επίσης από απουσία συντήρησης και δυνατότητες βαθέως κύκλου αλλά σε μικρότερο βαθμό από μία τυπική μπαταρία του τύπου 3. Παρ’ όλα αυτά καταστρέφεται δυσκολότερα από εκφόρτιση σε σχέση με οποιαδήποτε μπαταρία άλλου τύπου.
Ενδείκνυνται για σκάφη με μεγάλα ηλεκτρικά φορτία, μακριές σεζόν και ιδιοκτήτες που αδιαφορούν για την συντήρηση και παρακολούθηση των συμβατικών μπαταριών είτε βαθέως κύκλου είτε μη βαθέως κύκλου.
Τεχνικά προβλήματα
Μακάρι τα πράγματα να ήταν απλά αλλά δυστυχώς το θέμα υπολογισμού των φορτίων διέπεται από μία σχετική πολυπλοκότητα καθώς υπεισέρχονται διάφοροι αστάθμητοι παράγοντες όπως το είδος των καταναλώσεων που έχουμε και πότε γίνονται αυτές (στο ντόκο η σε ταξίδι), η κατάσταση και το είδος των μπαταριών, η κατάσταση των ηλεκτρικών κυκλωμάτων του σκάφους (οξειδώσεις κτλ), η δυνατότητα κάλυψης αναγκών από τη φόρτιση του κινητήρα, η υποβοήθηση από εξωτερικές πηγές ενέργειας (ινβέρτερ-φορτιστής με παροχή ρεύματος από κολωνάκι μαρίνας, φωτοβολταϊκά, ανεμογεννήτριες, γεννήτριες με κυψέλη καυσίμου μεθανόλης ή υγρών καυσίμων, η ταλαιπωρία των ηλεκτρονικών συσκευών από χαμηλή τάση ή διακυμάνσεις κτλ.
Τα παραπάνω θα αναλυθούν στο επόμενο μέρος του άρθρου.
Πως θα υπολογίσω τα ηλεκτρικά φορτία του σκάφους μου σε συνάρτηση με την μπαταρία η μπαταρίες του;
Είναι προφανές ότι κάθε συσκευή στο σκάφος απορροφά ρεύμα για την λειτουργία της και αυτό επιβαρύνει την ηλεκτρική εγκατάσταση ως ηλεκτρικό φορτίο. Είναι επίσης προφανές ότι κάθε συσκευή απορροφά διαφορετικό ρεύμα ανάλογα με την ισχύ της καθώς άλλο ρεύμα θα τραβήξει μία συσκευή των 24 Watt π.χ ένα GPS και άλλο μία μπαλαδομηχανή για ψάρεμα στα 240 Watt καθώς η πρώτη θα απορροφήσει ρεύμα έως 2 Α (24Watt / 12 Volt) ενώ η δεύτερη θα απορροφήσει έως και 20 Α (240 Watt /12 Volt). Όλες οι συσκευές αναγράφουν πίσω τους στα τεχνικά τους χαρακτηριστικά ή στο βιβλιαράκι που τις συνοδεύει την ισχύ τους η το ρεύμα που απορροφούν.
Εάν λοιπόν κάποιος θέλει να δεί συνολικά τι θα απορροφήσουν οι συσκευές του απο πλευράς ρεύματος τότε θα πρέπει να αθροίσει τις ισχείς όλων των συσκευών και να τις διαιρέσει δια 12 Volt ώστε να βρεί την ένταση σε Αμπέρ. Φυσικά όταν όλα υπολογιστούν εκεί θα δούμε περίτρανα ότι ένας εργάτης άγκυρας που θα λειτουργήσει για λίγο (σημειακό φορτίο) ισοδυναμεί σχεδόν με το φώς αγκυροβολίας που θα μείνει αναμμένο για αρκετές ώρες (συνεχές φορτίο).
Αν π.χ αθροιστούν οι φανοί πλοήγησης, ένα βυθόμετρο, ένας εργάτης άγκυρας, μία αντλία σεντίνας και ένα VHF και έχουν άθροισμα π.χ 600 W τότε διαιρούμενο με 12Volt θα έχουμε ένταση ρεύματος 50 Α. Κάθε μπαταρία στα τεχνικά της χαρακτηριστικά αναφέρει τα λεγόμενα Αμπερώρια της (Ah) που είναι το γινόμενο Αμπέρ x ώρα. Δηλαδή μία μπαταρία 100 Ah μπορεί να δώσει (πλήρως φορτισμένη σε άριστη κατάσταση) 50 Αμπέρ επί 2 ώρες, ή 25 Α επί 4 ώρες ή 10 Α x 10 ώρες κτλ. Αρα η 100άρα αυτή μπαταρία θα μπορούσε να λειτουργήσει ταυτόχρονα τις παραπάνω καταναλώσεις των 50Α για μία ώρα (50 Αμπερώρια δηλαδή) έως ότου πέσει στο μισό της χωρητικότητας της.
Επειδή όμως ένας εργάτης άγκυρας ή μία αντλία σεντίνας λειτουργεί για μικρή χρονική διάρκεια ενώ ένα βυθόμετρο μπορεί να λειτουργεί αρκετές ώρες πρέπει να καταστρωθεί ένας πίνακας είτε απο κάποιον ειδικό είτε απο τον ίδιο τον καπετάνιο με όλες τις συσκευές , τα Αμπέρ που τραβάνε και για πόση ώρα λειτουργούνε (μέσες ώρες χρήσης) έτσι ώστε να αθροιστούν μετά τα Αμπερώρια και νά έχουμε άποψη για τις καταναλώσεις για να μην μένουμε ξέμπαρκοι απο ενέργεια στη δύσκολη στιγμή.
Ο πιο διαδεδομένος τρόπος είναι ο παραπάνω με τη βοήθεια όλων των εγχειριδίων χρήσης των συσκευών, καθώς ο τρόπος άμεσης μέτρησης με πολύμετρο για το πόσο ρεύμα τραβάει η κάθε συσκευή είναι αρκετά χρονοβόρος και κοπιώδης ενώ ένας προγραμματιζόμενος ελεγκτής φορτίου –χωρητικότητας μπαταριών απαιτεί μία εγκατάσταση και προγραμματισμό και έχει κάποιο κόστος αλλά αναγράφει άμεσα και με ακρίβεια ακόμη και τις αιχμές τάσεων (Peaks) καθώς εάν δούμε στιγμιαία απορρόφηση της τάξης των 100 Αμπέρ επειδή η γυναίκα μας ενεργοποίησε το πιστολάκι μαλλιών των 1500 Watts τότε αντιλαμβανόμαστε τι σημαίνει ηλεκτρικό φορτίο.
Ένα παράδειγμα υπολογισμού των ηλεκτρικών φορτίων ενός αγκυροβολημένου σκάφους παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα.
Ο παραπάνω πίνακας είναι ενδεικτικός και δείχνει την φιλοσοφία του όλου θέματος για τον επίδοξο χειριστή που θέλει να γνωρίζει τις απαιτήσεις σε Αμπερώρια των μπαταριών που θα αναλάβουν αυτό το φορτίο. Στο επόμενο μέρος του άρθρου θα δούμε πως θα επιλεγούν οι μπαταρίες που θα καλύψουν αυτό το φορτίο και πως θα φορτιστούν αυτές χωρίς να καταστραφούν σταδιακά καθώς και τα συνοδευόμενα κόστη.
Ακολουθήστε το boatfishing.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις θαλασσινές ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο